Evropská komise předkládá návrh zákona o snížení počtu přípravků na ochranu rostlin o 50 % – Zákaz všech přípravků na ochranu rostlin v citlivých oblastech

Po týdnech škádlení exekutiva EU minulý týden konečně odhalila svůj dlouho očekávaný plán na revizi rámce blokových přípravků na ochranu rostlin – ale jeho prezentace zanechala více otázek než odpovědí.

Regulace udržitelného používání pesticidů (SUR) je navržena tak, aby připravila cestu k ambicím bloku snížit do roku 2030 používání a riziko chemických pesticidů na polovinu, jak je uvedeno v kapitole Green Deal o potravinách, známé jako strategie z farmy na vidličku. .

Zákaz všech přípravků na ochranu rostlin v citlivých oblastech

Používání přípravků na ochranu rostlin v místech, jako jsou městské zelené plochy, včetně veřejných parků a zahrad, dětských hřišť, škol, rekreačních a sportovních hřišť, veřejných komunikací a chráněných oblastí sítě Natura 2000, jakož i ve všech ekologicky citlivých oblastech, které mají být chráněny pro ohrožené opylovače, by mělo být obecně zakázáno.

Cílení reziduí na dovážené potraviny

V souladu se svou politikou udržitelného používání přípravků na ochranu rostlin má Komise v úmyslu poprvé navrhnout opatření, které splní její závazek zohlednit maximální limity reziduí v potravinách na celosvětové úrovni. Dovážené potraviny s měřitelnými rezidui zakázaných látek by pak již nemohly být uváděny na trh v EU. To přispěje k pozitivnímu kruhu a mělo by to povzbudit třetí země, aby také omezily nebo zakázaly používání přípravků na ochranu rostlin, které jsou již v EU zakázány, uvedla Komise.

Konkrétně bruselský orgán bude v brzké době konzultovat členské státy EU a třetí země ohledně opatření ke snížení prahové hodnoty pro rezidua thiamethoxamu a klothianidinu, dvou látek, které mají negativní účinky na opylovače, na nulu. Tyto látky již nejsou v EU povoleny. Jakmile je opatření přijato, dovážené potraviny obsahující měřitelná rezidua těchto dvou látek již nesmějí být po určitých přechodných obdobích uváděny na trh v EU.

Zákon o obnově poškozené přírody Evropy do roku 2050

Evropská komise navrhuje obnovit 80 % evropských stanovišť do špatného stavu a obnovit všechny ekosystémy – od lesní a zemědělské půdy až po mořské, sladkovodní a městské ekosystémy. Podle tohoto legislativního návrhu má každý členský stát právně závazné cíle pro obnovu přírody v různých ekosystémech. Tyto cíle doplňují stávající právní předpisy. Do roku 2030 mají být opatření EU na obnovu uplatňována na nejméně 20 % pevninských a mořských oblastí a do roku 2050 rozšířena na všechny ekosystémy, které potřebují obnovu.

Zákon rozšíří stávající opatření pro obnovu přírody, jako je renaturace, opětovné zalesňování, ekologizace měst nebo eliminace znečištění životního prostředí, aby se příroda mohla zotavit. Obnova přírody není synonymem ochrany přírody a nevede automaticky k více chráněným územím. I když je obnova přírody nezbytná i v chráněných oblastech, jejichž stav se stále více zhoršuje, ne všechna obnovená území musí být prohlášena za chráněná území. U mnoha z nich k tomu nedojde, protože obnova nevylučuje hospodářské aktivity, zdůraznila Evropská komise. Obnova spočívá v tom, že žijeme a produkujeme v souladu s přírodou zvyšováním biologické rozmanitosti všude, včetně oblastí, kde probíhá hospodářská činnost, jako jsou lesy, zemědělská půda a města.

Další kroky

Návrhy nyní posoudí Evropský parlament a Rada v souladu s řádným legislativním postupem. Jakmile bude přijat, dopad na půdu se bude postupně odvíjet: do roku 2030 musí být přijata opatření k obnově přírody a cílů pro přípravky na ochranu rostlin musí být dosaženo do roku 2030.

Odkud peníze na změnu pocházejí? Podle komisařky EU pro bezpečnost potravin Stelly Kyriakidesové je to vše ze společné zemědělské politiky (SZP). „Všechny závazky, které navrhujeme, budou pokryty SZP. Všichni bez výjimky,“ zdůraznila komisařka při čtvrtečním představení návrhu na jednání výboru Evropského parlamentu pro životní prostředí (ENVI).

Dotační program EU pro zemědělství poskytuje „širokou škálu nástrojů“ na podporu zemědělců k tomuto přechodu, tvrdila. Konkrétně členské státy stanoví, jak využijí dostupné finanční prostředky ve svých národních strategických plánech SZP, uvedla.

Připomínáme, že prostřednictvím těchto plánů mají členské státy stanovit své individualizované akční plány, jak dosáhnout devíti celoevropských cílů této reformy SZP.

Změna je zahrnuta v právním textu SUR, což znamená, že vstoupí v platnost po schválení SUR – takže bude s vysokou pravděpodobností pokračovat v programu SZP po roce 2027.

Z praktického hlediska však tato novela žádné nové peníze nepřidá. To znamená, že náklady na nové požadavky na pesticidy pro zemědělce budou pokryty ze stejného rozpočtu, který byl loni přidělen na SZP.


Kdo bude mít plnění zákona v návaznosti na SZP v kompetenci?

Pesticidy jsou přímo v doméně GŘ SANTE (Generální ředitelství pro zdraví a bezpečnost potravin) , takže dává smysl, že SUR je plně pod jejich dohledem.

Stále ale není jasné, kdo bude řídit proceduru změny SZP, což je pevně území GŘ AGRI. A je vysoce pravděpodobné, že příslušným výborem Evropského parlamentu, který prověří tuto část spisu, bude výbor pro životní prostředí, nikoli výbor pro zemědělství.

A navzdory ambicím bloku v oblasti pesticidů, které visí na dotaci EU na zemědělství, nebyl během prezentace SUR v dohledu žádný zástupce DG AGRI.

Při odpovědi na otázku EURACTIVu o podrobnostech, jak by se to projevilo na SZP v praxi, ji nezískali…..

Zdroj: EURACTIV, lko.at