Státní zemědělský intervenční fond (dále jen „SZIF“) reflektuje doporučení Ministerstva pro místní rozvoj ČR (dále jen „MMR“), ze kterého bude vycházet pro posuzování úprav či změn zadavatelů zakázek v rámci projektových operací Programu rozvoje venkova na období 2014–2020 (dále jen „PRV“) a opatření OP Rybářství 2014 – 2020 (dále jen „OPR“). Níže uvádíme zmíněné doporučení MMR aktualizované o kapitoly Příručky pro zadávání zakázek Programu rozvoje venkova na období 2014 – 2020 (dále jen „Příručka“) či o kapitoly Pravidel pro zadávání veřejných zakázek a výběrových řízení pro žadatele v OP Rybářství (dále jen „Pravidla na zakázky OPR“).
Stav nouze vyhlášený podle ústavního zákona č. 110/1998 Sb., o bezpečnosti České republiky, pro celé území státu (dále jen nouzový stav) může zadavatelům provádějícím výběrová/zadávací řízení způsobit řadu komplikací a problémů.
Ty lze rozdělit na tři oblasti.
1. Prodlužování doby realizace plnění veřejných zakázek
V případě již ukončených výběrových/zadávacích řízení a uzavřených smluv, pokud by vyhlášení nouzového stavu přímo ovlivnilo průběh realizace veřejné zakázky, může zadavatel prodloužit dobu realizace podle § 222 odst. 6 ZZVZ, resp. kapitoly 4.4.7 Příručky, resp. kapitoly 7.2.4 Pravidel na zakázky OPR. Vyhlášení nouzového stavu však není obecně automatickým naplněním podmínek § 222 ZZVZ (kapitoly 4.4.7 Příručky, či kapitoly 7.2.4 Pravidel na zakázky OPR) k možnému provedení změny závazku. Nutnou podmínkou zůstává naplnění všech okolností, které jsou podmínkou pro takovou změnu, tedy:
a) potřeba vznikla v důsledku okolností, které zadavatel jednající s náležitou péčí nemohl předvídat,
b) nemění celkovou povahu veřejné zakázky,
c) hodnota změny nepřekročí 50 % původní hodnoty závazku.
Změna závazku musí odpovídat konkrétním okolnostem a může být provedena pouze taková změna, která je skutečně vynucena nouzovým stavem a kterou je nezbytně nutné provést pro provedení závazku s ohledem na nové, nepředvídatelné okolnosti (např. veřejná zakázka na průzkum veřejného mínění, který má být proveden v ulicích měst, obcí – nouzový stav je vyhlášen na měsíc – změna reflektuje všechny okolnosti, vyplývající z nouzového stavu – prodloužení např. také o měsíc nebo další okolnosti, které mají konkrétní dopad na plnění (doba karantén apod.)). Změny nesmí být prováděny nad rámec skutečnosti, vyplývající z nových okolností (např. veřejná zakázka na průzkum veřejného mínění, který má být proveden v ulicích měst, obcí – nouzový stav je vyhlášen na měsíc – prodloužení o 6 měsíců). Změna závazku by tedy měla pouze nezbytně nutným způsobem překlenout nový, nepředvídatelný stav, který zadavatel nemohl předvídat a který skutečně dopadá na realizaci jeho veřejné zakázky.
Na základě výše uvedeného, pokud zadavatel popíše SZIF v rámci řešení prodloužení lhůty realizace stručně konkrétní objektivní důvody u jeho realizované zakázky (nikoliv obecné proklamace typu: „Z důvodu pandemie prodlužujeme termín realizace ….“) a realizaci zakázky prodlouží o adekvátní lhůtu odpovídající těmto objektivním příčinám (nikoliv o neúměrně delší dobu, než si aktuální situace vyžaduje), SZIF takový případ jednotlivě posoudí, a za předpokladu naplnění těchto podmínek, nebude sankcionovat směrem k podstatné změně závazku ze smlouvy.
2. Zrušení výběrového/zadávacího řízení
V souvislosti s vyhlášením nouzového stavu se zadavatel může dostat do situace, kdy realizaci veřejné zakázky s ohledem na nouzový stav nelze prakticky provést (předmět veřejné zakázky nebo podmínky plnění veřejné zakázky nejsou dostupné z důvodu zavedení nouzového stavu a z něho vyplývajících okolností, předmět veřejné zakázky zanikne nebo se stane s ohledem na nové skutečnosti bezpředmětný), případně nastane komplikace na straně dodavatele z důvodů administrativních/kapacitních/výrobních/právních (omezení pohybu osob, karanténa, uzavření oblasti, zrušení dodavatelských vztahů apod.), na základě kterých nelze po dodavateli vyžadovat plnění veřejné zakázky. V takové případě může zadavatel zvážit zrušení výběrového/zadávacího řízení podle § 127 odst. 2, písm. c) a písm. d) – analogicky platí i pro zadavatele dle Příručky či dle Pravidel na zakázky OPR.
c) odpadly důvody pro pokračování v zadávacím řízení v důsledku podstatné změny okolností, která nastala po zahájení zadávacího řízení a kterou zadavatel jednající s řádnou péčí nemohl předvídat a ani ji nezpůsobil,
d) v průběhu zadávacího řízení se vyskytly důvody hodné zvláštního zřetele, včetně důvodů ekonomických, pro které nelze po zadavateli požadovat, aby v zadávacím řízení pokračoval, bez ohledu na to, zda tyto důvody zadavatel způsobil či nikoliv.
