Rada formálně přijala aktualizovaná pravidla pro složení, označování a pojmenování medu, ovocných šťáv, ovocných džemů a sušeného mléka .
Cílem aktualizovaných „směrnic o snídani“ je pomoci spotřebitelům činit informovanější výběr , zajistit větší transparentnost ohledně původu produktů a omezit podvody s potravinami .
Zákon bude zveřejněn v Úředním věstníku Evropské unie a vstoupí v platnost 20 dní po jeho zveřejnění. Nová opatření budou po dvou letech platit v celé Evropské unii.
Med
V případě medových směsí nová pravidla zpřehlední označování zemí původu, aby se zvýšila transparentnost a bojovalo proti podvodům s medem . Označení bude uvádět země původu v sestupném pořadí na základě hmotnosti, včetně procenta, které každá země zastupuje.
Členské státy mohou rozhodnout, že u medu uváděného na trh na jejich území je povoleno uvádět pouze procento čtyř největších podílů, pokud tyto země představují více než 50 % směsi.
Ovocné džusy
V reakci na rostoucí poptávku po výrobcích se sníženým obsahem cukru se zavádějí tři kategorie ovocných šťáv , a to „ovocná šťáva se sníženým obsahem cukru“, „ovocná šťáva se sníženým obsahem cukru z koncentrátu“ a „koncentrovaná ovocná šťáva se sníženým obsahem cukru“ .
Díky novým normám lze nyní na etiketě používat tvrzení „ovocné šťávy obsahují pouze přirozeně se vyskytující cukry“ . To má zlepšit informovanost spotřebitelů, protože spotřebitelé si často neuvědomují rozdíl mezi ovocnými šťávami (které ze své podstaty nemohou obsahovat přidané cukry) a ovocnými nektary.
Džemy
Minimální obsah ovoce se zvýší z 350 na 450 g/kg u džemů a ze 450 na 500 g/kg v extra džemech . To pomůže snížit množství cukru v džemech, umožní zdravější diety a podpoří trh s ovocem.
Mléko
V případě sušeného mléka bude povoleno použití ošetření, které produkují sušené mléčné výrobky bez laktózy.
Výroční zprávy o výkonnosti
Na základě informací Evropské komise si Rada vyměnila názory na výroční zprávy o výkonnosti předložené členskými státy s cílem poskytnout přehled o provádění SZP v jejich zemích . Jde o první cvičení svého druhu v rámci současné SZP.
Ministři jednali o dvou hlavních bodech:
- zda opatření přijatá ve strategickém plánu SZP umožnila naplnit očekávání
- jejich posouzení nového modelu poskytování založeného na výkonu a možných zkušeností, které mohou sdílet, na základě prvních výročních zpráv o výkonnosti
I když všechny členské státy předložily své zprávy o výkonnosti včas, poznamenaly, že zátěž spojená s podáváním zpráv v roce 2024 bude významnější, a zopakovaly svůj požadavek na zjednodušení požadavků na podávání zpráv v rámci SZP. Některé členské státy také zdůraznily výzvy, včetně nového IT systému a dopadu geopolitické situace na provádění jejich strategických plánů v roce 2023.
Na základě informací poskytnutých Komisí a pokynů Evropské rady na jejím zasedání ve dnech 17.–18. dubna 2024 ministři rovněž projednali potenciální budoucí opatření zaměřená na snížení administrativní zátěže zemědělské politiky EU pro zemědělce a orgány členských států a posílení postavení zemědělců v potravinovém řetězci. Jednalo se o revizi směrnice o nekalých obchodních praktikách, zjednodušení schvalovacího procesu pro strategické plány SZP, oddálení implementace nařízení o odlesňování a přezkoumání některých techničtějších aspektů monitorování v rámci SZP, jako je geografické označování fotografií.
Řada členských států navíc podpořila žádost Německa o zvýšení prahu pro státní podporu de minimis z 25 000 EUR na 50 000 EUR.
Očekává se, že Rada přijme navrhované změny SZP dne 13. května 2024.
Zdroj: Evropská rada