Pracovní skupiny pro revizi vyhlášky č. 432/2005 Sb. k problematice stanovení výše náhrady újmy za zvýšené náklady na organizaci pastvy

Zápis

ze zúženého jednání Pracovní skupiny pro revizi vyhlášky č. 432/2005 Sb.
k problematice stanovení výše náhrady újmy za zvýšené náklady na organizaci pastvy hospodářských zvířat v oblastech opakovaného výskytu vlka

Datum a místo jednání: 11. 10. 2023, AOPK ČR
Přítomni:
MZe: Ing. Tereza Vylítová, Ing. Pavla Kutílková
MŽP: Ing. Roman Scharf
ASZ ČR: Ing. Vladimíra Marianovská
SCHOK: Ing. Roman Cieślar, Ing. Tomáš Klíma, René Zimmel
ČSCHMS: Kamil Malát, DiS.
ČMSZP: Ing. Karolína Menclová
AOPK ČR: Ing. Pavel Pešout, Ing. Klára Čámská, Ph.D., RNDr. Jindřiška Jelínková, Ph.D.
Předmět jednání:
Doplněný výstup ÚZEI – nový model nárůstu zvýšených nákladů dle velikostí farmy a
dohoda o úpravě stávající kalkulace náhrady újmy za zvýšené náklady na organizaci pastvy
hospodářských zvířat v oblastech opakovaného výskytu vlka, která byla zavedena novelou
vyhlášky č. 432/2005 Sb. s účinností od 1. 1. 2023.
Podklady pro diskusi:
 nový model trendu jednotkových nákladů, a to v členění na dvě kategorie
respondentů – malé a velké farmy.
Výstupy diskuse:
Zástupce MŽP představil doplnění podkladu vytvořeného ÚZEI (viz příloha č. 1), tj nový
model vyjadřující trend jednotkových nákladů v členění na dvě kategorie respondentů – malé
a velké farmy. Křivka vystihuje náklady dle velikosti farmy ve dvou variantách. Varianty se liší
výší tzv. záchovné úrovně náhrady nákladů, tj. od které hranice velikosti pasené plochy
farmy bude vyplácena stejná částka:
 na shodné výměře se současně platnou, tj. 52 ha, při které vzniká sazba ve
výši 5 500 Kč/ha,
 nebo na shodné výši sazby, ve výši 4 900 Kč/ha, která po přepočtu modelu
vzniká u výměry 75 hektarů.

Stanovenou výši náhrady dle odborného vyjádření ÚZEI nelze v následujících letech
indexovat inflací, ale lze výší mzdových nákladů, což je hlavní proměnná, která ovlivňuje
výpočet náhrady. Návrh roční aktualizace v závislosti na výši průměrných mzdových nákladů
v zemědělské výrobě dle ČSÚ. Dále upřesnil, že v předmětné vyhlášce bude uveden způsob
aktualizace náhrady, samotná aktualizace koeficientu výpočtu bude každoročně provedena
v kalkulačce.
Dále byl potvrzen výklad pojmu „nájemce“ (ze zákona) ve vztahu k pojmu „pachtýř“ na
základě výkladu odboru legislativního MŽP (viz příloha č. 2). Podnájemce a podpachtýř není
k náhradě újmy za ztížení zemědělského hospodaření oprávněným příjemcem náhrady újmy
dle ZOPK.
Zástupci chovatelů ovcí a koz označili jako přijatelnou fixaci sazby na hranici 52 ha ve výši
5 500 Kč/ha. Po vysvětlení také akceptovali aktualizaci sazby v závislosti na vývoji mezd dle
ČSÚ. Na této variantě se pracovní skupina shodla, s tím, že tato varianta bude předložena

jako návrh změny vyhlášky č. 432/2005 Sb. do legislativního procesu. Byla diskutována
otázka, kdy se zveřejňuje roční aktualizace průměrných mezd v zemědělství, pokud by to
bylo pozdě z hlediska termínu pro podávání žádostí o náhradu újmy. Vzhledem k tomu, že
se jedná o roční náhradu požadovanou zpětně, byla by využita např. poslední zveřejněná
hodnota v roce, za nějž je náhrada požadována.
Zástupce AOPK ČR dále apeloval na osvětu pro žadatele o náhradu újmy za ztížení pastvy
ovcí a koz, aby věděli, že se používá zabezpečení dle standardu Ochrana hospodářských
zvířat před útoky velkých šelem jako měřítko účinnosti; pokud je zabezpečení řešeno jinak, je
nutné v žádosti vysvětlit. Náhrada újmy je zkonstruovaná tak, aby podpořila dobré
zabezpečení pastvin. Od standardu je odvozena i definice nestandardního chování vlka
(v případě, že by překonával opatření dle standardu).
Zástupci chovatelů se shodli na tom, že chtějí, aby jejich členové dodržovali standard, měli
pastviny zabezpečené a podávali správně žádosti. Dále upozornili na problém
neregistrovaných hospodářských zvířat (povinná registrace dle plemenářského zákona),
u kterých vznikají často škody z důvodu nedostatečného zabezpečení pastvin. Zástupce
AOPK ČR potvrdil shodu na tom, aby škody byly vypláceny jen na registrovaná zvířata, toto
je vloženo do připravované novelizace zákona č. 115/2000 Sb. o škodách, jejíž platnost je
v horizontu 2-3 let. Každou žádost o náhradu škody posuzuje Ministerstvo financí ČR, po
jejich kontrole teprve krajské úřady náhradu vyplácí. Navrhl, aby MZe poslalo na MF podnět,
aby při schvalování vyplacení náhrady bylo dodržování povinné registrace kontrolováno, a
aby bylo zpětně prověřeno, v kolika případech byla náhrada škody vyplacena u
neevidovaných chovů. Upozornil, že ORP ani AOPK ČR nemohou kontrolovat registraci
zvířat. Zástupkyně MZe ČR potvrdily, že zahájí komunikaci s MF ohledně proplácení škod
neevidovaným chovům, a že MZe považuje neevidované chovy za nelegální. MZe kontaktuje
MF do konce listopadu 2023.
Zástupce AOPK ČR dále uvedl, že z analýzy žádostí náhrady újmy na zvýšené náklady
na pastvu skotu vyplynulo, že žádosti představují plynulý přechod od smysluplných žádostí
až po zcela neoprávněné požadavky. Upozornil, že při posuzování žádostí musí být AOPK
ČR kritická, protože to ohrožuje konstrukt náhrady újmy. Vyzval zástupce chovatelů skotu
ke společné schůzce k vyhodnocení. Hlavním kritériem bude ochrana matek s telaty dle
standardu. Nelze jít cestou zabezpečení celých pastvin. Zástupce chovatelů skotu potvrdil
spolupráci, AOPK ČR navrhne termín schůzky (pozn.: stanoven na 28. 11. 2023).
Zástupce MŽP poděkoval všem zúčastněným za spolupráci. Výstupy z pracovní skupiny
budou předány odboru legislativnímu MŽP a v podobě návrhu paragrafovaného znění bude
změna vyhlášky poskytnuta členům PS. Předpokládaná účinnost úpravy je od 1. 1. 2024.

 

Zapsal: K. Čámská, R. Scharf

Přílohy
1. Zvýšené náklady na organizaci pastvy v oblastech s trvalým výskytem vlka obecného –
doplněné
2. Legislativní výklad pojmu „nájemce“ v ust. § 58 ZOPK