Může dojít k situacím, kdy se zadavatelé PRV či OPR dostanou do situace potřeby zrušení probíhajícího výběrového/zadávacího řízení (tedy do okamžiku, než mají podepsanou smlouvu s dodavatelem) z výše uvedených důvodů, zadavatelé budou chtít přesto realizovat nové výběrové/zadávací řízení, ale již nebudou stíhat závazné termíny pro předložení příloh k výběrovému/zadávacímu řízení stanovených Pravidly PRV či OPR. V takovém případě zadavatel zašle SZIF stručně popsané konkrétní objektivní důvody vedoucí ke zrušení výběrového/zadávacího řízení. V případě OPR bude jeho případ následně řešen individuálně. V případě PRV je zadavatel povinen postupovat v souladu s kapitolou 12 písm. d) Obecných podmínek Pravidel, podle kterého: „Případy zásahu vyšší moci nebo mimořádných okolností, které mají vliv na plnění podmínek pro získání dotace, oznámí žadatel/příjemce dotace písemně příslušnému RO SZIF nejpozději do 21 kalendářních dnů ode dne, kdy tak může učinit. K oznámení žadatel/příjemce dotace přiloží odpovídající důkazy, na základě kterých může SZIF upustit od udělení případné sankce.“
3. Prodlužování lhůt pro podání nabídek
Zadavatel nemusí automaticky prodlužovat lhůtu pro podání nabídek pouze z obecného důvodu, že byl vyhlášen nouzový stav – samotné vyhlášení nouzového stavu nemusí mít nijaký dopad na výběrové/zadávací řízení jako takové. Je však možné, aby zadavatel zvážil u každého konkrétního zadávacího řízení všechny okolnosti, které vyhlášením nouzového stavu vzniknou a mají případný dopad na konkrétní výběrové/zadávací řízení. Pokud by nouzový stav mohl mít dopad na zpracování nabídek dodavatelů (např. administrativní pracovníci dodavatelů mohou být v karanténě, některá část/oblast hospodářství by byla výrazně omezena personálně, technickou nebo výrobní kapacitou), případně by i na straně zadavatele došlo k situaci, že by po podání nabídek s ohledem na vnitřní situaci zadavatele (opět – administrativní pracovníci, kteří mají přístup do elektronického nástroje zadavatele jsou v karanténě a zároveň zadavatel ví, že nebude schopen v krátkém budoucím čase otevřít obálky, posoudit a vyhodnotit nabídky) nebyl schopen pokračovat ve výběrovém/zadávacím řízení, tak potom zadavatel může (nemusí – ZZVZ, Příručka ani Pravidla na zakázky OPR nestanoví termín pro otevírání nabídek) zvážit prodloužení lhůty pro podání nabídek na takovou lhůtu, která bude vzhledem k okolnostem odpovídající. Primárně však platí, že obecně již původní lhůta pro podání nabídek musela být dostatečná a přiměřená pro zpracování a podání nabídek, samotné vyhlášení nouzového stavu není důvodem pro automatické prodlužování lhůt pro podání nabídek a případné prodloužení lhůt pro podání nabídek je na zvážení zadavatele s ohledem na konkrétní okolnosti zadávacího řízení.
Stejně jako u předchozího bodu i v tomto případě může dojít k situacím, kdy se zadavatelé PRV či OPR dostanou z výše uvedených důvodů do situace potřeby prodloužení lhůty pro podání nabídek, ale již nebudou stíhat závazné termíny pro předložení příloh k výběrovému/zadávacímu řízení stanovených Pravidly PRV či OPR. V takovém případě zadavatel zašle SZIF stručně popsané konkrétní objektivní důvody vedoucí k potřebě prodloužení lhůt pro podání nabídek. V případě OPR bude jeho případ následně řešen individuálně. V případě PRV je zadavatel povinen postupovat v souladu s kapitolou 12 písm. d) Obecných podmínek Pravidel, podle kterého: „Případy zásahu vyšší moci nebo mimořádných okolností, které mají vliv na plnění podmínek pro získání dotace, oznámí žadatel/příjemce dotace písemně příslušnému RO SZIF nejpozději do 21 kalendářních dnů ode dne, kdy tak může učinit. K oznámení žadatel/příjemce dotace přiloží odpovídající důkazy, na základě kterých může SZIF upustit od udělení případné sankce.“
Vlastní doporučení MMR se nachází na odkaze:
http://portal-vz.cz/cs/Aktuality/Doporuceni-k-moznosti-prodluzovani-lhut-pro-podani-nabideka-moznosti
Zdroj: Státní zemědělský intervenční fond, Oddělení metodiky zakázek a Technické pomoci