Vláda schválila návrh na posílení kapitálu EGAP. Umožní to pojišťovat vývoz na Ukrajinu

Vláda schválila návrh Ministerstva průmyslu a obchodu a Ministerstva financí na posílení kapitálu Exportní garanční a pojišťovací společnosti (EGAP) za účelem pojištění vývozních úvěrových rizik na Ukrajinu. Po začátku ruské agrese EGAP zastavila pojištění vývozu českých firem na Ukrajinu. Obnovení státní podpory povede k uchování a posílení vazeb českých podnikatelů na tamní trh a přinese nové obchodní příležitosti a zvýší tak šance pro zapojení českého byznysu do budoucí obnovy Ukrajiny. Celkem půjde o podporu ve výši 339 milionů korun.

„Ukrajina byla kvůli ruské agresi z hlediska rizikovosti zařazena do nejvyšší kategorie OECD. Čeští vývozci na Ukrajinu tak nemají od začátku války přístup k financování vývozu ani pojištění platebních rizik ukrajinských odběratelů,“ říká ministr průmyslu a obchodu Jozef Síkela s tím, že podpora českých firem na Ukrajině je důležitá i z hlediska jejich zapojení do budoucí obnovy Ukrajiny.

 

„Společně s Ministerstvem průmyslu a obchodu reagujeme na skutečnost, že ze strany vývozců a profesních svazů je silná poptávka po obnovení státní podpory vývozu na Ukrajinu, a to zejména krátkodobého pojištění. Srovnatelné pojištění vývozních úvěrových rizik poskytují již příslušné vývozní úvěrové agentury jiných členských států Evropské unie,“ říká ministr financí Zbyněk Stanjura.

 

Za účelem mimořádného rizika v případě vývozu na Ukrajinu se nyní předpokládává jak použití vlastních zdrojů EGAP ve výši 100 milionů korun, tak s převodem 239 milionů korun ze státního rozpočtu na rok 2023 určených na podporu exportu. Celkem tak půjde o 339 milionů korun. „Fond Ukrajina umožní EGAPu podpořit české firmy na Ukrajině, podobně jako to dělá Velká Británie nebo Polsko. Dnešním dnem se vracíme na Ukrajinu,“ říká generální ředitel EGAP David Havlíček.

 

Obnovení pojištění vývozů na Ukrajinu přispěje k uchování a posílení pozice českých podniků na tomto trhu s perspektivou, že bude možné identifikovat nové obchodní příležitosti do budoucna. Naopak případný zánik stávajících obchodních vazeb může vést ke ztrátě konkurenceschopnosti tuzemských společností na tomto trhu.