Dotace na údržbu a obnovu kulturních a venkovských prvků pro rok 2025

Vážení žadatelé o dotaci,

 

v letošním roce jsme opět vyhlásili oblíbený neinvestiční dotační program na Údržbu a obnovu kulturních a venkovských prvků, konkrétně se jedná o výzvu 129 672 Údržba a obnova stávajících kulturních prvků venkovské krajiny I s podporou 15 až 300 tis. Kč na jednu žádost.

Dotační program je zaměřen na údržbu a obnovu stávajících kulturních prvků venkovské krajiny, které neslouží k podnikatelské činnosti. Svým charakterem přispívá k trvalé udržitelnosti kulturních a venkovských prvků, čímž podněcuje tvorbu podmínek k odpovědnému využívání kulturních a venkovských prvků, rozvoji obcí a zvyšování hodnoty území a kvality kulturního a společenského života na venkově.

Jedná se o objekty typu kaplička, zvonička, křížová cesta, boží muka, smírčí a jiné kříže, exteriérová socha a sousoší nebo hřbitov a hřbitovní zeď.

Žadateli mohou být obce, spolky, nadace, nadační fondy, zájmová sdružení, obecně prospěšné společnosti, vlastníci a uživatelé staveb nebo pozemků.

Na tomto místě bychom Vás rádi seznámili s procesem podání žádosti, její administrací a nejčastěji se vyskytujícími chybami žádosti a příloh.

 

Registrace a příjem žádostí

Elektronická registrace žádostí o dotaci prostřednictvím Jednotného dotačního portálu bude probíhat od 3. do 17. února 2025.

Následně budou elektronicky registrované žádosti seřazeny podle žadatelem uvedeného počtu bodů sestupně. V případě rovnosti počtu bodů dostane přednost žádost s nižší požadovanou částkou dotace.

Žádosti o dotaci budou doporučeny k financování do výše finanční alokace 50 mil. Kč, další žádosti budou zařazeny do zásobníku žádostí.

U žádosti doporučené k financování vyzve MZe žadatele k předložení žádosti o dotaci včetně příloh předkládaných při podání žádosti. Tato výzva je zasílána pouze e-mailem. K předložení žádosti a příloh je stanovena lhůta do 3. března 2025.

Žádost a přílohy se předkládají elektronicky datovou schránkou, s výjimkou fyzických osob, které nemají zpřístupněnou datovou schránku nebo nepodávají žádost zasláním datové zprávy na elektronickou adresu podatelny opatřenou zaručeným elektronickým podpisem. V případě elektronického podání budou přílohy vystavené jinou právnickou osobou, než je žadatel o dotaci, v digitální podobě, případně ve formě konvertovaného elektronického dokumentu. Bližší informace k velikosti příloh a jejich formátu v rámci elektronického předání žádosti naleznete zde.

Žádosti, které nebudou doporučeny k financování, nebo budou doporučeny k financování a jejich bodové hodnocení klesne po administrativní kontrole pod hranici pro žádosti doporučené k financování, budou zařazeny do zásobníku žádostí. Žádosti budou v zásobníku žádostí seřazeny stejným způsobem jako při doporučení/schválení. Seznam žádostí zařazených do zásobníku žádostí bude zveřejněn na webových stránkách MZe.

  • V případě, že nebude dočerpána celková částka alokace pro žádosti doporučené k financování, budou žádosti v zásobníku hodnoceny obdobně jako žádosti doporučené. V tomto případě vyzve MZe e-mailem k podání těch žádostí, jejichž bodové hodnocení umožňuje financování, k čemuž stanoví lhůtu 10 pracovních dnů.
  • V této souvislosti si dovolujeme upozornit žadatele na uvádění aktuálních telefonických a e-mailových kontaktů.
  • Po ukončení procesu hodnocení a alokování všech prostředků v rámci žádostí, které byly vyhodnoceny kladně, dojde k ukončení zásobníku žádostí, o čemž budou dotčení žadatelé informováni zveřejněním seznamu žádostí na webových stránkách MZe.
  • Výše dotace zůstává stejně jako v loňském roce ve dvou úrovních podle velikosti obce, ve které se předmět dotace nachází. První úroveň dotace je 60 % způsobilých výdajů u těch žádostí, kde se předmět dotace nachází v místní části do 500 obyvatel, pokud má obec od 2 001 do 5 000 obyvatel. Na JDP je potřebné věnovat pozornost výběru oblasti podpory a v rámci bodového hodnocení vybrat správnou kategorii, a to obec s počtem obyvatel od 2 001 do 5 000. Druhá úroveň dotace je max. 70 % ze způsobilých výdajů, pokud se předmět dotace nachází v obci do 2 000 obyvatel.

