Aktuality mimo EU

1.5.2024 vstoupí v platnost DOHODA O VOLNÉM OBCHODU MEZI EU a NOVÝM ZÉLANDEM – informace pro exportéry a průvodce pro SMEs naleznete zde

 


Zprávy z OECD – Blue Dot Network (BDN) na podporu zemím při uskutečňování investic, které maximalizují pozitivní hospodářský, sociální, environmentální a rozvojový dopad infrastruktury.   


  AKCE A SEMINÁŘE Ministerstva zemědělství v zahraničí/ČR

  1. Pozvánka na potravinářský veletrh v Číně SIAL Shanghai – 28.-30. květen 2024
  2. Pozvánka na mezinárodní veletrh Food Taipei a Český festival na Tchaj-wanu – 23. a 26.-29. června 2024
  3. Pozvánka k účasti na české expozici na potravinářském mezinárodním veletrhu Fine Food Australia (2.-5. září 2024, Melbourne)

ČÍNA

Ondřej Plaček, zemědělský diplomat, velvyslanectví ČR v Pekingu,

Mob.: +86 138 1141 3641, mob.CZ: +420 702 176 276, e-mail: ondrej.placek@mzv.gov.cz

Výsledky návštěvy německého spolkového kancléře O. Scholze v Číně

Německý spolkový kancléř Olaf Scholz v doprovodu německého ministra zemědělství Cema Özdemira podnikl třídenní návštěvu Číny. Cesta přinesla konkrétní výsledky v oblasti zrušení zákazu vývozu hovězího masa z Německa kvůli BSE. Povolen byl vývoz vykostěného hovězího ze zvířat do stáří 30 měsíců. Před zahájením vývozu je však nejprve nutné podstoupit proceduru přístupu na trh spojenou s vyhodnocením systému veterinárního dozoru. Dále je třeba zaregistrovat jednotlivé vývozní podniky. Došlo též k podpisu fytosanitárního protokolu pro vývoz německých jablek. Největší pozornost byla věnována možnému uzavření dohody mezi oběma stranami o regionalizaci pro africký mor prasat. Tato očekávání se však nenaplnila, ačkoli panuje shoda na technických aspektech dohody. Německé vývozy vepřového do Číny byly zastaveny v roce 2020, kdy se v zemi objevil AMP. V roce 2019 Německo do Číny vyvezlo více než 460 tisíc tun vepřového. Výpadku německých exportů částečně využilo Španělsko, které výrazně zlepšilo svou pozici na čínském trhu.

SRBSKO

Vladimír Váňa, zemědělský diplomat, velvyslanectví ČR v Bělehradě

Mob.: +381 63 388931, mob. CZ: +420 702 169 425, e-mail: vladimir.vana@mzv.gov.cz

Největší česká investice do potravinářského sektoru v Srbsku – společnost Mattoni 1873 získala do plného vlastnictví společnost Knjaz Miloš

Česká společnost Mattoni 1873, největší výrobce minerálních vod a nealkoholických nápojů ve střední Evropě, převzala menšinový podíl (46,43 %) ve společnosti Knjaz Miloš od společnosti PepsiCo a stala se jediným vlastníkem předního výrobce minerálních vod a energetických nápojů na místním trhu. Hodnota transakce dosahuje téměř 90 mil. EUR. Byl tak ukončen akviziční proces, který společnost Mattoni 1873 zahájila v roce 2019.

Skupina Mattoni 1873 působí v 8 zemích, má 3 400 zaměstnanců, 11 výrobních závodů a 39 obchodních značek, např. Knjaz Miloš, Mattoni, Magnesia, Szentkirályi, Waldquelle a další. V České republice, Rakousku, Bulharsku, Slovensku, Maďarsku, Srbsku, Černé Hoře a Bosně a Hercegovině je Mattoni 1873 výhradním výrobcem a distributorem nealkoholických nápojů značek PepsiCo. V r. 2023 prodala tato evropská skupina na všech trzích, kde působí, téměř 2 miliardy kusů lahví.

