Toto provizorní opatření, které mění platnou legislativu, si klade za cíl umožnit volbu digitálního označení na produktech hnojiv v EU, zlepšit čitelnost štítků s cílem efektivnějšího využívání hnojiv a zjednodušit označovací povinnosti pro dodavatele při současném snižování nákladů pro průmysl.
Dohoda povzbuzuje širší využívání digitálního označování, zatímco zahrnuje opatření na poskytování fyzických štítků v těch případech, kdy jsou nezbytnější. Dohoda také specifikuje, že digitální štítky budou dostupné po dobu 10 let od okamžiku uvedení produktu na trh.
David Clarinval, místopředseda vlády a ministr pro živnostníky, malé a střední podniky, institucionální reformy a demokratickou obnovu, uvedl: „Toto nařízení posiluje digitalizaci sektoru hnojiv a zároveň zajišťuje, aby farmáři a další zákazníci – včetně těch s omezenými digitálními dovednostmi – dostali jasné, čitelné a spotřebitelsky přívětivé informace při nákupu potřebných produktů.“
Revize této legislativy navrhuje umožnit dodavatelům hnojiv komunikovat informace o označení ve fyzickém formátu, digitálním formátu nebo kombinaci obou. Návrh Komise umožňuje digitální formát pouze v případech, kdy jsou produkty hnojiv EU prodávány bez obalu nebo jsou prodávány hospodářským subjektům, které nejsou konečnými uživateli produktů.
Farmáři a ostatní spotřebitelé hnojiv prodávaných v obalech by nadále mohli využívat jak digitální, tak fyzická označení pro nejdůležitější informace (např. zdravotní a environmentální ochranu, agronomickou efektivitu nebo obsah). Dohoda také stanoví obsah a technologické požadavky pro digitální štítky. Ekonomičtí subjekty by musely zajistit, že digitální štítek bude vyhledatelný, dostupný, zdarma a schopný splnit potřeby zranitelných skupin.
Hlavní body dohody zahrnují podporu širšího využívání digitálního označování ke snížení nákladů, byrokracie a ekologického dopadu výrobců, ale zároveň zajistit, aby spotřebitelé, včetně zranitelných skupin nebo lidí s omezenými digitálními schopnostmi, měli všechny potřebné informace prostřednictvím fyzických prostředků.
Provizorní dohoda musí být nyní schválena a formálně přijata oběma institucemi – Radou EU a Evropským parlamentem.
Digitální štítky jsou QR nebo čárové kódy, které přesměrovávají uživatele na webovou stránku, kde jsou uloženy informace o štítku. Digitální řešení výrazně snižují náklady na označování a zároveň usnadňují aktualizaci obsahu. Množství a kvalita informací, které lze uložit do digitálního štítku, jsou mnohem vyšší ve srovnání s fyzickým štítkem, jehož čitelnost může být obtížná, zejména u malých balení. Úroveň digitální gramotnosti se však liší mezi sociálními skupinami a věkovými kategoriemi, a některé zranitelné skupiny mohou mít potíže porozumět fungování digitálních štítků nebo chytrých zařízení.
V EU se digitální označování již používá pro některé produkty obsahující chemikálie, například baterie, a pravidla pro digitální označování jsou předmětem úvah i u jiných produktů (např. detergenty, kosmetika a další chemikálie). Očekává se, že zjednodušení označovacích povinností sníží roční náklady v průměru o 57 000 eur pro velkou firmu a o 4 500 eur pro malý a střední podnik.
Do té doby platilo nařízení (EU) 2019/1009, které upravovalo požadavky na označování hnojiv. Návrh Komise, zveřejněný 27. února 2023, si klade za cíl zlepšit čitelnost štítků a zavést možnost poskytovat informace o označení v digitálním formátu. Prozatímní dohoda nyní musí být schválena a formálně přijata Evropským parlamentem i Radou EU.
(Tisková zpráva Rady EU z 22. ledna 2024)