Kredity za přírodu: ELO požaduje férová pravidla a ocenění za dlouholetou péči

Evropská organizace vlastníků půdy (ELO) se k návrhu Evropské komise na zavedení Kreditů za přírodu (Nature Credits) staví konstruktivně, ale s jasnými a nekompromisními podmínkami. Systém má přitáhnout soukromý kapitál do ochrany biodiverzity a uzavřít každoroční finanční mezeru v řádu 19 miliard EUR. ELO však varuje, že bez respektování práv vlastníků a bez snížení byrokracie hrozí neúspěch.

1. Majetková práva jako základ trhu

Zásadní postoj ELO: Vlastnická práva tvoří základ jakéhokoli důvěryhodného a funkčního trhu s přírodními kredity.

  • Vlastník je právoplatný partner: Vlastníci půdy nejsou jen pouhými správci (custodians), ale legálními držiteli práv a dlouhodobými plánovači. Bez jasné právní autority vlastníka je obtížné zajistit vymahatelnost závazků, trvalost opatření a nezbytnou důvěru investorů.
  • Nejsme jen dodavatelé: ELO požaduje, aby byli vlastníci půdy explicitně uznáni jako samostatná a primární skupina partnerů, odlišná od provozních manažerů nebo ochranářů.

2. Ocenění za dlouhodobou péči a včasné úsilí

Jedním z nejvíce citlivých bodů je ocenění úsilí těch, kteří již léta hospodaří udržitelně.

  • Odměnit „První osvojitele“ (Early Adopters): Je naprosto klíčové uznat a odměnit ty vlastníky, kteří již dlouhodobě zachovávají biodiverzitu a udržují ekosystémy ještě předtím, než byly zavedeny finanční pobídky.
  • Hodnota zachování (Preservation): Systém musí oceňovat jak novou obnovu (restoration), tak pokračující ochranu a zachování (preservation), aby byla posílena důvěra v dlouhodobou péči o krajinu.

3. Nulová tolerance k byrokracii

ELO varuje před zopakováním chyb v dotačních systémech SZP, které jsou rozptýlené a administrativně náročné.

  • Žádná přehnaná složitost: Nadměrná složitost a regulace odradí od účasti, zejména malé a střední vlastníky půdy.
  • Upřednostnit flexibilitu: Je nutné zavést fázovaný a flexibilní rámec, který bude odpovídat různým ekosystémům a administrativním kapacitám v členských státech (žádný přístup „jedna velikost pro všechny“).
  • Řešení financování: Vlastníci půdy čelí vysokým počátečním nákladům bez včasné kompenzace. ELO proto vítá návrh Komise na postupné vydávání kreditů po splnění milníků, což usnadní přístup k financování.

4. Kompenzace a tržní jistota

ELO se odlišuje od některých environmentálních skupin v otázce kompenzací (tzv. offsets), tedy jednotek, které firmy kupují pro vyvážení svých dopadů:

  • Offsets jako stabilizátor poptávky: ELO nevylučuje kompenzace, protože ty, pokud jsou řádně navrženy, mohou pro trh zajistit předvídatelnou poptávku a investiční jistotu. To je klíčové pro mobilizaci soukromého kapitálu.
  • Kvalita a férovost: ELO však požaduje koordinovaný přístup na úrovni EU, který stanoví jasná kritéria pro platnou kompenzaci, zabrání „greenwashingu“ a zajistí férové tržní prostředí.