-
Cílem nového nařízení je snížení stresu zvířat během přepravy a omezování exportu živých zvířat na dlouhé vzdálenosti.
-
Nově: vývozce bude muset zajistit, že zvířata jsou chráněna až do místa určení v Turecku, tj. i mimo území EU.
-
Organizátor vývozu musí:
-
mít certifikaci pro dlouhé cesty,
-
doložit podrobný plán trasy a podmínky přepravy,
-
zajistit dohled na palubě lodí (animal welfare officer),
-
používat lodě pouze s určitou úrovní bezpečnosti (bílé/šedé vlajky dle Paris MoU více v poznámce),
-
online přenos informací: místo, teplota, doba jízdy,
-
mít živé sledování GPS celé cesty.
-
Prakticky to znamená:
-
Významný nárůst administrativy.
-
Nutnost spolupráce s Tureckými úřady kvůli potvrzením a zajištění kontrolních bodů.
-
Zvýšení nákladů na přepravu a časová náročnost plánování.
Dopad na cenu přepravy
-
Náklady vzrostou kvůli:
-
požadavkům na větší prostor na zvíře,
-
kratším maximálním časům přepravy,
-
nárokům na lepší vybavení vozidel (např. napájení, ventilace),
-
vyšší personální nároky (více řidičů kvůli kratším trasám),
-
u námořní dopravy: náklady na welfare důstojníka(přítomen vyškolený a certifikovaný pracovník), zajištění schválených lodí.
-
Konkrétně u přepravy skotu: očekává se roční nárůst nákladů o 1,069 miliardy EUR na úrovni celé EU.
Dopad na ČR, která nemá přístup k moři
-
Česká republika je logisticky závislá na přepravě přes jiné státy (především po silnici nebo přes přístavy v Německu, Slovinsku nebo Chorvatsku).
-
Kvůli limitům na délku přepravy (max. 9 h pro zvířata na porážku) bude nutné:
-
využívat přestupní stanice nebo
-
zkrátit dodavatelské řetězce a exportovat maso místo živých zvířat.
-
-
To bude mít tlak na exportéry z ČR a může znevýhodnit vnitrozemské země.
Zkrácení maximálních časů přepravy
-
Zvířata na porážku: max. 9 hodin bez výjimky.
-
Zvířata na chov nebo výkrm: max. 21 hodin (s povinným odpočinkem 1 h po 10 h + 24 h odpočinku s vykládkou).
-
Nepřijatelné je opakované nakládání a překládání zvířat na další úseky cesty (tzv. „rest + reload“ je omezen).
Dopad: Více kratších tras, více vozidel a vyšší náklady na koordinaci. Zemědělci ve vnitrozemí (např. v ČR) budou znevýhodněni kvůli vzdálenosti od přístavů a výkupních míst.
Rozdíly oproti současné legislativě
Oblast | Platná legislativa (1/2005) | Nový návrh (2023) |
---|---|---|
Max. doba přepravy | 29 h (s pauzami) | 9 h pro zvířata na porážku, 21 h pro ostatní |
Export mimo EU | Minimální požadavky | Nutnost plné ochrany zvířat až do cíle |
Lodě | Neregulováno | Pouze bezpečné lodě (white/grey list) |
Prostor pro zvířata | Základní | Zvýšení dle doporučení EFSA |
Teplotní omezení | Volnější | Omezení nad 30 °C (jen noční přeprava) |
Sledování trasy | Manuální (papírové) | Real-time GPS napojené na TRACES |
Poznámka:
Paris MoU je mezinárodní organizace, jejímž cílem je zvýšit bezpečnost námořní dopravy a ochranu mořského prostředí. Členy jsou státy Evropy a Severního Atlantiku, včetně všech zemí EU.
Provádí inspekce zahraničních lodí v přístavech a hodnotí kvalitu vlajkových států (zemí, pod jejichž vlajkou loď pluje).
Klasifikace vlajek podle Paris MoU:
Lodě jsou rozděleny podle bezpečnostního profilu vlajky, pod kterou plují:
Kategorie | Význam | Riziko | Dopady |
---|---|---|---|
Bílá vlajka | Bezpečné, spolehlivé státy | Nízké | Rychlejší a méně časté inspekce |
Šedá vlajka | Střední riziko | Střední | Častější kontroly |
Černá vlajka | Rizikové státy | Vysoké | Časté inspekce, zákaz vplutí |
Více zde: ST-16405-2023-INIT_en