Návrh nového nařízení o ochraně zvířat při přepravě (COM(2023) 770

  • Cílem nového nařízení je snížení stresu zvířat během přepravy a omezování exportu živých zvířat na dlouhé vzdálenosti.

  • Nově: vývozce bude muset zajistit, že zvířata jsou chráněna až do místa určení v Turecku, tj. i mimo území EU.

  • Organizátor vývozu musí:

    • mít certifikaci pro dlouhé cesty,

    • doložit podrobný plán trasy a podmínky přepravy,

    • zajistit dohled na palubě lodí (animal welfare officer),

    • používat lodě pouze s určitou úrovní bezpečnosti (bílé/šedé vlajky dle Paris MoU více v poznámce),

    • online přenos informací: místo, teplota, doba jízdy,

    • mít živé sledování GPS celé cesty.

Prakticky to znamená:

  • Významný nárůst administrativy.

  • Nutnost spolupráce s Tureckými úřady kvůli potvrzením a zajištění kontrolních bodů.

  • Zvýšení nákladů na přepravu a časová náročnost plánování.


Dopad na cenu přepravy

  • Náklady vzrostou kvůli:

    • požadavkům na větší prostor na zvíře,

    • kratším maximálním časům přepravy,

    • nárokům na lepší vybavení vozidel (např. napájení, ventilace),

    • vyšší personální nároky (více řidičů kvůli kratším trasám),

    • u námořní dopravy: náklady na welfare důstojníka(přítomen vyškolený a certifikovaný pracovník), zajištění schválených lodí.

Konkrétně u přepravy skotu: očekává se roční nárůst nákladů o 1,069 miliardy EUR na úrovni celé EU.


Dopad na ČR, která nemá přístup k moři

  • Česká republika je logisticky závislá na přepravě přes jiné státy (především po silnici nebo přes přístavy v Německu, Slovinsku nebo Chorvatsku).

  • Kvůli limitům na délku přepravy (max. 9 h pro zvířata na porážku) bude nutné:

    • využívat přestupní stanice nebo

    • zkrátit dodavatelské řetězce a exportovat maso místo živých zvířat.

  • To bude mít tlak na exportéry z ČR a může znevýhodnit vnitrozemské země.

Zkrácení maximálních časů přepravy

  • Zvířata na porážku: max. 9 hodin bez výjimky.

  • Zvířata na chov nebo výkrm: max. 21 hodin (s povinným odpočinkem 1 h po 10 h + 24 h odpočinku s vykládkou).

  • Nepřijatelné je opakované nakládání a překládání zvířat na další úseky cesty (tzv. „rest + reload“ je omezen).

Dopad: Více kratších tras, více vozidel a vyšší náklady na koordinaci. Zemědělci ve vnitrozemí (např. v ČR) budou znevýhodněni kvůli vzdálenosti od přístavů a výkupních míst.


Rozdíly oproti současné legislativě

Oblast Platná legislativa (1/2005) Nový návrh (2023)
Max. doba přepravy 29 h (s pauzami) 9 h pro zvířata na porážku, 21 h pro ostatní
Export mimo EU Minimální požadavky Nutnost plné ochrany zvířat až do cíle
Lodě Neregulováno Pouze bezpečné lodě (white/grey list)
Prostor pro zvířata Základní Zvýšení dle doporučení EFSA
Teplotní omezení Volnější Omezení nad 30 °C (jen noční přeprava)
Sledování trasy Manuální (papírové) Real-time GPS napojené na TRACES

 

Poznámka:

Paris MoU je mezinárodní organizace, jejímž cílem je zvýšit bezpečnost námořní dopravy a ochranu mořského prostředí. Členy jsou státy Evropy a Severního Atlantiku, včetně všech zemí EU.

Provádí inspekce zahraničních lodí v přístavech a hodnotí kvalitu vlajkových států (zemí, pod jejichž vlajkou loď pluje).

Klasifikace vlajek podle Paris MoU:

Lodě jsou rozděleny podle bezpečnostního profilu vlajky, pod kterou plují:

Kategorie Význam Riziko Dopady
Bílá vlajka Bezpečné, spolehlivé státy Nízké Rychlejší a méně časté inspekce
Šedá vlajka Střední riziko Střední Častější kontroly
Černá vlajka Rizikové státy Vysoké Časté inspekce, zákaz vplutí

 

 

Více zde: ST-16405-2023-INIT_en

Přílohy