Zpráva z bruselského jednání k LFA/ANC oblastem

Seminář – Implementace opatření v oblastech s přírodními či jinými zvláštními omezeními

Datum jednání: 18. listopadu 2016

field-1246620_640Obsah:

  1. Aktuální situace
  2. Vymezení oblastí s přírodními či jinými zvláštními omezeními
  3. Platební schéma pro ANC
  4. Závěrečné komentáře

 


ČÁST 1: Aktuální situace

1. Uvítací řeč: Pekka Pesonen (Copa a Cogeca) a Martin Scheele (DG AGRI)

Pekka Pesonen a Martin Scheele v úvodní řeči zdůraznili potřebu předcházet možnému opouštění půdy v ANC oblastech a s tím související kompenzace zemědělcům, kteří v těchto oblastech hospodaří. Původní systém LFA byl neefektivní, kritéria vymezování nebyla jasně stanovená, a vyplácení kompenzací se týkalo jen malého procenta zemědělců. Postupně proto došlo ke změnám v otázce biofyzikálních kritérií, a vznikla tedy i potřeba nově definovat oblasti LFA – ANC. Nové vymezení oblastí ANC by členské státy měly mít dokončené do roku 2018, pak hrozí snižování finanční kompenzace v rámci platebních schémat.

2. Implementace ANC oblastí do politiky rozvoje venkova 2014 – 2020

2a. Zpětná vazba ze semináře k ANC oblastem pro řídící orgány a platební agentury z 18. října 2016, ENRD CP

V říjnu 2016 proběhl seminář věnovaný vymezení ANC oblastí organizovaný DG AGRI. V rámci semináře proběhly prezentace odborníků z výzkumného střediska DG AGRI, byly představeny i příklady vymezení ANC v některých členských státech EU. Napříč členskými státy EU jsou řídící autority v oblasti vymezování ANC různě daleko, někde již bylo nové vymezení implementováno, jinde je stále předmětem aktuálních diskusí. Problémy, kterým členské státy čelí, jsou často technického typu – ČS nemají k dispozici dostatek vědeckých dat a podkladů, neexistuje jedno univerzální řešení. Oficiální zpráva ze semináře zatím nebyla publikována.

2b. Prezentace ANC opatření spadající pod politiku rozvoje venkova 2014 – 2020, DG AGRI

Oblasti ANC jsou rozděleny do tří kategorií – horské oblasti, oblasti s přírodními omezeními (mimo horské oblasti, bývalé LFA), a specifické oblasti (až 10 % území v rámci jednotlivých členských států). Aktuálně probíhá změna vymezení LFA na ANC, většina členských států na vymezení stále pracuje, HR, EE, FI, LV, RO, SK, SE, a některé regiony ve FR a ES už ale mají ANC opatření zahrnuta pod PRV. Z hlediska rozpočtu je 63 % vymezeno pro ANC, 29 % pro horské oblasti, a 8 % pro specifické oblasti. Členské státy zpracují report ohledně vymezení ANC, který odešlou na DG AGRI. Zde bude zpráva posouzena ve spolupráci JRC a DG AGRI, jemné doladění je hodnoceno DG AGRI. Následně může dojít k zavádění nové modifikace ANC do PRV. Evropská Komise apeluje na členské státy, aby proces vymezení ANC dokončily co nejdříve.

 