„Se silou skupiny Mattoni, s plnou důvěrou v tým a s kontinuitou našich dobrých výsledků pokračujeme v rozvoji společnosti Knjaz Miloš, jednom z předních výrobců nealkoholických nápojů na západním Balkáně,“ uvedl Marko Stanković, generální ředitel společnosti Knjaz Miloš. „Dalšími investicemi do společnosti Knjaz Miloš chceme budovat její udržitelnou budoucnost, a to prostřednictvím investic do kvalitních produktů, inovací a vytváření nových příležitostí pro růst, pro společnost a lidi“, sdělil při příležitosti dokončení akvizice Alessandro Pasquale, majitel a prezident skupiny Mattoni 1873.

KANADA

Filip Lameš, zemědělský diplomat, velvyslanectví ČR v Ottawě,

Mob.: +1 343 998 1023, mob. CZ +420 602 371 010, e-mail: filip.lames@mzv.gov.cz

Jednání o Kodexu chování kanadských obchodních řetězců zatím v patu

Kodex chování má za cíl stanovit pravidla pro spravedlivé jednání mezi obchodními řetězci a dodavateli a pomoci narovnat podmínky v dodavatelském řetězci. Jeho příprava se v Kanadě diskutuje již řadu let.

V posledních měsících se veřejná rétorika o kodexu chování stále více prolínala s tím, jak kanadští spotřebitelé pociťovali tlak vyšších výdajů za potraviny. Situace se začala komplikovat i kvůli názorovému rozdělení pěti nejvýznamnějších hráčů v prodeji potravin. Zatímco společnosti Sobeys/Safeway, Costco a Metro kodex s výhradami podpořily, Loblaws a Walmart dlouhodobě upozorňovaly na obavu ze zvýšení nákladů a návazně i cen pro spotřebitele.

Nyní obě společnosti Loblaws a Walmart odmítly podepsat kodex chování s tím, že by to vedlo právě ke zvýšení cen. Příprava kodexu se tak prakticky zastavila. Aktuální vývoj rozvířil debatu v Dolní sněmovně Parlamentu, kde někteří poslanci již veřejně uvedli, že bez zapojení všech hlavních hráčů kodex nebude fungovat. Současně uvedli, že pokud se obě společnosti ke kodexu nepřipojí, doporučí federální a také provinčním vládám, aby kodex chování zakotvily přímo v zákoně.

V tomto ohledu někteří politici připomněli podobné kodexy chování, které již fungují od roku 2010 ve Spojeném království, resp. od roku 2015 v Austrálii. Podle nich zavedení kodexu chování mělo skutečně pozitivní dopad na ceny v obchodech s potravinami. Kanadský model má stejné aspekty jako ten britský a australský, liší se však v jednom zásadním ohledu: má se vztahovat na všechny články v dodavatelském řetězci, což je podle odborníků mnohem složitější.

SPOJENÉ ARABSKÉ EMIRÁTY

Lukáš Zamrzla, zemědělský diplomat, velvyslanectví ČR v Abú Dhabí,

Mob.: +971 502 309 663, mob. CZ: +420 602 768 207, e-mail: lukas.zamrzla@mzv.gov.cz

V Dubaji se snaží uchytit petfoodový veletrh

Úspěšnost mezinárodních veletrhů v Dubaji neustále stoupá: Každý měsíc se tak setkáváme s novou specializovanou akcí. Světové obchodní centrum Dubaj WTC v některých dnech ovládají tři až pět 5 akcí současně. Přeplněné veletrhy se mají tendenci štěpit a vznikají tak veletrhy zaměřené na užší spektrum produktů.

Jedním z nejnovějších je pokus o úspěšný veletrh zaměřený na krmiva pro domácí mazlíčky a produkty s tím spojené. Do loňského roku se petfood a veterinární produkty objevovaly pouze na veletrhu VIV Abu Dhabi anebo ve velmi omezené míře například na veletrhu privátních značek PLLME.

