Jak byl představen nový rozpočet Evropskou komisí

 

  • V současném rámcovém sedmiletém rozpočtu 2021–2027 byla CAP alokována částka přibližně 386,6 mld € (z toho 291,1 mld € na přímé platby a 95,5 mld € na rozvoj venkova).

  • Nový návrh snižuje tuto částku na 300 mld €. To znamená nominální pokles o cca 86,6 mld €, tedy 22 % pokles, neboli až 30 % při zohlednění inflace. Komise zdůrazňuje, že těch 300 mld € bude právně zajištěno, aby nebylo přesměrováno do jiných priorit jako obrana či výzkum. Rozdíl je tedy cca 2 125 mld. Kč, což je značný zásah do podpory zemědělství.

    Zároveň rozpočet navržený EK je

Současný dlouhodobý rozpočet EU na léta 2021–2027 (MFF + NextGenerationEU) dosahuje celkem cca 2,02 bilionu € (1,211 bilionu z MFF + až 0,807 bilionu z pandemického fondu). Nový rozpočet pro roky 2028–2034 je zhruba o 200 miliard euro nižší než rozpočet 2021–2027 v současné podobě (včetně pandemického fondu), což představuje zhruba 10% snížení.

 

 

 

  • 2021–2027: CAP tvoří 20,5 %

  • 2028–2034 (návrh): CAP klesá na 15 % rozpočtu


Jak byl nový plán představen – jeden fond pro všechny 

 

Komisař EU pro zemědělství Christophe Hansen při vystoupení v Evropském parlamentu uvedl, že tato částka bude „vyhrazena“ – tedy nepůjde ji přesunout na jiné politiky. Rozpočet má zahrnovat plošné platby i další formy kompenzací, včetně environmentálních pobídek, investic a podpory mladých zemědělců.

Hansen označil návrh za „dobrý výsledek pro zemědělství a naše zemědělce“.

Rozpočtové škrty však nejsou jedinou velkou změnou. SZP již nebude samostatným fondem, ale od roku 2028 bude sloučena do jednoho velkého fondu společně s politikou soudržnosti a rozvojem venkova, řízeného na národní úrovni.

„Zemědělství bude posíleno,“ prohlásila předsedkyně Evropské komise Ursula von der Leyen s tím, že členské státy budou moci přes mechanismus Národních regionálních partnerství přesměrovat další prostředky z jednotného fondu pro soudržnost, rybolov, zemědělství a venkov v hodnotě 865 miliard eur.

Také skončí dosavadní dvoupilířová struktura SZP (platná od roku 1999), která rozdělovala podporu mezi přímé platby a rozvoj venkova. Od roku 2028 má být zavedena jedna politika a jeden soubor opatření. Podle Hansena to ukončí „omezování“ přesunů prostředků mezi pilíři.

Ne všichni zákonodárci ale návrh uvítali. Poslanec Herbert Dorfmann (lidovci) zpochybnil Hansenova ujištění, že zemědělci nebudou tratit, a odhadl pokles o 25 %. Také socialisté požadují jasné vysvětlení. „Kde je ten skutečný nárůst?“ ptal se Dario Nardella.

Co je nové:
Posílení mechanismů zastropování a degresivity přímých plateb.
Zvýšení minimální podpory pro mladé zemědělce ze 3 % na 6 %.
Lepší definice „aktivního zemědělce“ a zavedení inflačního přepočtu.
Nová služba úlevy na farmě („farm relief service“) pro možnost volna.
Co končí:
Ruší se podmínky GAEC (dobré zemědělské a environmentální podmínky).
Členské státy si určí vlastní minimální udržitelné praktiky.
Ekologická schémata (eco-schemes) se slučují do AECMs, které zůstávají dobrovolné a budou vyžadovat spolufinancování ze strany států.

 

 

PODROBNĚJI

Jednodušší a více cílené řízení SZP

  • Vychází se z praktických zkušeností s dosavadními Strategickými plány SZP (CAP Strategic Plans).

  • Členské státy budou mít větší odpovědnost a zodpovědnost za to, jak dosáhnout politických cílů EU (např. klima, životní prostředí, konkurenceschopnost zemědělství).