ČÁST II. – Vymezení oblastí s přírodními či jinými zvláštními omezeními

3. Screening a aplikace biofyzikálních kritérií

3a. Biofyzikální kritéria a definování přírodních omezení, JRC

Na základě kritického posudku LFA ze strany Účetního dvora se snahou zlepšit efektivitu opatření LFA dochází k redefinici oblastí LFA na ANC (oblasti s přírodními či jinými zvláštními omezeními). Implementace opatření ANC probíhá v členských státech od 2014 do 2017. Cílem nařízení EU 1305/2013 je kompenzace dodatečných nákladů a nižších příjmů zemědělcům způsobených omezeními zemědělské produkce v oblasti, ve které hospodaří. Biofyzikální kritéria vymezení ANC (celkem 8) jsou zaměřena zejména na nízkou produktivitu půdy (podmáčené půdy, problém odvodňování půdy, struktura půdy – kamenitost, písčitost, mělká hloubka pro zakořenění, špatné chemické vlastnosti půdy), špatné klimatické podmínky (nízké teploty, sucho) a svažitost pozemků. Kritéria platí pro zemědělské činnosti obecně, nesmí být vázána na produkci či plodiny. Kritéria jsou přizpůsobena zemím EU28. Kritéria je možno kombinovat, pokud pro to existuje reálný a rozumný důvod. JRC publikoval směrnici, která má pomoci členským státům s vymezením ANC oblastí. Směrnice nemá legislativní charakter, jedná se o soubor doporučení, kterými se ČS mohou řídit. K dokonalejšímu vymezení ANC oblastí jsou také využívány metody tzv. jemného doladění, jejichž cílem je vyloučení takových oblastí z ANC, jejichž hendikep již byl překonán, popř. kde je ekonomická návratnost dostačující k tomu, aby nedocházelo k opouštění půdy.

3b. Zkušenosti z členských států (Chorvatsko, Německo)

Chorvatsko – je prvním státem, kde bylo nové vymezení ANC zařazeno do PRV. Chorvatsko se rozhodlo uplatnit při vymezování ANC oblastí všech 8 kritérií vzhledem k velikosti a členitosti území.  Nízké teploty – sledování průměrných denních teplot ve vegetačním období, i počet dnů v roce, kdy jsou teploty nízké, na základě dat byla zpracována mapa zachycující oblasti čelící nízkým teplotám. Stejný postup byl použit i při posuzování omezení spojených se suchem a s půdou. Odvodňování – vlhká půda do hloubky 80 cm po dobu delší než 6 měsíců, vlhká půda do hloubky 40 cm po dobu delší než 11 měsíců.

Německo – při vymezením ANC naráží na komplikace, i přesto ale již v některých regionech vymezení ANC prochází závěrečnými fázemi a implementací. Využívají zejména kritéria spojená s kvalitou půd, pracovali s půdními mapami a databázemi kvality půd. Aktuálně mají k dispozici zhruba 20 analýz věnujících se kvalitě půdy, obsahu živin, pracují na stanovení korekčních faktorů.

3c. Vymezení oblastí postižených specifickými omezeními

Členské státy mají poměrně velkou volnost při označování specifických oblastí. Platby mají sloužit k udržení zemědělství v těchto oblastech a současně ke zlepšení životního prostředí a krajiny a podpoře turistického potenciálu oblasti. Specifické oblasti mohou zabírat maximálně 10 % celkového území státu, označení musí vycházet z jasně definovaných a ověřitelných kritérií. Za specifické mohou být označeny např. oblasti, na které je možno aplikovat minimálně dvě z osmi kritérií, každé dosahující max. 20 % z příslušných prahových hodnot, na alespoň 60 % daného zemědělského území. Byly představeny příklady vymezení z členských států – Finsko (specifické oblasti zejména okolo pobřeží a na ostrovech), Chorvatsko (věnovalo pozornost krasovým oblastem).

3d. Příklad: Rumunsko

Vymezení předcházela studie zpracovaná Národním výzkumným a rozvojovým centrem pro pedologii, agrochemii a ochranu životního prostředí. Při vymezení využili pouze 3 kritéria (sucho, odvodňování, chemické vlastnosti půdy). Pod specifické oblasti v Rumunsku momentálně spadá 2,47 % národního území, což představuje 1,34 % zemědělské půdy. Využívají kombinování kritérií.

3e. Diskuse

Dotazy účastníků se týkaly zejména volnosti členských států při vymezování ANC a toho, jak se region od regionu mohou měnit kritéria uplatňovaná při vymezování ANC oblastí. Přednášející zdůraznili, že přestože mají členské státy poměrně značnou volnost ve vymezování ANC, je třeba se pohybovat v rámci schválených kritérií. Ohledně uplatňování různých kritérií v různých regionech jednoho členského státu přednášející upozornili, že byl přijat jednotný přístup v rámci jednotlivých členských států, cílem je mít harmonizovaný postup, který nebude diskriminační vůči dalším zemědělcům.