Nicméně v roce 2023 spatřil světlo veletržního světa PetWorld Arabia, který se po neúspěšných pokusech o spuštění během let zasažených covidem konečně povedl. I tak šlo ale o velmi malou akci s několika stánky a poměrně slabou propagací. Druhý ročník veletrhu PetWorld Arabia proběhl na dubajském výstavišti 22. a 23. dubna 2024. Dle pořadatelů přilákal 200 vystavujících firem z 22 zemí. Kromě čistého zaměření na obchod veletrh doprovázela show zaměřená na chovatele. Z pohledu exportéra jde o jedinou akci v regionu, která je  zaměřena výhradně na krmiva a veterinární produkty pro domácí mazlíčky. Nicméně z pohledu návštěvníka zatím nejde o velkou akci. Z jedné velké haly obchodního centra veletrh zabral sotva čtvrtinu. Počet návštěvníků také nepůsobil valným dojmem. Nejvíce vystavovatelů pocházelo z Číny a Turecka. I tak to však byl více než dvojnásobný narůst oproti loňskému roku. Osobně si myslím, že kdo s krmivy v zemi obchoduje, tak ho určitě navštívil. Vystavovatel ale nesmí čekat klasický velký veletrh, na který je z Dubaje zvyklý.

JAPONSKO

Veronika Vanišová, zemědělský diplomat, velvyslanectví ČR v Tokiu,

Mob.: 00-81 70 4371 1120, mob. CZ: +420 603 350 236,

e-mail: veronika.vanisova@mzv.gov.cz

Tržby japonských supermarketů se zvýšily nejvíce za posledních 32 let

Tržby supermarketů v Japonsku vzrostly ve fiskálním roce 2023 oproti předcházejícímu roku o 3,7 %, což představuje největší nárůst od roku 1991. Výnosy z prodeje v 10 920 sledovaných supermarketech provozovaných 54 společnostmi činily 13,73 billonu JPY (cca 89 miliard USD). Za tímto nárůstem stojí nejen zvýšení cen potravin, ale rovněž posílení poptávky
u domácích zákazníků. Podle Japonské asociace obchodních řetězců, která výzkum prováděla, v uplynulém roce spotřebitelé běžně pořizovali v rámci jednoho nákupu více položek, než tomu bylo v roce 2022.

Pro letošek lze dle asociace dokonce konstatovat, že zákazníci supermarketů přestali na svých nákupech výrazněji šetřit. Kupříkladu jen za březen 2024 vzrostly tržby ve stejných prodejnách o 9,3 % (ve srovnání s březnem 2023) a zvyšovaly se tak již 13. měsíc v řadě. Ve svém úhrnu představovaly prodeje 1,2 bilionu JPY (cca 7,9 miliard USD). Velkou část nárůstu tvořilo zvýšení průměrného počtu zakoupených položek na osobu.

Ačkoliv obdobné pohyby mohou být dočasné, není bez zajímavosti nahlížet na tyto výsledky v kontextu současného zvyšování mezd japonských zaměstnanců. Na každoročním jednání vedení velkých japonských společností s odbory k výdělkům zaměstnanců pro následující finanční rok byl pro letošek odsouhlasen růst mezd o cca 5 %, přičemž většina společností napříč sektory oznámila zvyšování mezd výrazně přesahující tuto hranici.

Pokud se jedná o výnosy z prodeje potravin, jež tvoří 70 % veškerých tržeb supermarketů, ty ve sledovaném měsíci vzrostly o 11,7 %. Prodej potravin zároveň představuje segment, u něhož je nejvýraznějším faktorem zvýšení tržeb růst cen vstupů, tj. zemědělských produktů a surovin. Pro srovnání, prodej výrobků pro domácnost, včetně toaletních potřeb a domácích spotřebičů, vzrostl v březnu 2024 o 7,4 %, zatímco prodej oděvů klesl o 3,3 %.

Dle posledních statistik jsou supermarkety stále nejvíce preferovaným místem japonských zákazníků pro nákup běžného spotřebního zboží: až 80 % spotřebitelů uvádí, že v supermarketech pravidelně nakupuje. V oblíbenosti pak následují menší prodejny/večerky (42,2 %), online platformy (26,8 %), obchodní centra (26,6 %) a obchodní domy (7,7 %). Přímo od výrobců pak nakupuje jen 2 % spotřebitelů.

