Rada se dohodla na svém postoji („obecném přístupu“) k novému právnímu předpisu, jehož cílem je zlepšit a prosazovat pracovní podmínky stážistů a bojovat proti „falešným“ stážím a zároveň zohlednit rozmanité systémy zavedené v různých zemích EU.
Stáže poskytují mladým lidem příležitosti získat relevantní profesní zkušenosti , naučit se novým dovednostem a zajistit hladký přechod ze vzdělávání na trh práce. Někteří stážisté jsou nicméně vystaveni nespravedlivým pracovním podmínkám a nerovnému zacházení ze strany zaměstnavatelů. Navíc v některých případech zaměstnavatelé maskují pracovní poměry formou „falešných“ stáží , což znamená, že dotčené osoby nemusí požívat práv a ochrany, na které by za normálních okolností měly nárok. Oblast působnosti směrniceObecný přístup Rady objasňuje, že navrhovaná směrnice má dvojí oblast působnosti, aby odrážela své dva cíle. Vztahuje se na stážisty v pracovním poměru za účelem zlepšení jejich pracovních podmínek a rovněž na jakoukoli osobu, která se účastní „falešné“ stáže za účelem boje proti zneužívání. Vzhledem ke svým specifickým regulačním rámcům nespadají stáže v oblasti vzdělávání nebo aktivních politik trhu práce do oblasti působnosti směrnice. Termíny a definicePostoj Rady zajišťuje větší konzistenci a srozumitelnost pojmů a definic, mimo jiné nahrazením pojmu „běžný zaměstnanec“ pojmem „srovnatelný zaměstnanec“ a zavedením nové definice „falešných“ stáží. Rozmanitost národních systémůObecný přístup Rady respektuje rozmanitost vnitrostátních systémů tím, že objasňuje, že směrnice neukládá členským státům žádnou povinnost zavést do svého vnitrostátního práva specifický pracovní poměr pro stážisty. Větší flexibilita pro členské státyVe svém obecném přístupu Rada objasňuje, že cílem navrhované směrnice je bojovat proti „falešným“ stážím a zároveň členským státům poskytuje flexibilitu při volbě opatření, která k dosažení tohoto cíle přijmou. VynuceníPodle obecného přístupu Rady by opatření přijatá členskými státy k prosazování nových pravidel měla být založena na vnitrostátním právu nebo praxi . Zástupci zaměstnanců budou mít rovněž možnost, pokud to vnitrostátní právo umožňuje, jednat jménem stážistů v soudních nebo správních řízeních za účelem vymáhání jejich práv a povinností. Další krokyRada je nyní připravena zahájit jednání („trialogy“) s Evropským parlamentem, jakmile bude mít mandát, s cílem dosáhnout dohody o znění navrhované směrnice. Jakmile bude dosaženo dohody, text podstoupí právní kontrolu a bude přeložen do všech jazyků EU. Poté jej přijmou Parlament i Rada, než vstoupí v platnost po zveřejnění v Úředním věstníku EU. V současné době dává mandát Rady členským státům dva roky na to, aby splnily ustanovení směrnice (bude potvrzeno po dohodě s Parlamentem). PozadíV EU je v současné době více než tři miliony stážistů a očekává se, že toto číslo do roku 2030 vzroste o 16 %. Dne 20. března 2024 Komise přijala návrh směrnice o zlepšení a prosazování pracovních podmínek stážistů a boji proti pravidelným pracovním poměrům maskovaným jako stáže („směrnice o stážích“). Navrhovaná směrnice se snaží:
Návrh byl zveřejněn jako balíček spolu s návrhem doporučení Rady o posíleném rámci kvality stáží, kterým se nahrazuje doporučení Rady ze dne 10. března 2014 o rámci kvality stáží. |