4. Jemné doladění

4a. Obecné aspekty jemného doladění

Fine tuning, tedy jemné doladění, slouží k vyloučení oblastí, ve kterých už byla omezení překonána například díky využití investic či v rámci hospodářské činnosti. Prvním krokem v rámci fine tuningu je sběr dat (národní či regionální statistiky, EU statistiky – FADN, Eurostat), následuje výběr metodologie, jejímž cílem je ověřit, zda konkrétní biofyzikální omezení nadále ovlivňují ziskovost zemědělské činnosti. Třetím krokem je výběr indikátorů a testování – Evropská Komise doporučuje členským státům výběr indikátorů z kategorií investičních indikátorů (zavlažování, odvodňování, skleníky) nebo indikátorů hospodářské činnosti (průměrná sklizeň dominantních plodin, standardní produkce, intenzita chovu hospodářských zvířat, permanentní plodiny / hustota stromů, standardní produktivita půdy). Indikátory jsou svázány dalšími podmínkami, např. systémy umělého odvodňování nesmí být starší 30 – 35 let, a doporučeními (standardní produkce – doporučeno 80 % průměrné EU nebo národní produkce; průměrná produkce dominantní plodiny, permanentní plodiny / hustota stromů, standardní produktivita půdy – doporučeno 80 % národního nebo regionálního průměru; intenzita chovu hospodářských zvířat – doporučeno 1,4 VDJ / ha; faremní systémy – alespoň  % zemědělské plochy spadající pod určité faremní systémy nebo produkční metody). Závěrečným krokem je finální vymezení, je zapotřebí modifikace PRV.

4b. Přístup členských států

Chorvatsko – využilo všechna biofyzikální kritéria kromě nadměrné vlhkosti půdy, rozsah: 55,26 % veškeré zemědělské půdy. Indikátor pro fine tuning – 80 % standardní průměrné produkce EU (1,318 EUR / ha / rok; rozsah 20,55 % veškeré zemědělské půdy). Pod ANC spadá 34,71 % veškeré zemědělské půdy.

Estonsko – jako biofyzikální kritérium zvolilo nízké teploty, které jsou platné pro celé území státu. Indikátor pro fine tuning – 80 % standardní průměrné produkce EU.

Finsko – ze stejného důvodu jako Estonsko zvolilo i Finsko jako biofyzikální kritérium nízké teploty. Indikátor pro fine tuning – skleníky, intenzita chovu hospodářských zvířat.

Francie (ostrov Mayotte) – biofyzikálním faktorem zde byla svažitost pozemků, indikátorem pro fine tuning 80 % standardní hrubé národní produkce.

Lotyšsko – biofyzikálním indikátorem nízké teploty (91,1 % veškeré zemědělské půdy), celkem 88,8 % zemědělské půdy pod ANC.

Rumunsko – využilo všechna biofyzikální kritéria kromě nadměrné vlhkosti půdy, indikátory pro fine tuning – 50 % území zavlažování, 20 % území pokryto vinicemi a sady. Zemědělská půda spadající pod ANC – 33,28 %.

Slovensko – jako biofyzikální indikátor využilo hlavně mělkou hloubku zakořenění (celkem na 13,2 % území), kritéria pro fine tuning – 80 % průměrné standardní národní produkce, 80 % průměrné národní produkce obilovin, na 50 % území omezené odvodňování půdy.

Španělsko – biofyzikální vymezení bylo realizováno národně, fine tuning regionálně. Mezi kritéria patřilo sucho, kamenitost půdy a svažitost. V regionu Asturias byla indikátorem fine tuningu intenzita chovu hospodářských zvířat (1,12 VDJ / ha).

4c. Zkušenosti z členských států (Německo – Sasko)

V Sasku je celkem milion ha zemědělské půdy, z čehož zhruba třetina spadá pod LFA. Fine tuning probíhal v několika krocích – analýza pracovních dokumentů a hledání odpovědí na základní otázky (co je relevantní pro dané území, jaké indikátory mohou být použity, atd). Biofyzikálními kritérii byla teplota, omezené odvodňování půdy, struktura půdy, hloubka zakořenění a terén. Indikátorem byla produkce, intenzita chovu hospodářských zvířat, a permanentní plodiny / hustota stromů.

4d. Diskuse

Diskuse se týkala využívání odlišných indikátorů pro fine tuning v různých státech. Indikátory, které jsou definovány v dokumentech EK, jsou pouhým doporučením, nikoli nařízením, využívané metodologie se tedy mohou lišit.

