Zápis z jednání Pracovní skupiny Monitorovacího výboru SP SZP k preferenčním kritériím intervence 34.73 Investice do zpracování zemědělských produktů (dále jen PS)

Místo: MZe (č. 101)
Datum konání 23. 4. 2025, 9:00
Řídicí orgán RV: Ing. Tabery, Ing. Polišenská, Ing. Pospíšilová, Ing. Licek, Ing. Šemberová
SZIF: Ing. Šedivá
MZe: MVDr. Ing. Tříska, Ing. Zedek
Agrární komora ČR (AK ČR): Ing. Hlaváček, CSc., Ing. Štěpánek
Asociace soukromého zemědělství ČR (ASZ ČR): Ing. Štefl, Král J., Ing. Petr
Zemědělský svaz ČR (ZS ČR): Ing. Ulrich
Společnost mladých agrárníků ČR (SMA ČR): Ing. Brož (online)
Potravinářská komora ČR (PK ČR): Ing. Pivoňka Ph.D.
Českomoravský svaz zemědělských podnikatelů (ČMSZP): Bc. Michalisko
PRO-BIO Svaz ekologických zemědělců z.s. (PRO-BIO) Bc. Urbánková (online)
Evropská komise, DG Agri: Valenčíková M. (online)

Úvod
Členům PS byl před jednáním zaslán podkladový materiál. Jednání vedl Ing. Josef Tabery, ředitel odboru Řídicí orgán RV.
Předmětem jednání PS bylo představení intervence 34.73 – Investice do zpracování zemědělských produktů. Cílem PS byla diskuze zaměřená na nastavení preferenčních kritérií (dále jen „PK“), podle kterých bude nastaven výběr projektů v šestém kole příjmu žádostí, plánovaném na říjen 2025.
ŘO Tabery prezentoval základní informace týkající se čerpání v rámci intervence a návrh preferenčních kritérií pro šesté kolo příjmu žádostí.

Vysvětlivky
• PK1 – Preferovaná komodita
• PK2 – Značka kvality
• PK3 – Systém bezpečnosti a jakosti potravin
• PK4 – Velikost projektu
• PK5 – Proexportní výkonnost podniku
• PK6 – Zkrácení dodavatelského řetězce
• PK7 – Bioprodukce
• PK8 – Sociální podnik
• PK9 – Výroba OZE
• PK10 – Návaznost na inovativní projekty