UKRAJINA

Petr Sochor, Zemědělský diplomat, velvyslanectví ČR v Kyjevě,

Mob.: +380 506 138 519, e-mail: petr.sochor@mzv.gov.cz

Zemědělci na Ukrajině mohou nově dostat kompenzaci na nákup zemědělských strojů do výše 1/4 pořizovacích nákladů

Vláda poskytla dotaci 1 miliardu ukrajinských hřiven (1 UAH = 0,60 CZK) v rámci zemědělského programu Superagronom. Zemědělci na Ukrajině mohou získat kompenzaci ve výši 25 % nákladů na nákup zemědělských strojů, avšak pouze od 44 ukrajinských výrobců. Aktualizovaný seznam byl vládou schválen dne 25.4.2024.  Aktualizovaný seznam strojů a zařízení ukrajinské výroby zahrnuje 2289 položek od 44 výrobců. Podle předběžných odhadů tento kompenzační program v hodnotové výši 1 miliardy hřiven využije asi 4 tisíce ukrajinských farmářů.

Výskyt afrického moru prasat na Ukrajině

Africký mor prasat (AMP) je charakterizován téměř stoprocentní úmrtností postižených hospodářských zvířat. V letech 2017-2018 bylo na Ukrajině evidováno 149 případů nákazy, což mělo dopad na vývoz živých prasat a vepřového masa. V následujících letech se výskyt AMP snižoval: rok 2019 – 55 případů, rok 2020 – 26 případů, rok 2021 – 16 případů, rok 2022 – 10 případů.  V roce 2023 se počet případů AMP opět zvýšil na celkových 47. V roce 2024 bylo zjištěno již 8 případů nákazy, a to v Kyjevské oblasti.

Ukrajinští zemědělci rozdávají cibuli zdarma

Ukrajinské farmy nashromáždily velký přebytek cibule, jejíž cena od konce loňského roku neustále klesá. V tomto týdnu se na ukrajinských regionálních obchodních platformách začaly objevovat nabídky cibule za nulovou cenu. Podmínkou je vyzvednutí cibule pouze v několika určených farmách.

Vzhledem k velkému přebytku cibule se podobný trend odehrává i v dalších zemích,
tj. v Moldavsku, Gruzii, Uzbekistánu, Tádžikistánu, Kyrgyzstánu a Kazachstánu.

Zdroj: Ukrajinské ministerstvo agrární politiky

KAZACHSTÁN

Artyom Lukashov, místní zástupce ČR pro agro-potravinářství, velvyslanectví ČR v Almatě, tel: +7 701 5150541, e-mail: artom.lukasov@mzv.gov.cz

Ministerstvo zemědělství vypracovalo nový program pro rozvoj zemědělství a potravinářství

Národní program rozvoje zemědělsko-potravinářského průmyslu Kazachstánu pro roky
2024-2028 s názvem „Silný zemědělsko-potravinářský průmysl“ je již vypracován,
a to Ministerstvem zemědělství Republiky Kazachstán.

V rámci programu si Ministerstvo dalo velmi ambiciózní cíl – zdvojnásobení objemu hrubé zemědělské produkce v letech 2024-2028.

Projekt zahrnuje 2 základní úkoly:

  1. Urychlení diverzifikace struktury osevních ploch a stimulace zavádění zemědělských technologií;
  2. Realizace prioritních investičních projektů v oblasti zemědělství a potravinářství.

Kazašské ministerstvo si slibuje od tohoto programu dosažení následujících výsledků, a to
do r. 2028:

  • Má dojít ke dvojnásobnému zvýšení objemu hrubé zemědělské produkce do roku 2028, a to na 17 bilionů kazašských tenge (≈ 36 mld. €);
  • Očekává se obnova zemědělské techniky v řádu 8-10 % ročně;
  • Zvýší se 2x produktivita práce, a to na 9,1 mil. kazašských tenge (≈ 19 200 €);
  • Zvýší se 2x vývoz zemědělských produktů na 10 mld. $ (≈ 21 mil. €);
  • Zvýší se 3,2x příliv investic do zemědělství a to na hodnotu 3,2 bilionu kazašských tenge (≈ 7 mld. €);
  • Naroste podíl zpracovaných zemědělských produktů na 70 % (mléko, maso, olejnatá semena, rýže, kukuřice, pohanka);
  • Země by měla být soběstačná v potravinách, ve kterých je momentálně závislá na dovozu. Jedná se o tyto komodity/produkty: Jablka – 100 %, uzeniny – 100 %, sýry
    a tvaroh – 100 %, cukr – 83 %, drůbeží maso – 100 %.