Další otázka se týkala kumulativnosti kritérií fine tuningu – EK komise upozornila, že cílem fine tuningu není umístit veškerou zemědělskou půdu do ANC, kumulativnost kritérií nevylučuje, ale bylo by třeba prozkoumat případy jednotlivě.

 

ČÁST III. – PLATEBNÍ SCHÉMATA PRO ANC

5. Požadavky a možnosti při zavádění platebních schémat pro ANC

Úplná nebo částečná kompenzace zemědělcům hospodařícím v oblastech s přírodními nebo specifickými omezeními, jejím cílem je umožnit zemědělcům pokračovat v zemědělství a hospodaření s půdou. Dodatečné náklady a ušlé příjmy by měly být vypočítávány ve srovnání s oblastmi bez omezení. Platby by měly dosahovat minimální výše 25 EUR / ha / rok, maximálně 250 EUR / ha / rok, v horských oblastech maximálně 450 EUR / ha / rok. Pokud dojde k překročení určité prahové hodnoty, dojde k postupnému snižování plateb. Výše plateb mohou být odlišeny s přihlédnutím k závažnosti omezení nebo faremním systémům (intenzivní, extenzivní, plodiny, hospodářská zvířata). Platby nemohou být vázány na určité produkty či objem produkce. Postupné ukončení plateb – platby můžou trvat maximálně po dobu čtyř let, nejdéle do roku 2020. Musí začít na max. 80 % průměrných plateb za minulé období, v roce 2020 by neměly přesáhnout 20 % průměrných plateb z minulého období.

6. Zkušenosti členských států (Švédsko)

Plocha zemědělské půdy tvoří 6,7 % celkové plochy státu, vymezujícím biofyzikálním faktorem byla teplota. V rámci fine tuningu byla řešena evidence hospodářských ztrát, dále bylo prokazováno, že investice zatím neodstranily hendikepy způsobené přírodními omezeními. Indikátory fine tuningu byla standardní produkce, hustota stromů, intenzita chovu hospodářských zvířat, skleníky, průměrné výnosy, normální produktivita půdy, faremní systémy, a metody produkce. Kategorizace faremních systémů – typ 1. (>= 1,0 zvířecí jednotky na hektar), typ 2. (0,4 – 0,99 ZJ / ha), typ 3. (0,1 – 0,39 ZJ /ha).

7. Diskuse

Pokud má teritorium specifická kritéria, znamená to, že by všechna teritoria se stejnými specifiky měla být klasifikována stejně? Podle Komise ano, pokud existují platná kritéria pro jedno teritorium, měla by být aplikována stejně napříč státy EU. Teoreticky je možné uplatnění i dvou různých kritérií, nicméně v tomto případě by bylo třeba zajistit, aby nedošlo k diskriminaci dalších zemědělců.

Další dotaz se týkal příjemců plateb, konkrétně jak moc se změnili příjemci plateb v období 2007 – 2013 a nyní. Podle přednášejících došlo k mírným změnám, geograficky ale žádné velké změny neproběhly.

Francie – rozhodla se podpořit zejména chov hospodářských zvířat spíš než pěstování kulturních plodin, jsou přesvědčeni o tom, že chov hospodářských zvířat přináší více benefitů pro venkovské oblasti. Proto se snaží zahrnout pod ANC co největší množství hektarů zemědělské půdy. Bude možné nadále cílit platby, např. jako u FR na chov hospodářských zvířat? EK – ano, pokud bude vymezení ANC v souladu s platnými pravidly a uplatňování kritérií v souladu se zdravým rozumem, pak by to neměl být problém.

 

ČÁST IV. – ZÁVĚREČNÉ KOMENTÁŘE

Mario Milouchev z DG AGRI a Sofie Bjornsson z Copa a Cogeca poděkovali účastníkům za aktivní participaci na semináři. Opětovně doporučili členským státům, které ještě nedokončily vymezení ANC, aby tak učinily před vypršením lhůty v roce 2018.

 

Přílohy

Napsat komentářPřihlásit se

Tato stránka používá Akismet k omezení spamu. Podívejte se, jak vaše data z komentářů zpracováváme..