EU: Existují plány na reformu přepravy zvířat – návrhy nejsou příliš praktické a diskriminují některé státy EU.

7. prosince představila Evropská komise reformu pravidel na ochranu zvířat při přepravě oznámenou v Agendě pro udržitelné zemědělství a produkci potravin Evropské zelené dohody. Tato reforma má zlepšit pohodu (welfare) 1,6 miliardy zvířat, která jsou každý rok přepravována v rámci EU i za hranicemi. Plány vycházejí z nejnovějších vědeckých dat a poznatků a jsou přizpůsobeny současným technologickým vývojům.

Podle navrhovaných pravidel budou mít podniky na dodržení některých nových opatření, která vyžadují dlouhodobější plánování a investice, k dispozici 5 let (více prostoru pro zvířata, renovace přepravních plavidel, apod.).

 

Omezení doby přepravy pro porážku na devět hodin by znamenalo, že zemědělci v některých členských státech ztratí okamžitý přístup k mnoha jatečním zařízením.

To je velmi znepokojující, protože v EU již probíhá proces koncentrace jatek.To by urychlilo proces vyprazdňování venkovských oblastí. Omezení doby jízdy na silnici pro jiné účely než porážku by přerušilo dodavatelské řetězce, které byly v mnoha členských státech budovány po několik let. Diskriminovalo by členské státy s většími vzdálenostmi, nedostatečnou infrastrukturou nebo horskými oblastmi.

 

Návrh Komise se zaměřuje na několik klíčových oblastí:

  • Přepravní doby mají být zkráceny a při dlouhých cestách mají být zvířata povinně vyložena pro odpočinek, krmení a napájení. Pro zvířata určená k porážce a ohrožená zvířata, jako jsou nenasazená telata a březí zvířata, platí zvláštní předpisy.

Např. Minimální věk pro přepravu mladých zvířat přes 100 km: Zvýšení minimálního věku pro přepravu telat na pět týdnů (ve srovnání s 14 dny v současném nařízení) a na tři týdny pro selata, jehňata a kozlata by znamenalo pro mnoho farem konec.

  • Požadavky na prostor, který je zvířatům k dispozici, budou zlepšeny ve prospěch zvířat a více přizpůsobeny různým druhům.

Tzn, dopravci budou muset zajistit přestavbu/přizpůsobit lodní i silniční dopravu.

  • Přísná pravidla pro přepravu při extrémních teplotách:

Pokud teplota přesáhne například 30 °C, může se přeprava konat pouze v noci. Pokud teplota klesne pod 0 °C, musí být vozidla zakryta a cirkulace vzduchu v oddělení pro zvířata musí být taková, aby byla zvířata během přepravy chráněna před průvanem. Pokud teplota klesne pod -5 °C, platí navíc pravidlo, že doba přepravy nesmí přesáhnout 9 hodin.

  • Pravidla pro vývoz živých zvířat z Unie budou přísnější, včetně lepších kontrol v třetích zemích, aby se zajistila dodržování standardů srovnatelných s těmi v EU.

  • A konečně mají být digitální nástroje optimálně využity k podpoře dodržování přepravních předpisů (např. skutečný sledování vozidel; centrální databáze).

Přílohy