  • Cílem je zajistit předvídatelnost příjmů zemědělců a zároveň motivovat mladé lidi, aby zůstali či vstoupili do zemědělství — což je zásadní pro zajištění potravinové bezpečnosti Evropy.

  • Dojde k větší flexibilitě – přesun z povinných a komplikovaných pravidel k opatřením založeným na pobídkách a cílené podpoře.

Klíčové prvky SZP po roce 2027

  • Zachování podpory příjmů: Zachovávají se specifika SZP a zaměření na cílenou podporu příjmů tam, kde je to nejvíce potřeba.

  • Zjednodušení: Méně administrativy a detailních pravidel, širší využívání paušálních částek (lump sums), společná pravidla, snazší přístup k dalším fondům EU (např. Fond soudržnosti, InvestEU).

  • Synergie: SZP se více propojí s dalšími politikami (venkovský rozvoj, bioekonomika, inovace, energie), aby se řešily složité problémy venkova komplexněji.

  • Odolnost (resilience): Nová „jednotná bezpečnostní síť“ na podporu zemědělců při krizích a na trhu, která pomůže lépe reagovat na nepředvídatelné výkyvy.

    Zastropování a degressivita přímých plateb

    • Podpora přímých plateb bude mít povinnou degressivitu — tj. postupné snižování plateb nad určitou hranici, začínající od 20 000 EUR/rok na farmáře.

    • Bude existovat i strop na maximální výši přímých plateb — navržený limit je 100 000 EUR na farmáře ročně.

    • To znamená, že největší zemědělské podniky nebudou dostávat neomezené přímé platby, což má přispět k férovějšímu rozdělení peněz a k podpoře menších a středních zemědělců.

    • Tento strop se týká přímých plateb, tedy podpory příjmů, ale ne nutně automaticky pro environmentální a klimatická opatření v rámci ekoschémat či dobrovolných opatření na ochranu životního prostředí (AECM).

Podpora environmentálních a klimatických opatření

  • SZP postupně přechází od podmínek (compliance) k systému založenému na pobídkách a motivaci zemědělců k ekologicky šetrným a klimaticky odolným praktikám.

  • Připravuje se integrace současných ekoschémat a AECM do jediné zjednodušené podpory s větší flexibilitou pro členské státy i zemědělce.

  • Bude zaveden nový přechodový nástroj (transition action) s paušální částkou na podporu zemědělců při přechodu k udržitelnějším systémům.

  • Výrazně se rozšíří možnosti spolufinancování, což znamená více příležitostí pro lepší odměňování poskytování ekosystémových služeb nad rámec zákonných požadavků.

  • Pro environmentální opatření není navrhováno žádné pevné zastropování ve smyslu maximální částky na podporu těchto aktivit. Naopak jejich podpora by měla být motivující a ambicióznější.


Zlepšení odolnosti farem

  • Národní strategie budou zaměřeny na zvýšení odolnosti zemědělství vůči rizikům (klimatické změny, tržní nejistoty, nemoci).

  • Podpora bude zahrnovat pobídky k udržitelným a klimaticky odolným zemědělským praktikám a zároveň podporu využívání nástrojů řízení rizik, jako jsou pojištění, vzájemné fondy.

  • Speciální programy budou odměňovat zemědělce, kteří aktivně pracují na posílení odolnosti svých farem.

  • Součástí je i nová „jednotná bezpečnostní síť“ (Unity Safety Net), která má pomoci farmářům rychleji reagovat na krize.

Podpora mladých farmářů

  • Národní strategie budou mít za úkol zaměřit a prioritizovat pomoc mladým a začínajícím farmářům, zejména ve spojení s dalšími národními opatřeními.

  • Definice „mladého farmáře“ bude flexibilnější, aby lépe odpovídala skutečným potřebám.

  • Členské státy budou mít možnost přesměrovat část přímých plateb na podporu mladých farmářů.

  • Nový „startovací balíček“ usnadní přístup ke komplexní podpoře na zahájení a rozvoj zemědělského podnikání.

  • Podpora služeb typu farm relief services pomůže farmářům zlepšit rovnováhu mezi prací a soukromým životem, což je důležité zejména pro mladé a začínající zemědělce.

  • Více příležitostí pro integrované investice na venkově zvýší atraktivitu zemědělského života pro mladé rodiny.