Od mého posledního článku k tématice organických produktů neuplynuly ani tři měsíce, a přes to se k tomu vracím. Rok 2020 je za námi a změny, které způsobil, jsou cítit od prvních dnů roku 2021. To se dá právě říct i v případě prodejního prostoru, který supermarkety ve Spojených arabských emirátech vyčleňují pro zdravé, organické a veganské produkty.
Samotného mě překvapilo, jak se během jednoho roku, například v řetězci Carrefour,
rozrůstala tato „zdravá“ zóna z jedné uličky do vlastní oblasti „Healthy Kitchen“, která zabírá obrovskou plochu přes tři uličky s odděleními: Organic, Gluten Free, Sugar Free, Fitness, Diet a Vegan.
Podle poslední analýzy „Organic Market Report 2021“, kterou vypracovala britská organizace Soil Association, nebude nárůst těchto prodejů specifický pouze pro region Blízkého východu. Analýza došla k závěru, že trh s organickými produkty v Anglii rostl v roce 2020 nejvíce z posledních 15 let. I když se v letech 2016 – 2019 každoroční růst pohyboval okolo 5 %, rok 2020 zaznamenal závratných 12,6 %. To je v tak rozvinuté zemi s organickými produkty, jako je Anglie, nevídané od roku 2006.
Také podle společnosti Ecovia Intelligence, která se zaměřuje na etickou stránku produktů, hlásí online prodejci organických produktů během pandemie v USA, Francii a Indii nárůst mezi 24 % – 40 %. Z toho lze usuzovat, že jde o světový trend, který současná nepříjemná situace dokázala urychlit po celém světě. Ve zmíněných analýzách se shodují, že je to vytvořeno jak zvýšenou nabídkou těchto produktů, tak převážně změnou v chování spotřebitelů. Lidé začali vyhledávat potraviny bohaté na vitamíny, posilující imunitu. Začali přemýšlet, jak daleko musel produkt do obchodu cestovat nebo jaký má vliv na životní prostředí.
A jak to vypadá z pohledu místních distributorů? Například tento týden jsem mluvil se
importéry potravin v emirátech, abych je pozval na náš stánek Ministerstva zemědělství na veletrhu Gulfood 2021 v Dubaji. Na otázku, o jaké produkty by měli zájem nebo co by pro ně mohlo být z Čech zajímavé, se všichni 4 shodli. Odpovědí byly sice různé typy produktu nebo komodit, ale vždy zmínili velký zájem o organické výrobky. České produkty mají v emirátech, včetně ostatních zemí Blízkého východu, velkou výhodu oproti ostatním třetím zemím. Dovolil bych si říct, že velká většina obyvatel o České republice ví nebo minimálně o ní slyšela. Ať už je to díky velmi kvalitním mléčným výrobkům, jako je například sýr akawi, českému křišťálu, zbrojnímu a zdravotnímu průmyslu nebo lázeňským pobytům na našem území, Česko pro místní region znamená kvalitu.
Opravdu bych byl velice rád, kdybych v nabídkách místních online nebo offline retailových prodejen častěji narazil na české výrobky. Souhlasím možná s častou reakcí, že přeci není tak lehké vstoupit na tento trh. Může to být také trvanlivostí organických produktů, které jsou pro delší přepravu nevhodné. Ano, s dopravou mohou mít problémy i některé typy náchylných produktů. Nicméně během sledování novinek, které se v regálech poslední rok objevují, pochází většina z Jižní Ameriky, Jižní Afriky, Velké Británie, Nového Zélandu, Německa nebo v současnosti velmi silného Polska. Pokud jsou v regálech výrobky našich sousedních zemí nebo z mnohem vzdálenějších destinací, jde to.
Pokud tedy i do vašeho portfolia patří organické produkty, máte výrobní kapacitu na přidání dalšího odběratele například z emirátů a nejsme spolu ještě v kontaktu, měli bychom to napravit. Velice rád vám zkusím pomoci, aby více firem propagovalo dobré české jméno v regionu a včas nastoupilo do tohoto zajímavého organického trendu.