ZEMĚDĚLSTVÍ
Součástí resortu zemědělství v ČR je také rybářství a akvakultura (tj. produkční rybářství), které mají na našem území dlouholetou tradici. ČR jako členský stát EU může díky vypracované strategii123 pro podporu tohoto sektoru využívat rovněž finanční prostředky z Evropského námořního a rybářského fondu, a to prostřednictvím OP Rybářství, jehož cílem není pouze podpora produkce ryb, ale také mj. udržení tradiční české akvakultury. Ačkoliv podíl rybářství na celkovém HDP ČR činí pouze 0,02 %, jeho důležitost je dána zejména mimoprodukční funkcí rybníků (např. zadržování vody v krajině, ochrana před povodněmi, stanoviště mnoha druhů rostlin a živočichů i využití pro sport a rekreaci). Na druhou stranu, i přes malý ekonomický význam patří ČR mezi nejvýznamnější chovatele kaprů v Evropě a zhruba polovina z celkové produkce ryb je exportována.
Nicméně z hlediska spotřeby sladkovodních ryb patříme mezi státy s nejnižší roční spotřebou na obyvatele, kterou se dlouhodobě nedaří zvyšovat (viz infografika).
NKÚ se při kontrole (KA č. 22/15) zaměřil nejen na podporu rybářství v ČR z prostředků státního rozpočtu a EU v rámci OP Rybářství 2014–2020, a to pro období 2014 až 2020, ale rovněž kontroloval realizaci nápravných opatření, přijatých k odstranění nedostatků zjištěných v předchozí kontrolní akci124. Kontrolováno bylo Ministerstvo zemědělství /MZe/, Státní zemědělský intervenční fond /SZIF/ a 11 vybraných příjemců dotací. NKÚ prověřil prostředky podpory v celkovém objemu více než 843 mil. Kč vyplacené v letech 2014 až 2022.
Z výsledků kontroly NKÚ vyplynulo, že MZe poskytovalo podporu účelně, hospodárně a v souladu s právními předpisy. Přesto NKÚ upozornil na nedostatky snižující toto celkové hodnocení. Nepodařilo se naplnit záměr OP Rybářství, tj. vytvořit organizace producentů, ani naplnit jeden z dílčích cílů strategie resortu125 – zvýšit spotřebu tuzemských sladkovodních ryb, ačkoliv MZe zřídilo příspěvkovou organizaci Zařízení služeb MZe, která mj. měla propagovat zvýšení spotřeby těchto ryb. MZe také nenastavilo finanční limity způsobilých výdajů, které souvisí s realizací propagačních kampaní, a nestanovilo vhodné ukazatele (indikátory) k posuzování přínosů inovací zaváděných v rybářství.
• Nastavené specifické cíle OP Rybářství byly průběžně plněny, pouze specifický cíl 5.A Zlepšování organizace trhu s produkty rybolovu a akvakultury byl oproti plánovaným hodnotám plněn pouze částečně. I přes zjednodušení dotačních podmínek, novelizaci zákona o zemědělství126 a pořádání osvěty o výhodách organizace producentů nedošlo k ustavení žádné organizace producentů (chovatelů a zpracovatelů ryb), které je mělo zvýhodnit při jednání se silnými obchodními řetězci. Došlo tak ke zrušení opatření a převedení nevyčerpané alokace (ve výši 18,2 mil. Kč) do jiných opatření.
Spotřeba sladkovodních ryb tuzemského původu stagnuje, v roce2017 činila 1,29 kg na obyvatele za rok, v roce 2021 pak byla jen 1,23 kg.
• Zařízení služeb MZe, které mělo kromě jiného za úkol propagovat zvýšení spotřeby sladkovodních ryb, a to např. pomocí kampaně Ryba na talíři, předložilo na SZIF celkem 27 propagačních projektů. V důsledku administrativních chyb či kvůli jiným nedostatkům v předložených žádostech o dotaci nakonec MZe schválilo a proplatilo pouze pět projektů v celkové výši 14,8 mil. Kč, tj. pouze 18,5 % z předložených projektů.
NKÚ V RÁMCI KONTROLY UPOZORNIL NA RIZIKA SPOJENÁ S VYSOKÝM OBSAHEM SEDIMENTŮ V RYBNÍCÍCH, KTERÉ SNIŽUJÍ JEJICH PRODUKČNÍ KAPACITU. RYBNÍKY ZANESENÉ SEDIMENTY MAJÍ VELICE OMEZENOU MOŽNOST ZLEPŠOVAT VODNÍ REŽIM V KRAJINĚ V PŘÍPADĚ EXTRÉMNÍCH SITUACÍ.
NKÚ doporučil MZe pro programové období 2021–2027:
Výraznější podporu environmentálně udržitelné akvakultury, bodové zvýhodnění projektů řešících odstraňování sedimentů z rybničního dna a vymáhání správné zemědělské praxe při hospodaření na polích (minimalizace eroze a splachů z polí, dodržování vzdálenosti hnojení a postřiků od nádrží nebo vodních toků). Dále doporučil, aby MZe v případě poskytování podpory na propagační kampaně nastavilo limity způsobilých výdajů, jako je tomu u Programu rozvoje venkova, aby také sledovalo a zajistilo naplnění cílů a smysl propagace sladkovodní akvakultury.
Jako opatření ke zjištěným nedostatkům z kontroly MZe mj.:
• deklarovalo své snahy o zajištění vyššího zájmu o vytváření organizace producentů v rámci OP Rybářství 2021–2027 zejména tím, že zavede jednodušší podmínky pro žadatele, seznámí potenciální žadatele s výhodami organizací producentů a zajistí dostatečnou metodiku pro podávání žádosti;
• provede analýzu možného nastavení limitů způsobilých výdajů u propagačních kampaní a dle výsledků analýzy případně doplní finanční limity u některých způsobilých výdajů;
• zavedlo nové procesy a přijalo vnitřní směrnici ke kontrole propagačních projektů za účelem eliminace chyb v projektech a vymezení odpovědnosti jednotlivých osob;
• bude lépe sledovat a vyhodnocovat přínosy/dopady poskytované podpory, provede v rámci průběžného hodnocení
OP Rybářství 2021–2027 v letech 2025/2026 vyhodnocení kvalitativních výsledků inovativních projektů a jejich přínosu k cílům programu.
Dopady z předešlé kontroly v oblasti rybářství NKÚ ověřil, že opatření přijatá MZe a SZIF k odstranění zjištěných nedostatků na základě předchozí kontroly KA č. 13/28127 byla průběžně realizována a došlo ke zlepšení v nastavení a provádění OP Rybářství.
Hodnoticí kritéria jsou nyní v souladu s metodikou128, byla projednána s MMR a schválena monitorovacím výborem OP Rybářství a jsou podrobně rozpracována v pravidlech pro žadatele a příjemce. Jak však vyplývá z KA č. 22/15, MZe stále nenastavilo vhodné indikátory pro sledování kvalitativních výsledků inovativních projektů a jejich přínosu k cílům programu/opatření a také nenastavilo finanční limity způsobilých výdajů souvisejících s propagačními kampaněmi. K řešení těchto nedostatků se opětovně zavázalo.
zDROJ: https://www.nku.cz/assets/publikace-a-dokumenty/vyrocni-zprava/vyrocni-zprava-nku-2023.pdf