V rámci poslední pracovní skupiny proběhla debata k návrhu zařadit do LFA oblastí (ANC) novou skupinu zvířat: prasata. Zástupci ČMSZP prezentovali svůj názor.
Z důvodu konceptu a nastavení LFA ve prospěch pasoucích se hospodářských zvířat se ČMSZP nedomnívá, že zařazení prasat je žádoucí. V LFA oblastech (nově ANC), nenacházíme smysl pro podporu chovu prasat v uzavřených prasečácích, polemizovat by se mohlo o pasoucích se prasatech. Pokud by k tomu došlo, bylo by možné přiřadit do LFA oblastí jakékoliv zvíře, ať již výkrmová kuřata nebo včely.
Koncept, který byl nastolen by pak pozbýval smysl. A návrhy kooficientů výše VDJ pro prasata byly výsměchem chovatelům skotu.
Při jednání zazněla témata i další témata:
Stav projednávání s EK – redefinice
Redefinice se skládá ze dvou kroků. Prvním krokem je vymezení přírodně znevýhodněných území, po němž následuje druhý krok, jehož úkolem je vyřadit takové oblasti, které své přírodní znevýhodnění překonaly. Toto nové vymezení je pro všechny členské státy EU povinné nejpozději od roku 2018. První krok, byl schválen 18.září tohoto roku.
Porovnání vymezení LFA a ANC
Mapa nového vymezení ANC – H a O
4. modifikace PRV
Diferenciace sazeb – Předběžná reakce: pro EK přijatelné
– podle přírodního znevýhodnění (H1 – H5 a O1 – O3)
– podle faremního systému
(převažující ŽV, převažující RV, hraniční intenzita 0,3 VDJ na 1 ha z.p.)
Aktualizovaný výpočet újmy
Předběžný propočet sazeb
Návrh nových sazeb
Farmové systémy:
intenzita 0,3 VDJ / ha z.p.
Roční intenzita – zpětně za celý předcházející kalendářní rok 0,3 VDJ/ha z.p.
- roční průměr denních hodnot intenzity, v průběhu roku mohou být obdodbí s intenzitou nižší
- kontrolního období (1.6. – 30.9.) v roce podání žádosti
V návrhu je počítáno se stanovením tzv. bufferu v rozsahu 3 – 4 dnů, kdy nemusí být splněna podmínka min. intenzity 0,3 VDJ/ha z.p.
Přechodná podpora pro vyřazované oblasti
•Na základě čl. 31 odst. 5 nařízení 1305/2013
•Pouze pro vyřazované ostatní LFA
•Sazby jsou stanoveny:
–procentem z plateb poskytovaných v období 2007-2013 (nařízení 1305/2013)
–podle možností rozpočtu opatření
Sazba 07-13 (100 %); v EUR | Sazba 2015-2017 (70 % resp. 61 %); v EUR | Sazba 2018 (60 %); v EUR | Sazba 2019 (40 %); v EUR | Sazba 2020 (20 %); v EUR | |
XOA | 117 | 82 | 70 | 47 | 25* (23) |
XOB | 94 | 57 | 56 | 38 | 25* (19) |
* Sazba se poskytuje ve výši min. 25 EUR (nařízení 1305/2013)
Podmínka aktivního zemědělce na dobrovolné bázi – nutnost 5. modifikace PRV.
ČMSZP se domnívá, že vzhledem k vývoji a názorům EK k budoucímu pohledu na zemědělskou politiku (soběstačnost zemědělců), by bylo vhodné, aby zemědělci, kteří budou úspěšní v rámci diverzifikace nebyli za svůj úspěch trestáni. Proto jsme pro zrušení podmínky aktivního zemědělce. Při hledání alternativ, jakým způsobem zajistit ekonomickou stabilitu zemědělce je třeba využít jakýkoliv potenciál, což v některých případech (skiareál, dětská a sportovní hřiště) nebylo možné.
Možnost posunu redefinice až na rok 2019 – ze strany MZe cíl spuštění redefinice již v roce 2018
Souhlasíme se spuštěním v roce 2018. V rámci diskutovaného návrhu nařízení Evropského parlamentu a Rady, tzv. Omnibusu*, je navrhováno posunout konečný termín pro redefinici z roku 2018 na rok 2019. Přesun o rok by znamenal snížení rozpočtu z určeného balíčku pro ČR o 20%.
*pozn.redakce : Nařízení Omnibus – Klíčové a sporné body
Navrhované změny, které jsou součástí Omnibus nařízení, obsahují:
(1) nástroj pro stabilizaci příjmů zařazený do nařízení č. 1305/2013 o podpoře pro rozvoj venkova z EZFRV,
(2) jednodušší pravidla pro přístup k úvěrům a jiným finančním nástrojům,
(3) větší diskreční pravomoc pro členské státy při uplatňování definice „aktivního zemědělce“,
(4) jednodušší a flexibilnější pravidla pro mladé zemědělce,
(5) změny operačních programů v odvětví ovoce a zeleniny a
(6) zjednodušený postup posuzování finanční kázně.
ČR má zájem především na usnadnění přístupu mladých zemědělců k finančním prostředkům.
Prezentace – kulatý stůl ze dne 14.9.2017, stav schvalování oblastí ANC
Zdrioj: MZe, euroskop,