KYPR má problémy s vodnímii zdroji
- obilí nesklidili, musí snížit o 33% zavlažování v zem.sektoru
- rezervoáry vody jsou na 44%
Solidarita panovala napříč jižními státy – pokud jde o Polsko, to zmínilo, že se jedná o klimatickou změnu, jež postihuje i polské zemědělce (mráz)
Dánská delegace upozornila na potřebu se přizpůsobit – šlechtitelství a nové technologie…
Zjednodušení a inovacím přátelská regulace v sektoru zemědělství a potravinářství
Informace z Dánska, podporované Českou republikou, Estonskem, Finskem, Irskem, Litvou, Portugalskem a Španělskem
V kontextu otevřené strategické autonomie a cíle posunout se směrem k odolnější a konkurenceschopnější EU je třeba zvážit, jak může sektor zemědělství a potravinářství nejlépe přispět. Tento sektor může hrát významnou roli, pokud regulace důležitá pro tento sektor podporuje a podporuje efektivitu a inovace. Nová řešení jsou potřebná k řízení zelené transformace a k řešení kombinace výzev, kterým sektor čelí; změna klimatu, ztráta biodiverzity a globální konkurence. Kromě toho se plocha využívaná pro zemědělskou produkci v EU od roku 1970 snížila přibližně o 10 procentních bodů. V budoucnu bude využívání půdy pod rostoucím tlakem kvůli změně klimatu, ochraně přírody, projektům obnovitelné energie a jiným účelům. Proto je velká potřeba zvýšit efektivitu v evropském zemědělském a potravinářském sektoru.
Na zasedání Rady (zemědělství a rybolov) dne 18. září 2023 Dánsko upozornilo na potřebu silnějšího zaměření na zjednodušení a lepší regulaci. Z diskuze bylo zřejmé, že členské státy podporují principy lepší regulace a její aplikaci v politice EU. K dosažení tohoto cíle je potřeba, aby regulace EU podporovala a umožňovala rozvoj a nasazení inovací v sektoru zemědělství a potravinářství s cílem produkovat více s méně prostřednictvím optimalizace využití vstupů. Vítána je komunikace Komise o posílení biotechnologie a biovýroby v EU ze dne 20. března 2024. Tato iniciativa je důležitým prvním krokem v podpoře biotechnologických řešení v EU. Biotechnologická řešení mají velký potenciál snížit klimatický a environmentální dopad sektoru zemědělství a potravinářství, aniž by omezovala výrobní kapacitu nebo snižovala konkurenceschopnost evropských zemědělců. Aby bylo možné tyto výhody realizovat, je třeba rámec EU, který snižuje překážky na trhu a zvyšuje atraktivitu EU v oblasti výzkumu a vývoje, výroby a postprodukčních aktivit.
Za tímto účelem se Komise a Rada v budoucnu vyzývají k tomu, aby zvážily, jak učinit stávající regulační režim v oblastech, jako jsou nové genomické techniky, krmné přísady a biologické prostředky ochrany rostlin, jednodušší a přátelštější k inovacím, aniž by byla ohrožena bezpečnost. Očekávaná studie Komise o tom, jak lze dále zjednodušit příslušnou legislativu EU (očekává se v polovině roku 2025), by mohla představovat výchozí bod pro reformu regulačního rámce. Kromě toho by měla být provedena průřezová administrativní revize za účelem snížení administrativní zátěže pro zemědělce a národní orgány. Reforma by měla za cíl zlepšit konkurenceschopnost zemědělského a potravinářského sektoru EU, řešit klimatické a environmentální výzvy a přinášet výhody zemědělcům i spotřebitelům.
Zařazení dobrých životních podmínek zvířat do jádra agendy příští Evropské komise
Informace od slovinské delegace jménem delegací Bulharska, Francie, Portugalska, Slovinska a Švédska
Dobré životní podmínky zvířat jsou již několik let důležitým tématem v Unii. Diskuze o zvyšování standardů dobrých životních podmínek zvířat je jedním z klíčových témat a pravidelně se objevuje na agendě zasedání Rady. Vysoká úroveň dobrých životních podmínek zvířat má několik pozitivních efektů: zvířata jsou zdravější a zároveň se snižuje používání antibiotik a celková antimikrobiální rezistence.