K tomu, aby bylo dosaženo stanovených cílů, počítá zmíněný národní program s finanční podporou státu cca 10,5 biliony tenge (≈ 24 mld. EUR), a to na 5 let. Předpokládá se, že se bude jednat o „vratné“ prostředky, které budou poskytnuty např. na zvýhodněné úvěry na jarní polní a sklizňové práce, na zvýhodněný leasing pro nákup zemědělské techniky a také jako finanční podpora pro realizace investičních projektů v oblasti zemědělství.

Tento národní program navíc počítá s navýšením objemu dotací z 432,9 mld. kazašských tenge na 882,5 mld. kazašských tenge od roku 2024 do roku 2028. Při realizaci zmíněného programu budou během 5 let čerpány mimorozpočtové prostředky ve výši 3,8 bilionu kazašských tenge.

VIETNAM

Luboš Marek, místní zástupce ČR pro agro-potravinářství, velvyslanectví ČR v Hanoji,

tel.: +84 904 099 562, e-mail: lubos.marek@mze.gov.cz / commerce.hanoi@mzv.gov.cz

Masan chce, aby byl v každé domácnosti na světě alespoň jeden jeho produkt

Korporace Masan usiluje o to, aby měl více svých produktů v každé vietnamské domácnosti
a alespoň jeden produkt v každé domácnosti globálně. Tento ambiciózní plán zazněl 25. dubna 2024 v Ho Či Minově Městě na výroční valné hromadě. Korporace Masan je po Vingoup
a Vinamilk třetí největší vietnamskou společností v soukromém sektoru. Mezi dceřiné společnosti patří Masan Consumer Holdings, Techcombank a Masan Resources.

Danny Le, generální ředitel společnosti, řekl, že Masan vybudoval portfolio silných značek jako Chin-su, Nam Ngư, Omachi, Kokomi, WakeUp 247 aj. Tyto značka dosáhly výjimečného růstu a globálně reprezentují kulinářskou kulturu Vietnamu.

Trương Công Thắng, generální ředitel společnosti Masan Consumer Holdings (MCH), uvedl, že společnost úspěšně vybudovala pět „velkých značek“ s ročními příjmy 150-250 mil. USD: Kokomi, Omachi (nudlové polévky), Chin-su, Nam Ngư (omáčky) a Wakeup 247 (energetické nápoje), které přispívají přibližně 80 % k růstu celkových příjmů. Podle průzkumů má 98 % vietnamských domácností v kuchyni alespoň jeden produkt společnosti Masan (MCH).

Mezi strategické cíle MCH na příštích 10 let patří vybudování šesti “miliardových značek“ prémiových produktů. Společnost se snaží rozšiřovat svůj trh také o alternativními produkty k domácímu jídlu a jídlu v restauraci. Například samo ohřívací miska Omachi se stala doslova hitem.

„Mezi strategické cíle patří učinit vietnamské jídlo „Go Global“, generovat 10–20 % příjmů z globálního trhu a stát se jednou z předních společností v jihovýchodní Asii“ řekl Thắng.

Nguyễn Thị Phương, ředitelka WinCommerce (součást MCH s největším obchodním řetězcem ve Vietnamu WinMart) uvedla, že její společnost v roce 2023 úspěšně dokončila restrukturalizaci. Nejpozději v r. 2025 by tak měl být WinCommerce v účetním zisku. Cílem společnosti je mít do konce roku 2024 více než 4 000 obchodů s důrazem na dvě největší města Hanoj a Ho Či Minovo Město.

Masan MEATLife si klade za cíl tržby 7,5 mld. Kč se zpracovaným masem.