Informace k možnosti prodlužování doby realizace plnění zakázek, jejich zrušení či prodlužování lhůt pro podání nabídek ve stavu nouze

Státní zemědělský intervenční fond (dále jen „SZIF“) reflektuje doporučení Ministerstva pro místní rozvoj ČR (dále jen „MMR“), ze kterého bude vycházet pro posuzování úprav či změn zadavatelů zakázek v rámci projektových operací Programu rozvoje venkova na období 2014–2020 (dále jen „PRV“) a opatření OP Rybářství 2014 – 2020 (dále jen „OPR“). Níže uvádíme zmíněné doporučení MMR aktualizované o kapitoly Příručky pro zadávání zakázek Programu rozvoje venkova na období 2014 – 2020 (dále jen „Příručka“) či o kapitoly Pravidel pro zadávání veřejných zakázek a výběrových řízení pro žadatele v OP Rybářství (dále jen „Pravidla na zakázky OPR“).

Stav nouze vyhlášený podle ústavního zákona č. 110/1998 Sb., o bezpečnosti České republiky, pro celé území státu (dále jen nouzový stav) může zadavatelům provádějícím výběrová/zadávací řízení způsobit řadu komplikací a problémů.

Ty lze rozdělit na tři oblasti.

1. Prodlužování doby realizace plnění veřejných zakázek
V případě již ukončených výběrových/zadávacích řízení a uzavřených smluv, pokud by vyhlášení nouzového stavu přímo ovlivnilo průběh realizace veřejné zakázky, může zadavatel prodloužit dobu realizace podle § 222 odst. 6 ZZVZ, resp. kapitoly 4.4.7 Příručky, resp. kapitoly 7.2.4 Pravidel na zakázky OPR. Vyhlášení nouzového stavu však není obecně automatickým naplněním podmínek § 222 ZZVZ (kapitoly 4.4.7 Příručky, či kapitoly 7.2.4 Pravidel na zakázky OPR) k možnému provedení změny závazku. Nutnou podmínkou zůstává naplnění všech okolností, které jsou podmínkou pro takovou změnu, tedy:
a) potřeba vznikla v důsledku okolností, které zadavatel jednající s náležitou péčí nemohl předvídat,
b) nemění celkovou povahu veřejné zakázky,
c) hodnota změny nepřekročí 50 % původní hodnoty závazku.
Změna závazku musí odpovídat konkrétním okolnostem a může být provedena pouze taková změna, která je skutečně vynucena nouzovým stavem a kterou je nezbytně nutné provést pro provedení závazku s ohledem na nové, nepředvídatelné okolnosti (např. veřejná zakázka na průzkum veřejného mínění, který má být proveden v ulicích měst, obcí – nouzový stav je vyhlášen na měsíc – změna reflektuje všechny okolnosti, vyplývající z nouzového stavu – prodloužení např. také o měsíc nebo další okolnosti, které mají konkrétní dopad na plnění  (doba karantén apod.)). Změny nesmí být prováděny nad rámec skutečnosti, vyplývající z nových okolností (např. veřejná zakázka na průzkum veřejného mínění, který má být proveden v ulicích měst, obcí – nouzový stav je vyhlášen na měsíc – prodloužení o 6 měsíců). Změna závazku by tedy měla pouze nezbytně nutným způsobem překlenout nový, nepředvídatelný stav, který zadavatel nemohl předvídat a který skutečně dopadá na realizaci jeho veřejné zakázky.
Na základě výše uvedeného, pokud zadavatel popíše SZIF v rámci řešení prodloužení lhůty realizace stručně konkrétní objektivní důvody u jeho realizované zakázky (nikoliv obecné proklamace typu: „Z důvodu pandemie prodlužujeme termín realizace ….“) a realizaci zakázky prodlouží o adekvátní lhůtu odpovídající těmto objektivním příčinám (nikoliv o neúměrně delší dobu, než si aktuální situace vyžaduje), SZIF takový případ jednotlivě posoudí, a za předpokladu naplnění těchto podmínek, nebude sankcionovat směrem k podstatné změně závazku ze smlouvy.
2. Zrušení výběrového/zadávacího řízení
V souvislosti s vyhlášením nouzového stavu se zadavatel může dostat do situace, kdy realizaci veřejné zakázky s ohledem na nouzový stav nelze prakticky provést (předmět veřejné zakázky nebo podmínky plnění veřejné zakázky nejsou dostupné z důvodu zavedení nouzového stavu a z něho vyplývajících okolností, předmět veřejné zakázky zanikne nebo se stane s ohledem na nové skutečnosti bezpředmětný), případně nastane komplikace na straně dodavatele z důvodů administrativních/kapacitních/výrobních/právních (omezení pohybu osob, karanténa, uzavření oblasti, zrušení dodavatelských vztahů apod.), na základě kterých nelze po dodavateli vyžadovat plnění veřejné zakázky. V takové případě může zadavatel zvážit zrušení výběrového/zadávacího řízení podle § 127 odst. 2, písm. c) a písm. d) – analogicky platí i pro zadavatele dle Příručky či dle Pravidel na zakázky OPR.

c) odpadly důvody pro pokračování v zadávacím řízení v důsledku podstatné změny okolností, která nastala po zahájení zadávacího řízení a kterou zadavatel jednající s řádnou péčí nemohl předvídat a ani ji nezpůsobil,

d) v průběhu zadávacího řízení se vyskytly důvody hodné zvláštního zřetele, včetně důvodů ekonomických, pro které nelze po zadavateli požadovat, aby v zadávacím řízení pokračoval, bez ohledu na to, zda tyto důvody zadavatel způsobil či nikoliv.

