Zemědělec, 2. září 2024
Dvacet let pořádá Ministerstvo zemědělství vždy v září kampaň na podporu biopotravin a ekologického zemědělství. První ročník se konal s mottem „Ochutnej ten rozdíl“, v roce 2016 to bylo „Bio je u nás doma“ a v posledních letech „Bio dává smysl – nám i přírodě“. Tato motta tak trefně vystihují posun od prvních ročníků až po dnešek. To hlavní, tedy přiblížit veřejnosti důvody, proč je dobré a logické kupovat biopotraviny, a podporovat tím ekozemědělství v Česku, a také ukázat, kde si biopotraviny mohou koupit, se nezměnilo. Co se během těch let změnilo, je, že se nabídka biopotravin výrazně rozšířila, obchody je nenabízejí jen v jednom regálu a spotřebitelům pomáhá v orientaci i jejich jasné označení na prodejní ploše. Stále častěji si můžeme vybírat mezi konvenčními výrobky a produkty v biokvalitě. Cenový rozdíl mezi obdobnými alternativami konvenčních a bio výrobků už nebývá tak velký, například u mléčných produktů je u zboží stejné kategorie rozdíl často minimální nebo žádný, už jsem se setkal i s tím, že bio bývá v marketingové akci levnější. Dá se tedy říct, že jsme se všichni zorientovali a posunuli. Myslím tím, že se počáteční nedůvěra spotřebitelů k biopotravinám, i když samotnou myšlenku ekologického zemědělství podporovali, změnila. Stále se ale s neoprávněnou nedůvěrou části spotřebitelů potýkáme, a tak je osvěta v rámci této kampaně nadále stěžejní, přestože spotřebitelé začínají vnímat Září – měsíc biopotravin už také jako měsíc novinek a trendů v této oblasti. Jsem přesvědčen, že podpora státu prostřednictvím kampaně hodně pomáhá. Už jen v tom, že oproti začátkům více funguje uvědomění si, že biopotraviny pocházejí z šetrného způsobu hospodaření. Lidé tak jejich koupí podporují zemědělce, kteří se starají o zachování pestrosti krajiny. A navíc biopotraviny jsou jedněmi z nejpřísněji kontrolovaných potravin a produktů, loga na obalech biopotravin zaručují, že jsou skutečně certifikovanými biopotravinami. Protože jsou biopotraviny produkty ekozemědělství, nedílné součásti naší agrární politiky, je na místě zmínit, že patříme mezi 20 zemí světa s největším podílem ekozemědělství na celkové výměře zemědělské půdy. Loni byl podíl této plochy v ČR 16,8 procenta, v roce 2030 má být už 25 procent. Všichni víme, že ekozemědělství je velmi náročný způsob hospodaření, který ale produkuje velmi kvalitní produkty, za nimiž stojí snaha o zlepšení, nebo alespoň zachování krajiny, aby na ní mohli hospodařit i naši potomci. Naší ambicí také je naučit spotřebitele vnímat celé spektrum přidaných hodnot, které právě certifikované biopotraviny obzvláště lokálního původu přinášejí.