 

  • Administrativní kontrola žádostí

Pro optimalizaci procesu administrace žádostí doporučených k financování níže uvádíme nejčastěji se vyskytující chyby ve formuláři žádosti, v předkládaných přílohách a jejich správnou formu:

  1. Název žádosti neodpovídá Zásadám

Název žádosti musí obsahovat typ předmětu dotace, obec, ve které se předmět dotace nachází, případně číslo etapy, např. Obnova kaple sv. Jana v obci Vysoká, 3. etapa.

  1. Špatně uvedena lhůta, v níž má být dosaženo účelu

Doporučujeme uvádět nejzazší termín, tj. 29. 9. 2026. Případné nedodržení dřívějšího termínu by mohlo být považováno za nedodržení lhůty pro dosažení účelu.

  1. Číslo bankovního účtu

Pokud je žadatelem obec, uvádějte vždy účet vedený u ČNB, u ostatních žadatelů účet, na který bude dotace poskytnutá. V příloze doložte smlouvu o zřízení bankovního účtu nebo bankovní výpis předmětného účtu apod.

  1. Špatný výběr oblasti podpory a typu objektu

Oblast podpory musí odpovídat skutečnosti v kategorii velikosti obce, ve které se předmět dotace nachází a také ve výběru správného typu objektu.

  1. Špatně uvedené celkové a způsobilé výdaje

Celkové výdaje odpovídají rozpočtu celkových předpokládaných výdajů a vztahují se k funkčnímu dílu/části/etapě projektu, ke kterým se vztahuje žádost. Způsobilé výdaje odpovídají rozpočtu předpokládaných způsobilých výdajů, který vychází z rozpočtu celkových výdajů a neobsahuje nezpůsobilé výdaje dle Zásad. Celková částka rozpočtu způsobilých výdajů může být vyšší jen v případě, kdy žadatel požaduje nižší dotaci a vyšší počet bodů za dotaci. V tom případě žadatel zadá na JDP částku způsobilých výdajů odpovídající požadované dotaci a v rozpočtu způsobilých výdajů tento rozdíl popíše, například takto: Uvedený rozpočet je odlišný od požadovaných způsobilých výdajů uvedených v žádosti, protože žadatel požaduje nižší dotaci.

  1. Špatný výběr kategorie v rámci bodového hodnocení

V případě uvedení bodového hodnocení, které neodpovídá skutečnosti, nebude ze strany žadatele možné po odeslání žádosti, jakkoliv opravovat bodové hodnocení. Prvotní hodnocení na MZe bude probíhat na základě žadatelem uvedeného bodového hodnocení. V případě chybně uvedeného vyššího počtu bodů (pokud bude žádost doporučena k financování) bude bodové hodnocení upravené na MZe dle skutečnosti a žádost bude dále posuzovaná dle skutečného počtu bodů v souladu se Zásadami.

  • Název obce a PSČ, ze které žadatel vychází pro bodové hodnocení. Žadatel vepíše název obce a PSČ, kde bude dotace realizována.

Je nutné uvádět název a PSČ obce, ve které se předmět dotace skutečně nachází.

  • Počet obyvatel obce, kde je projekt realizován:

Je nutné vybírat kategorii počtu obyvatel obce (ne místní části) k 1. 1. 2024.

  • Požadovaná výše dotace (v tis. Kč)

Je nutné vybírat kategorii požadované dotace odpovídající vypočítané dotaci v přehledu výdajů.

  • Projekt je realizován v obci, která spadá do hospodářsky a sociálně ohroženého území (dle Strategie regionálního rozvoje ČR 2021+ MMR ČR)?

Pokud projekt spadá do některého z vyjmenovaných ORP, uvádějte kraj a název správního obvodu obce s rozšířenou působností dle seznamu uvedeného v Zásadách na str. 28.

  • Odborný posudek pro havarijní stav, opatřený autorizačním razítkem

V posudku havarijního stavu musí být havarijní stav explicitně uveden a popsán.