Komise sledovala velmi ambiciózní strategii „od zemědělce ke spotřebiteli“ a měli bychom uznat rozsáhlou práci, která byla dosud vykonána. Revize legislativy o dobrých životních podmínkách zvířat a její sladění s novými vědeckými důkazy bylo nezbytné. Zejména návrh na nařízení o ochraně zvířat během přepravy byl dlouho očekáván několika členskými státy a představuje největší aktualizaci pravidel pro dobré životní podmínky během přepravy za posledních 20 let. Návrh byl předložen spolu s úplně novým návrhem nařízení o dobrých životních podmínkách psů a koček a jejich sledovatelnosti, který je v současné době projednáván v pracovních skupinách Rady.
Kromě stanovení pravidel na ochranu dobrých životních podmínek psů a koček při chovu nebo prodeji na trhu Unie jsou navrhovaná pravidla o sledovatelnosti zásadní pro boj proti nelegálnímu obchodu s těmito zvířaty. Hlavním cílem návrhu je zajistit lepší podmínky pro psy a kočky. Pokud jde o prodej a distribuci psů a koček, reklama na e-platformách nebo doručování třetími stranami otevírají prostor pro nelegální praktiky (jako je provozování štěněcích farem). Věříme, že zvyšování povědomí veřejnosti je zásadní. Vzdělávání veřejnosti v této oblasti je proto nesmírně důležité. Veřejnost musí vidět a pochopit, že nezodpovědný nebo neinformovaný nákup psů nebo koček z nelegálních, neregistrovaných a neorganizovaných zařízení může mít obrovský dopad na zdraví a dobré životní podmínky psů a koček, lidské zdraví, ochranu spotřebitele a narušení konkurence mezi chovateli. Budoucí a současní majitelé by měli zvážit důležitost dostatku času, prostoru a zdrojů, pokud jde o dobré životní podmínky zvířat. Domníváme se, že v budoucnu lze připravit kampaně na zvyšování povědomí, přičemž spolupráce s ostatními členskými státy bude dalším přínosem. Rádi bychom, aby Komise zasáhla a pomohla členským státům s odbornými znalostmi, aby usnadnila regionální a celounijní spolupráci. Odpovědné vlastnictví a pochopení potřeb zvířat je předpokladem a prvním krokem k dosažení lepších životních podmínek zvířat.
Dále jsou také další témata velmi důležitá a neměla by být zapomenuta. Evropský úřad pro bezpečnost potravin (EFSA) dostal mandát od Komise k přípravě a poskytování očekávaných rad podle nových vědeckých poznatků. Práce EFSA by měla pokračovat i v budoucnu a další práce by měly být provedeny i jinými institucemi, aby se zohlednily socioekonomické dopady navrhovaných opatření na zemědělce a dobré životní podmínky zvířat, přičemž by se měl zohlednit vyvážený přístup různých navrhovaných opatření.
Práce, která byla dosud vykonána, by měla pokračovat v rámci stávající a nové Komise. Revize současných pravidel EU o dobrých životních podmínkách zvířat na farmě a ochraně zvířat při porážce je dalším aspektem, kde musí být EU lídrem v oblasti dobrých životních podmínek zvířat. To je to, co by občané EU očekávali a společnost ocení. Komise již pozitivně reagovala na evropské občanské iniciativy „Konec doby klecové“ a „Evropa bez kožešin“. To je důležitý aspekt a musí zůstat v programu nové Komise. Rádi bychom viděli řádné hodnocení ekonomických a sociálních dopadů jakékoli navrhované legislativy v této oblasti.
Závěrem by Komise měla i nadále upřednostňovat dobré životní podmínky zvířat ve středu své příští agendy. Tvůrci politik musí být si vědomi důležitosti různých aspektů dobrých životních podmínek zvířat. V současné době má EU již bohatou historii v stanovování vyšších standardů dobrých životních podmínek zvířat. Navrhovaná politika by však měla brát v úvahu všechny sociální a ekonomické dopady, kde musí být opatření rozumná a udržitelná.