Rada pro zemědělství a rybolov, 23.–24. června 2025

Hlavní prvky návrhu Komise

Návrh Komise je hlavní legislativní iniciativou vycházející ze strategie EU pro lesy do roku 2030. Komise by ve spolupráci s členskými státy EU zřídila a provozovala vysoce kvalitní monitorovací systém s cílem zajistit harmonizovaná data o lesích , který by vycházel ze stávajících systémů měření členských států. Návrh rovněž zavádí rámec pro sdílení dat o lesích, který umožní výměnu dat mezi členskými státy a na úrovni EU.

Hlavní změny zavedené Radou

Rada sice podporuje potřebu harmonizovaných a srovnatelných údajů o lesích pro zlepšení odolnosti a biologické rozmanitosti, ale zároveň se domnívá, že návrh by měl být výrazně zjednodušen, aby se snížila administrativní zátěž a náklady jak pro lesní hospodářství, tak pro vnitrostátní orgány. Proto ve svém obecném přístupu zavedla řadu změn.

Přístup zdola nahoru k monitorování lesů

Postoj Rady zavádí přístup zdola nahoru , v jehož rámci by národní monitorování bylo výchozím bodem pro tvorbu politik na úrovni EU.

Rámec by vycházel z harmonizace údajů, které již byly shromážděny v rámci národních lesních inventur, a z ukazatelů, které členské státy v současnosti používají k podávání zpráv v rámci jiných právních předpisů EU a mezinárodních systémů podávání zpráv. Budou použity pouze ukazatele s jasnou a prokázanou hodnotou, ale členské státy se mohou rozhodnout dobrovolně zavést nové ukazatele.

Dálkový průzkum Země a mapování

Rada vyjádřila obavy ohledně přesnosti a spolehlivosti dat získaných prostřednictvím dálkového průzkumu Země (shromažďování informací o lesích ze satelitů nebo dronů). Rada se proto shodla na tom, že mapování by mělo zůstat v odpovědnosti jednotlivých členských států, které jsou lépe připraveny vyvíjet nákladově efektivní a na míru šitá řešení, která nejlépe odpovídají jejich specifickým podmínkám a prostředí. Informace o lesích shromážděné členskými státy budou veřejně dostupné.

Rada se domnívá, že tento přístup dosahuje správné rovnováhy mezi harmonizací údajů a zajištěním flexibility.

Integrované dlouhodobé národní lesnické plány

Rada shledala účel navrhovaných dobrovolných integrovaných dlouhodobých národních lesních plánů nejasným a shledala, že tyto plány by měly zůstat v pravomoci členských států. Rada se proto rozhodla toto ustanovení zrušit .

Lesní jednotky

Rada se domnívá, že koncept lesní jednotky, který navrhuje Komise, je obtížné definovat a mohl by vést k problémům s ochranou údajů a mohl by vytvářet nejistoty ohledně toho, jak by se tyto jednotky mohly v průběhu času měnit. Kromě toho jej pouze několik členských států používá hlavně pro účely hospodaření, takže je obtížné se na něj spoléhat v rámci přístupu zdola nahoru. Rada se proto rozhodla zrušit ustanovení týkající se lesních jednotek.

Další kroky

Rada je nyní připravena zahájit jednání s Evropským parlamentem, jakmile parlament dosáhne svého vlastního postoje.


Zjednodušení v zemědělství

Rada vedla politickou rozpravu o návrhu na zjednodušení pravidel v zemědělském odvětví (tzv. omnibus o zemědělství).

Rada celkově uvítala navrhované změny, jelikož se domnívá, že obecně odrážejí obavy zemědělců. Rada zejména uvítala zjednodušení environmentálních požadavků a kontrol a větší zaměření na pobídky . Rada rovněž uvítala skutečnost, že členské státy budou mít prospěch z větší flexibility při přizpůsobování svých strategických plánů SZP, jakož i z vylepšených nástrojů pro řízení krizí a rizik .

Mnoho delegací však zpochybnilo zavedení orgánu odpovědného za správu dat v rámci SZP s argumentem, že by se to stalo administrativní zátěží pro vnitrostátní orgány, aniž by to pro zemědělce přineslo jakákoli výrazná zjednodušení. Ministři se rovněž domnívali, že navrhovaných výjimek pro ekologické zemědělce by měly využívat i částečně ekologické farmy a farmy přecházející na ekologické zemědělství.

Ministři rovněž nadále zdůrazňovali potřebu silného a specializovaného rozpočtu pro SZP.

Ministři nakonec zdůraznili důležitost rychlého přijetí a provedení navrhovaných pravidel. Projednávání návrhu spadá do pravomoci Rady pro obecné záležitosti , stejně jako u všech souhrnných návrhů předložených Komisí. Několik ministrů zemědělství se nicméně domnívalo, že by návrh měl spíše spadat do pravomoci Rady pro zemědělství a rybolov, a naléhali na to, aby byly vyslyšeny jejich názory na zjednodušení SZP.

Iniciativa by měla zemědělcům usnadnit podávání žádostí o podporu v rámci strategického plánu SZP a jeho realizaci, jehož cílem je zvýšit jejich udržitelnost a konkurenceschopnost tím, že:

  • se zabrání duplicitním povinnostem,

  • se sníží kontrolní tlak omezením počtu kontrolních návštěv přímo na farmě prováděných národními orgány,

  • se zjednoduší proces podávání žádostí,

  • se zvýší flexibilita zemědělců při hospodaření na své půdě,

  • bude umožněno lépe kompenzovat zemědělcům náklady a ušlý příjem související s plněním určitých povinností,

  • se rozšíří a lépe zacílují možnosti financování například pro včelaře nebo chovatele hospodářských zvířat,

  • se zavede přizpůsobenější způsob výpočtu škod pro určité skupiny zemědělců nebo oblasti s konkrétními potřebami v rámci řízení rizik,

  • bude posílena podpora zemědělců, kteří utrpěli ztráty v důsledku přírodních katastrof nebo nepříznivých klimatických vlivů,

  • se rozšíří možnost žádat o jednorázovou podporu příjmu a jednorázovou podporu pro rozvoj podnikání pro malé zemědělce,

  • se zjednoduší realizace investic díky širšímu využívání možnosti standardních kalkulací nákladů.