V případě staveb (hřbitovy, kapličky, zvoničky, boží muka apod.) akceptujeme posudek vypracovaný autorizovanou osobou s autorizací nebo certifikátem platným pro příslušný obor (Výběry ze seznamu autorizovaných inženýrů a techniků | ČKAIT (ckait.cz), Seznam autorizovaných architektů – Česká komora architektů (cka.cz) ).

V případě objektů, které nejsou stavbou (např. sochy, kříže apod.) rozlišujeme památkově chráněné objekty, u kterých posudek pro havarijní stav vystaví osoba s povolením Ministerstva kultury a dále objekty, které nejsou památkově chráněné a posudek pro havarijní stav může vystavit jak osoba s povolením Ministerstva kultury, tak i osoba s živnostenským oprávněním pro příslušný obor.

  • V roce 2024 jsem žádal(a) o dotaci na údržbu/obnovu jiného funkčního dílu/části/etapy projektu stejného předmětu dotace v rámci dotačního programu 129 670 Údržba a obnova kulturních a venkovských prvků II

Uvádí se číslo žádosti v rámci výzvy 129 672-24, pokud se letos registrovaná žádost vztahuje ke stejnému předmětu dotace. Např. v roce 2024 byla žádost podaná na obnovu střechy kaple XY, v roce 2025 je žádost registrovaná na obnovu omítek stejné kaple XY.

  • Pokud budu vyzván k předložení žádosti o dotaci včetně příloh, doložím následující přílohy:

Žadatel vybere relevantní přílohy dle předmětu dotace.

  1. Komentář k některým přílohám a položkám rozpočtu
  • Tabulka č. 1 (viz Zásady str. 20) – Obsahuje popis stávajícího stavu předmětu dotace a předpokládaný záměr obnovy v rámci konkrétního funkčního dílu/části/etapy projektu.
  • Čestná prohlášení 1 a 2 – jsou zahrnuta v čestném prohlášení na konci formuláře žádosti na JDP. Relevantní přílohy k čestnému prohlášení 1 dokládají jen právnické osoby, kterých se doložení příloh týká.
  • Položkový rozpočet projektu s celkovými předpokládanými výdaji – vztahuje se k funkčnímu dílu/části/etapě projektu, ke kterým se vztahuje žádost. U žádosti se 2 a více kusy stejného typu předmětu dotace v rámci jedné žádosti, bude předložen položkový rozpočet za každý předmět dotace zvlášť, přičemž žadatel také uvede částku za celou žádost. Rozpočet bude obsahovat měrné jednotky /MJ/, množství, cenu za MJ, cenu celkem.
  • Položkový rozpočet projektu s předpokládanými způsobilými výdaji – vychází z rozpočtu celkových výdajů a neobsahuje nezpůsobilé výdaje dle Zásad. U žádosti se 2 a více kusy stejného typu předmětu dotace v rámci jedné žádosti, bude předložen položkový rozpočet za každý předmět dotace zvlášť, přičemž žadatel také uvede částku za celou žádost. Rozpočet bude obsahovat měrné jednotky /MJ/, množství, cenu za MJ, cenu celkem.

Některé nezpůsobilé položky:

  • nově vybudované objekty (např. komunikace na hřbitově, hřbitovní zdi, márnice, kolumbária, osvětlení, elektroinstalace, zvony, hodiny apod., pokud v současnosti neexistují);
  • obnova zdí kolem pozemků, které nejsou v KN zapsané jako hřbitov, urnový háj, pohřebiště apod. Jedná se zejména o zdi kolem kostelů, kde stávající hřbitov není zapsán v KN jako pohřebiště, nebo se jedná o nevyužívaný, nefunkční a neudržovaný hřbitov;
  • výstavba nových objektů na zbořeništi;
  • výdaje na kostely, fary či jiné objekty nevyjmenované v Zásadách v rámci podporovaných typech objektů;
  • výdaje spojené s přesunem předmětu dotace na nové místo a výdaje na vybudování základu na novém místě;
  • výdaje spojené s obnovou inventáře objektu, např. oltářů, lavic, obrazů, interiérových soch;
  • samostatné práce na opravách zvonů, hodin a jejich elektropohonů, pokud nejsou prováděné současně s pracemi stavebního charakteru na sakrální stavbě. Způsobilé výdaje na stavební práce musí tvořit více jak 50 % celkových způsobilých výdajů;
  • výdaje na nákup zeleně – vyjma travního semene do 3 m od předmětu dotace;
  • terénní úpravy – způsobilé výdaje na terénní úpravy jsou výdaje vztahující se k bezprostřednímu okolí obnovovaného nebo upravovaného objektu ve vzdálenosti max. 3 m od obnovovaného nebo upravovaného objektu vedoucí k uvedení do původního stavu, a to ve výši max. 10 % předpokládaných způsobilých výdajů na samotný objekt, max. však ve výši 40 tis. Kč vč. DPH. Jedná se zejména o výdaje na okapový chodník, zemní práce vedoucí k zarovnání terénu, schody, osetí trávou, zpevněnou plochu, oplocení kolem předmětu dotace, prořez dřevin. Nejedná se o provedení nového, v minulosti neexistujícího stavu okolí, např. vybudování nové zpevněné plochy, nové oplocení apod.;
  • Barevná fotodokumentace výchozího stavu předmětu dotace (min. 6 fotografií) – fotografie musí být pořízené v přijatelné kvalitě, za jasné denní viditelnosti (min. 6 fotografií se zachyceným poškozením, 1x celková fotografie nejlépe se záchytnými body – komunikace, sloupy osvětlení, budovy apod.). Fotodokumentace bude obsahovat záběry všech obnovovaných částí předmětu dotace. Pokud je žádost předkládaná v listinné podobě budou fotografie ve formátu A5.
  • Potvrzení stavebního úřadu o tom, že projekt/část projektu nepodléhá stavebnímu řízení (v případě, že projekt/část projektu nepodléhá stavebnímu řízení) – dokládá se u staveb, nedokládá se u křížků a soch.
  • Technické rozměry předmětu dotace, ze kterých je zřejmá velikost předmětu dotace (v případě, že projekt/část projektu nepodléhá stavebnímu řízení) – řádně zdokumentované rozměry předmětu dotace, včetně výšky, půdorysu, rozměrů dílčích částí (např. u soch, křížů), u staveb (i hřbitovních zdí) půdorys, podélný, příčný řez apod.
  • Souhlas vlastníka/ků (spoluvlastníka/ků) objektu/pozemku s údržbou a obnovou předmětu dotace – dokládá se, pokud žadatel o dotaci není vlastníkem objektu nebo pozemku, na němž objekt stojí (nebo je spoluvlastníkem). Objekt anebo pozemek musí být v plném rozsahu bez omezení vlastnického práva (nelze akceptovat např.: omezení ve prospěch bankovní instituce, věcné břemeno osobního užívání apod.). Výjimkou je omezení vlastnického práva ve prospěch provozovatelů distribučních soustav (např. vedení plynu, elektřiny apod.) nebo ve prospěch České republiky či jiných omezení ve veřejném zájmu.
  • Fotografická či jiná dokumentace dokládající původní stav (v případě, že se jedná o zhotovení věrné repliky části předmětu dotace) – výdaje spojené s pořízením repliky jsou způsobilé do výše 40 tis. Kč vč. DPH (na jeden předmět dotace), pokud existují dokumenty dokládající původní stav. Ostatní výdaje nad tuto částku jsou nezpůsobilé, podobně jako výdaje na pořízení repliky, pokud existenci v minulosti nelze dokladovat.

 

 

Dovolujeme si požádat žadatele o dotaci, aby v kontaktu s MZe vždy uváděli číslo žádosti ve tvaru 129672-25-xxxxx.

Proces administrace žádosti může žadatel sledovat prostřednictvím JDP. Vysvětlivky k jednotlivým stavům žádosti jako i další informace k dotačnímu programu jsou uveřejněny na webových stránkách MZe.

 

V případě dalších dotazů se neváhejte obrátit na garantku dotačního programu:

Mgr. Anna Durilová

tel.: 221 812 368

e-mail: anna.durilova@mze.gov.cz

Informace pro žadatele k podání žádosti v rámci výzvy 129 672-25 Údržba a obnova stávajících kulturních prvků venkovské krajiny I
 Stáhnout(doc, 33 kB)
Vysvětlivky k jednotlivým stavům žádosti o dotaci 2025
 Stáhnout(doc, 44 kB)
Zásady, kterými se stanovují podmínky pro poskytování dotací v programu 129 670 Údržba a obnova kulturních a venkovských prvků II pro rok 2025
 Stáhnout(doc, 12 MB)