Aktuality nejen z EU

        I.            INFORMACE

1)     Od zahraničních pracovníků MZe:

USA

Stabilizace dodavatelských řetězců až v roce 2024
Podle nejnovějšího průzkumu společnosti SupplyChainBrain (významného informačního hubu z oblasti logistiky) více než polovina manažerů ze společností z oblasti logistiky neočekává návrat k normálu dříve než v první polovině roku 2024, případně ještě později. Podle výsledků lze očekávat přetrvávající výpadky dodávek až do druhé poloviny roku 2023, kdy se svět bude ještě vzpamatovávat z masivního dopadu pandemie covid-19. Dalšími důležitými faktory, které brání návratu stabilního prostředí do oblasti dodávek zboží, jsou ozbrojený konflikt na Ukrajině a nedostatek pracovních sil. V takovém prostředí je proto pro společnosti zásadní věnovat zvláštní pozornost úrovni zásob a být schopen velmi rychle reagovat na vývoj na trhu.
Na základě výstupů z průzkumu 75 % manažerů v logistice uvedlo, že příjmy jejich
společnosti byly v uplynulém roce negativně nebo velmi negativně ovlivněny problémy v dodavatelském řetězci. Zdaleka nejčastěji byla zmíněna námořní doprava jako problematický způsob, a to v 68 %. Téměř 80 % respondentů uvedlo, že náklady na logistiku vzrostly v období od prosince 2020 do prosince 2022 o 20 – 60 %.
Pokud jde o budoucnost, více než dvě třetiny dotázaných zmínily obavy, že se americká ekonomika v příštích 12 měsících překlopí do recese v důsledku rostoucích úrokových sazeb, vysoké inflace a geopolitické nejistoty a následného poklesu spotřebitelské důvěry.

Dochází rostlinným alternativám masných produktů dech?

Začínají se již ozývat hlasy, že tomu tak je. Po prudkém nárůstu v roce 2020 se prodej plant-based masa v supermarketech v roce 2021 a první polovině 2022 víceméně ustálil. Spotřebitelé údajně více zpochybňují tvrzení o zdravotní nezávadnosti vysoce zpracovaných výrobků. V segmentu HORECA se navíc zdá, že nadšení kolem veganských možností se nevrátilo na úroveň před covid-19. Vzhledem k inflaci, která zvyšuje náklady na potraviny, je méně pravděpodobné, že spotřebitelé zaplatí vyšší cenu za produkt, který je možné v konečném důsledku chápat jako náhražku.
Jako praktickou ukázku problémů, se kterými se musí nový výrobek potýkat, je nenaplnění původních slibů společností Beyond Meat. Tento lídr, který úspěšně obsadil trh s rostlinnými alternativami burgerů a klobás, zatím nenavázal např. s produktem pepperoni. V originálu jde o pikantní salám z vepřového masa, který byl vyvinut v USA jako podoba pikantní salámů z jižní Itálie. Jde o nejoblíbenější přísadu na pizzu v USA, kde se točí velké peníze. Trh s mraženou, chlazenou nebo čerstvou pizzou se odhaduje v hodnotě okolo 45 mld. dolarů.
Výše uvedená společnost oznámila na počátku loňského roku partnerství s několika velkými řetězci rychlého občerstvení (Pizza Hut nebo Taco Bell), že budou v nejbližší době nabízet i rostlinné alternativy masných produktů do svých výrobků. Po několika testech ale zatím k žádnému uvedení na trh nedošlo. Obě strany spíše mlží, ale prosakují informace, že testy nedopadly dobře z hlediska chuti a struktury výsledné rostlinné alternativy. V případě pepperoni byla uváděna i výsledná cena suroviny za zatím nepřekonatelný problém pro uvedení do menu.

Mezitím se objevují informace o konkurentech (např. Hormel nebo Maple Leaf Foods), kteří ve svých partnerstvích se spíše menšími fast-foody lokální trhy dobyly. Společnost Beyond Meat je nicméně úspěšná se svými „klobásovými drobky“, které jsou údajně k nerozeznání od těch z masa. Jde rovněž o oblíbenou přísadu na vegetariánské verze pizzy. Po úspěšném testu byla tato přísada přidána do jídelníčku více než 450 pobočkách Pizza Hut v Kanadě.
Je tedy zjevné, že na cestě pro získání většího tržního podílu u rostlinných alternativ
masných produktů stojí ještě řada překážek. Řada těchto produktů je stále ve fázi vývoje a blízká budoucnost tak ukáže, jestli tento segment bude růst nebo se již dostal do slepé uličky. Kritici nejvíce vyzdvihují otázku ceny, chutě a struktury produktu a nezájem širšího spektra spotřebitelů.

