V Praze dne 22. října 2024
Č. j. 56/2024
Vážený pane ministře,
obracíme se na Vás ve věci vyjádření zásadního nesouhlasu s nastavením protierozních podmínek v rámci DZES 5.
Úvodem nám dovolte rekapitulaci postoje NNO a profesních svazů k zavedení této podmínky. Od počátku zásadně nesouhlasíme s preventivním rozšířením erozně chráněné půdy v rámci DZES a tento náš názor jsme uváděli již v rámci připomínek k návrhu Strategického plánu a následně také v řadě našich prohlášení a dopisů od začátku roku 2022 do současnosti.
Dále chceme zdůraznit důvody a naše argumenty, proč zásadním způsobem nesouhlasíme s takto nastavenými protierozními podmínkami v rámci DZES 5.
Domníváme se, že došlo k chybnému závěru při stanovování parametrů pro erozně ohrožené půdy v ČR. Hodnota smyvu ve výši 9 tun na hektar z protierozní vyhlášky, která slouží k posuzování vždy konkrétní erozní události, byla dle našeho názoru bez uvážení převzata pro novou kategorizaci erozně ohrožených půd v ČR a následné definování podmínek hospodaření na této půdě. Původně bylo v ČR preventivně chráněno 11 % orné půdy, před 5 lety došlo k navýšení na 25 %. Tato rozloha je z pohledu odborníků dostatečná a odpovídá obvyklé praxi v EU, resp. je na úrovni horní hranice EU. Takto provedená změna však navyšuje preventivní ochranu z 25 % na 65 % orné půdy v České republice, což je naprosto nepřijatelné.
Česká republika, resp. současná vládní koalice tedy nastavila pro DZES 5 obtížně splnitelná až nereálná kritéria a nikdo v EU nemá takto zatěžující DZES 5. Pouze dva státy EU mají dnes erozně ohroženou plochu okolo 30 % orné půdy a například hornaté Rakousko je na úrovni 13,8 % orné půdy. S 65 % bychom byli zcela mimo i maximální hodnoty zavedené v členských státech EU a spolu se zavedením preventivní kontroly v tomto rozsahu by to přineslo zvýšení nákladů na straně státu, zemědělců a snížení konkurenceschopnosti odvětví.
Zavedení takto nastaveného DZES 5 přinese také obrovskou byrokratickou zátěž na straně zemědělců a státu, a to především z pohledu preventivní kontroly a prokazování realizace 32 půdoochraných technologií. Navržený systém podmínek, resp. půdoochranných technologií je velice složitý a poradenský systém ČR nedisponuje ani takovým objemem kvalitních poradců, aby ho zvládl. Dále chceme zdůraznit, že již na podzim roku 2023 byla slíbena dopadová analýza a dopracování seznamu půdoochranných technologií a souvisejících podmínek. Termíny byly neustále posouvány. Metodická příručka DZES 5 byla zveřejněna až v září 2024 a dopadová analýza stále není. Návrh byl tedy připraven a následně schválen bez dopadové analýzy a bez jasně daných požadavků na zemědělce (půdoochranné technologie). Stát tedy stále neřešil náklady na straně zemědělců a ekonomickou smysluplnost tohoto opatření.
Nejvíce tato změna DZES 5 zasáhne chovatele skotu přes kukuřici, ale i pěstitele brambor, cukrovky a sóji. To jsou citlivé komodity, které chce vláda i EU podporovat a na druhou stranu jim tímto výrazně zvyšuje náklady. Tímto rozšířením je, ale výrazně omezené i pěstování nejrozšířenějších obilovin a největší dopad bude především na menší zemědělce, kteří se to budou obtížněji učit, budou muset investovat do potřebné techniky, a to buď jejím nákupem nebo nákupem služby.
V důsledku výše uvedených skutečností Vám navrhujeme následující kompromisní řešení. Navržený způsob kontroly protierozních opatření v rámci DZES 5 na bázi preventivní kontroly uplatnit pouze u silně erozně ohrožených půd (SEO). U středně erozně ohrožených půd (MEO) by protierozní opatření byly doporučené a preventivně by se nekontrolovaly. Kontrola jejich realizace by nastala až v případě, že nastane skutečná erozní událost. Tato erozní událost by byla následně posouzena ze strany státu dle správního řádu a v souladu s protierozní vyhláškou. Pokud by nebyla doložená vyšší moc, nebo provedení doporučených protierozních opatření, tak by byl tento zemědělský pozemek zařazen pro následující roky do skupiny pozemků s preventivní kontrolou v rámci DZES 5 (SEO + pozemky s prokázanou erozní událostí). Tento postup sníží náklady na straně státu, náklady na straně zemědělců a zajistí ochranu zemědělského půdního fondu v souladu s protierozní vyhláškou. Domníváme se, že i tento přístup je jedním z nejambicióznějších v rámci EU, protože řeší erozní ochranu cca 65 % orné půdy v České republice.
Vážený pane ministře, jsme si vědomi, že námi kritizované nastavení DZES 5 je důsledek kroků vašeho předchůdce ministra Z. Nekuly, tlaku Ministerstva životního prostředí, a především pirátských náměstků obou resortů, kteří toto chybné nastavení striktně prosazovali. Proto věříme, že námi předložený návrh přijmete.
Pozn.: podepsáni NNO (AK, ZS, ČMSZP, SMA + případně ASZ nebo její část) + komoditní profesní svazy
Ing. Jan Doležal, prezident AK ČR
Ing. Martin Pýcha, předseda ZS ČR
Ing. František Winter, předseda ČMSZP
Ing. David Brož, prezident SMA ČR, z. s.