Může dojít k situacím, kdy se zadavatelé PRV či OPR dostanou do situace potřeby zrušení probíhajícího výběrového/zadávacího řízení (tedy do okamžiku, než mají podepsanou smlouvu s dodavatelem) z výše uvedených důvodů, zadavatelé budou chtít přesto realizovat nové výběrové/zadávací řízení, ale již nebudou stíhat závazné termíny pro předložení příloh k výběrovému/zadávacímu řízení stanovených Pravidly PRV či OPR. V takovém případě zadavatel zašle SZIF stručně popsané konkrétní objektivní důvody vedoucí ke zrušení výběrového/zadávacího řízení. V případě OPR bude jeho případ následně řešen individuálně. V případě PRV je zadavatel povinen postupovat v souladu s kapitolou 12 písm. d) Obecných podmínek Pravidel, podle kterého: „Případy zásahu vyšší moci nebo mimořádných okolností, které mají vliv na plnění podmínek pro získání dotace, oznámí žadatel/příjemce dotace písemně příslušnému RO SZIF nejpozději do 21 kalendářních dnů ode dne, kdy tak může učinit. K oznámení žadatel/příjemce dotace přiloží odpovídající důkazy, na základě kterých může SZIF upustit od udělení případné sankce.“
 
3. Prodlužování lhůt pro podání nabídek
Zadavatel nemusí automaticky prodlužovat lhůtu pro podání nabídek pouze z obecného důvodu, že byl vyhlášen nouzový stav – samotné vyhlášení nouzového stavu nemusí mít nijaký dopad na výběrové/zadávací řízení jako takové. Je však možné, aby zadavatel zvážil u každého konkrétního zadávacího řízení všechny okolnosti, které vyhlášením nouzového stavu vzniknou a mají případný dopad na konkrétní výběrové/zadávací řízení. Pokud by nouzový stav mohl mít dopad na zpracování nabídek dodavatelů (např. administrativní pracovníci dodavatelů mohou být v karanténě, některá část/oblast hospodářství by byla výrazně omezena personálně, technickou nebo výrobní kapacitou), případně by i na straně zadavatele došlo k situaci, že by po podání nabídek s ohledem na vnitřní situaci zadavatele (opět – administrativní pracovníci, kteří mají přístup do elektronického nástroje zadavatele jsou v karanténě a zároveň zadavatel ví, že nebude schopen v krátkém budoucím čase otevřít obálky, posoudit a vyhodnotit nabídky) nebyl schopen pokračovat ve výběrovém/zadávacím řízení, tak potom zadavatel může (nemusí – ZZVZ, Příručka ani Pravidla na zakázky OPR nestanoví termín pro otevírání nabídek) zvážit prodloužení lhůty pro podání nabídek na takovou lhůtu, která bude vzhledem k okolnostem odpovídající. Primárně však platí, že obecně již původní lhůta pro podání nabídek musela být dostatečná a přiměřená pro zpracování a podání nabídek, samotné vyhlášení nouzového stavu není důvodem pro automatické prodlužování lhůt pro podání nabídek a případné prodloužení lhůt pro podání nabídek je na zvážení zadavatele s ohledem na konkrétní okolnosti zadávacího řízení.
Stejně jako u předchozího bodu i v tomto případě může dojít k situacím, kdy se zadavatelé PRV či OPR dostanou z výše uvedených důvodů do situace potřeby prodloužení lhůty pro podání nabídek, ale již nebudou stíhat závazné termíny pro předložení příloh k výběrovému/zadávacímu řízení stanovených Pravidly PRV či OPR. V takovém případě zadavatel zašle SZIF stručně popsané konkrétní objektivní důvody vedoucí k potřebě prodloužení lhůt pro podání nabídek. V případě OPR bude jeho případ následně řešen individuálně. V případě PRV je zadavatel povinen postupovat v souladu s kapitolou 12 písm. d) Obecných podmínek Pravidel, podle kterého: „Případy zásahu vyšší moci nebo mimořádných okolností, které mají vliv na plnění podmínek pro získání dotace, oznámí žadatel/příjemce dotace písemně příslušnému RO SZIF nejpozději do 21 kalendářních dnů ode dne, kdy tak může učinit. K oznámení žadatel/příjemce dotace přiloží odpovídající důkazy, na základě kterých může SZIF upustit od udělení případné sankce.“

Vlastní doporučení MMR se nachází na odkaze:
http://portal-vz.cz/cs/Aktuality/Doporuceni-k-moznosti-prodluzovani-lhut-pro-podani-nabideka-moznosti

Zdroj: Státní zemědělský intervenční fond, Oddělení metodiky zakázek a Technické pomoci