Diskuze
Kateřina Urbánková, PRO-BIO: požádala o informace k využití jednotlivých preferenčních kritérií z předchozích kol (reakce MZe: bylo součástí zaslaných podkladů). Dále požádala SZIF o vyjádření, v jakých oblastech nejvíce chybují vyloučení žadatelé. A nakonec vznesla dotaz na rozložení alokace mezi jednotlivé záměry.
Josef Tabery, MZe: zatím je plánovaná alokace 2 mld. Kč. V předchozích kolech nebylo nutné řešit mechanismus rozdělování mezi jednotlivé záměry. V případě potřeby toto bude řešeno s panem ministrem na podzim po ukončení příjmu žádostí.
Ing. Šedivá, SZIF: nejčastějším důvodem pro ukončení administrace je nezískání dostatečného počtu bodů. Chyby se objevují i v rámci dokládání příloh.
David Brož, SMA ČR: se zeptal, zda by bylo možné vrátit PK mladý potravinář a snížit minimální počet bodů. Uvádí, že stavební povolení dělá žadatelům problém, neboť proces je náročnější na schválení potravinářského provozu. Dále uvádí, že 5 % podpořených velkých podniků je v toleranci.
Jan Štefl, ASZ ČR: požaduje zrušit záměr c) velké podniky. Dále navrhuje přesunout alokaci z intervence 34.73 do intervence 49.75. Podporuje zavést PK mladý potravinář.
Jan Ulrich, ZS ČR: je pro vrácení PK mladý potravinář. Přesun alokace z intervence 34.73 do intervence 49.75 není nutný, je třeba najít efektivnější zacílení dotací v intervenci 49.75. V případě přesunu alokace z intervence 34.73 navrhuje jako cílovou intervenci 33.73, kde jsou mnohem vyšší převisy zaregistrovaných žádostí nad alokací.
Jan Pivoňka, PK ČR: podporuje umožnění čerpání dotace i velkým podnikům. Dotace je potřebná v souvislosti s adaptací na nové podmínky včetně klimatických změn, které vycházejí ze Zelené dohody.
Zdeněk Štěpánek, AK ČR: je třeba podporovat střední a velké podniky.
Kateřina Urbánková, PRO-BIO: je pro přesunutí nevyužité alokace z intervence 34.73 do intervence 49.75, i když je zde oproti předchozímu programovému období jednou taková alokace. Ceny stavebních prací, ceny strojů, tj. jakékoliv ceny investic v roce 2014 byly mnohem nižší než v současnosti, tudíž i výdaje jsou vyšší, a proto by i alokace v intervenci 49.75 měla být vyšší.
Václav Hlaváček, AK ČR: požaduje zachovat záměr c) velké podniky, upozornil, že kritéria pro velké podniky jsou nastavena téměř do nereálné podoby. AK ČR podporovala navýšení podpory mladých zemědělců, což bylo MZE realizováno.
ŘO Tabery: PK mladý potravinář je možné vrátit do seznamu preferenčních kritérií. Snížení minimálního počtu bodů je rovněž možné. Stavební povolení je řešeno individuálně, z důvodu vyšší moci většinou dochází ze strany SZIF k prodloužení lhůty. Velké podniky hrají důležitou roli v této intervenci, tvoří pouze 5 % z celkového počtu žadatelů. Vstup velkých podniků je omezen na úsporu energie/vody/obalových materiálů/potravinového odpadu, přechod na recyklované obaly, znovuvyužití odpadních vod a bioprodukci.
Jiří Petr, ASZ ČR: navrhuje zrušit PK5, PK8 a PK10, neboť byla málo nebo vůbec využita. U PK4 týkajícího se velikosti projektu navrhuje zvýšit body (4.1 do 2 mil. za 9 bodů, 4.2 do 5 mil. za 6 bodů, 4.3 do 10 mil. za 3 body), u PK 6 na zkrácení dodavatelských řetězců a PK7 na bioprodukci by bylo vhodné zjednodušit specifikaci podmínky těchto kritérií, aby se snížila chybovost. Dále se dotázal, zda v rámci PK2 může být i produkt oceněný Asociací regionálních značek (ARZ).
Jan Král, ASZ ČR: podporuje malé podniky i mladé začínající zemědělce.
Jan Ulrich, ZS ČR: je pro zrušení PK8, nesouhlasí se změnou PK4, částečně souhlasí s PK10, podporuje i návrh na větší srozumitelnost u PK6.

Jan Pivoňka, PK ČR: velké podniky zprostředkovávají cestu do velkých obchodních řetězců, proto velké podniky mají své opodstatnění v této intervenci.
ŘO Tabery: PK8 – kritérium týkající se sociálního podniku je motivační, týká se zaměstnávání handicapovaných lidí, což je smysluplné uplatnění kritéria, zároveň o něj žádá málo žadatelů, kteří tak neodčerpají alokaci ostatním, PK2 – ARZ není akceptována v daném kritériu, neboť nemá jednotná pravidla, PK4 – zvýhodnění malých projektů – pro některé NNO je větší zvýhodnění prioritou, pro jiné nevýhodou, PK6 – kritérium týkající se zkrácení dodavatelských řetězců musí být zachováno, je nejdůležitější v této intervenci, PK7 týkající se bioprodukce je důležité kritérium, u obou dochází k chybovosti a je možné navrhnout zjednodušení, které by přispělo k větší srozumitelnosti, PK10 – kritérium týkající se návaznosti na EIP bylo konkretizováno tak, že žadatelé jsou přímo účastni v daných inovačních projektech.
Dana Tříska, MZe: navrhuje vrátit preferenční kritérium týkající se spolupráce s potravinovými bankami.
Jan Štefl ASZ ČR, Jan Ulrich ZS ČR, Kateřina Urbánková, PRO-BIO: proti preferenčnímu kritériu týkajícímu se spolupráce s potravinovými bankami.
Závěr:
ŘO Tabery shrnul, že došlo k pokračování debaty z Pracovní skupiny intervence 49.75, ze které vyplynulo, že by mohlo dojít k přesunu části finančních prostředků z intervence 34.73 do intervence 49.75. Velké podniky zůstávají v intervenci, neboť tvoří důležitou roli v potravinářském průmyslu. Je zde otázka na zařazení kritéria Mladý potravinář a znovuzařazení kritéria týkajícího se potravinových bank.
Bude zvážena možnost snížit minimální počet bodů za preferenční kritéria nebo navýšit body u PK4.

Body, týkající se preferenčních kritérií a podporovaných výdajů, které vyplynuly z diskuse, budou předloženy k rozhodnutí vedení MZe.