JAPONSKO

Japonské producenty mléka zasáhl slabý jen
Podle průzkumu japonské Rady pro mléko a mléčné produkty více než 90 % chovatelů
mléčného skotu uvedlo, že se potýkají s finančními problémy. Důvodem je neustále
oslabující jen a klesající poptávka po mléčných výrobcích v souvislosti s pandemií.
V průzkumu 92 % respondentů uvedlo, že jejich podniky měly v uplynulém roce finanční potíže. Pokud jde o výsledky hospodaření za poslední měsíc, 65 % dotazovaných uvedlo, že jsou nyní v červených číslech. Na otázku, jaké byly důvody horších výsledků hospodaření, téměř všichni uvedli slabý jen, ukrajinskou krizi a vysoké ceny ropy. Výsledky průzkumu ukazují, že prudký nárůst cen krmiv a paliv v důsledku slabého jenu a situace na Ukrajině negativně ovlivnily jejich obchodní činnost. Na pokles poptávky dle respondentů měla vliv pandemie a pozastavení
spotřeby mléka v rámci školních obědů. Více než polovina uvedla, že pokud se současné podnikatelské prostředí nezmění, nebudou schopni v produkci mléka pokračovat.

Pěstitelé fazolových výhonků končí výrobu
Japonští producenti mungo výhonků, jejichž cena se několik dekád nezměnila, jsou zasaženi vlnou rostoucích nákladů na suroviny. Výrobci čelí obtížné situaci, kdy nemohou žádat maloobchodníky o výrazné navýšení ceny této oblíbené a levné zeleniny kvůli jejímu přednímu postavení v japonských supermarketech. Fazolové klíčky patří k nejoblíbenějšímu artiklu v obchodech. Zákazníci je považují za vhodnou alternativu zeleniny, jejíž cena roste.
Výrobci, kteří prodávají se ztrátou nyní tvrdí, že dosáhli svých limitů a řada z nich ukončuje činnost. Krach zdůvodňují stejně jako ostatní zemědělci a výrobci potravin kombinací rostoucí ceny surovin, ropy a slabého jenu.
Pěstitelů mungo fazolí během posledních tří dekád ubylo o 80 %. Mungo fazole se do
Japonska vozí převážně z Číny, ale tamní zemědělci se nyní přeorientovávají na výnosnější kukuřici a úroda mungo fazolí klesá.
Zdroj: The Japan News

VIETNAM

Vinamilk dovezl do svých nových ekofarem 1 550 dojnic z USA
Vinamilk je největší vietnamská mlékárenská společnost s téměř padesátiletou historií. Produkce sice stále stojí na zpracovávání importovaného práškového mléka a syrovátky, ale od roku 2006 firma buduje také vlastní farmy a v současné době má Vinamilk 150 000 kusů skotu. Na 46. největší mlékárenskou firmu světa (dle obratu) jsou stavy skotu velmi nízké.

V roce 2021 spustila společnost Vinamilk projekt tzv. zelených farem (Vinamilk Green Farm). V rámci tohoto projektu bylo nyní (na začátku července 2022) z USA dovezeno 1 550 čistokrevných holštýnských dojnic, konkrétně do provincií Thanh Hoa a Quang Ngai. Další ekofarma se nachází v provincii Tay Ninh a ta nejstarší v sousedním Laosu – společný podnik Vinamilku s laoskými a japonskými investory. Počet dojnic v ekofarmách společnosti Vinamilk je nyní 20 000. Ekofarmy byly vybudovány dle standardů Global GAP a dovoz čistokrevných dojnic je jedním z nejdůležitějších pilířů těchto farem. Důraz je zde kladen na pečlivý výběr vstupů, na udržitelné zemědělství a na aplikace pokročilých technologií. Tato první várka skotu pro Vinamilk v roce 2022 byla vybrána genetickými odborníky prostřednictvím 3-generačních záznamů o původu. Každá jednotlivá dojnice byla testována a dosáhla vysoké úrovně indexu celkové genetické výkonnosti. Odborníci společnosti Vinamilk předtím osobně navštívili partnery v USA, aby ze stáda vybrali zdravé dojnice s průměrnou užitkovostí přes 10 000 litrů za laktaci, což odpovídá 38-40 litrům čerstvého mléka denně.
Stádo skotu dovezené na ekofarmy zahrnuje jalovice různého věku a březí krávy, aby bylo v blízké budoucnosti dosaženo nárůstu počtu skotu na farmách. Během dvacetidenní cesty po moři z USA do Vietnamu byly dojnice pod kontrolou amerických odborníků. Speciální lodě přepravující dojnice zakotvily v přístavech Nghi Son v provincii Thanh Hoa a Dung Quat v provincii Quang Ngai. Během jediného dopoledne bylo do farem úspěšně přijato všech 1 550 krav. Přijetí dojnic na farmu provází řada opatření dle předpisů o veterinární hygieně a karanténních zařízeních. Před začleněním ke stávajícímu stádu byly nově dovezené dojnice umístěny na 30-45 dnů do samostatné stáje a testovány. Společnost Vinamilk investovala značné prostředky do rozvoje systému ekofarem, protože poptávka po mléce (kvantitě i kvalitě) ve Vietnamu dramaticky roste.

2)     Novinky FAO – Mapa zahraničního obchodu s hlavními hnojivy