Od zahraničních pracovníků MZe

ČÍNA
Ondřej Plaček, zemědělský diplomat, velvyslanectví ČR v Pekingu,
Mob.: +86 138 1141 3641, mob.CZ: +420 702 176 276, e-mail: ondrej.placek@mzv.gov.cz

SIAL Shanghai letos proběhl se silnou českou účastí

Ve dnech 28. – 30. května 2024 proběhl v Šanghaji největší asijský veletrh s potravinami SIAL Shanghai. Po delší pauze na něm nechyběl český národní stánek zorganizovaný zemědělským diplomatem při Velvyslanectví ČR v Pekingu v rámci projektu na podporu ekonomické diplomacie.
Letošní ročník byl výjimečný už tím, že oslavil 60. výročí veletrhu SIAL. Uskutečnil se ve
dvanácti halách výstaviště Shanghai New International Expo Center na ploše větší než
200.000 m 2 . Prezentovalo se zde přes 5.000 vystavovatelů ze 75 zemí a regionů s více než 350.000 produkty. Odhaduje se, že počet návštěvníků, mezi které se řadili importéři, distributoři, výrobci a další odborníci z oboru potravinářství, překročil 175.000.
Na českém stánku bylo prezentováno deset potravinářských značek, jako jsou Marlenka, Pražská čokoláda, Bonavita, Ovocňák, Fromin, víno Lahofer, piva Primátor, Litovel a Lobkowicz a produkty Deva Nutrition. Rozmanitost českých produktů přilákala na stánek řadu návštěvníků, jejichž zájem mnohdy vedl k navázání komunikace se zástupci zúčastněných značek. Slavnostního zahájení veletrhu se zúčastnil i vedoucí Generálního konzulátu ČR v Šanghaji pan Karel Šrol, který následně navštívil český stánek a vyjádřil podporu zástupcům českých firem. Veletrh ukázal, že je v Číně o kvalitní potraviny a nápoje značný zájem, ale samotný počet vystavovatelů také ukazuje, že se jedná o vysoce konkurenční prostředí.

SRBSKO
Vladimír Váňa, zemědělský diplomat, velvyslanectví ČR v Bělehradě
Mob.: +381 63 388931, mob. CZ: +420 702 169 425, e-mail: vladimir.vana@mzv.gov.cz
Kamiony přepravující ovoce, zeleninu a maso mají v Srbsku opět přednost při odbavení na vybraných hraničních přechodech Na základě tlaku přepravců převážejících zeleninu, ovoce a maso a masné výrobky, ale především ovocnářů a firem vyrábějících produkty se sníženou trvanlivostí, rozhodla srbská Pohraniční správa o znovuzavedení výjimky umožňující přednostní odbavení kamiónů vyvážejících toto zboží ze Srbska. Od 15. 5. 2024 tak opět platí přednost při odbavení kamionů se zbožím se sníženou trvanlivostí na hraničních přechodech Batrovci, Horgoš a Vatin. Rozhodnutí přišlo na začátku sezóny dozrávání ovoce a zeleniny a mělo by usnadnit vývoz srbského zboží se sníženou trvanlivostí na zahraniční trhy, především do zemí EU.
Rozhodnutí o znovuzavedení výjimky umožňující přednost v odbavení přišlo řádově po
měsíci od zrušení předchozí obdobné výjimky, jak na základě tlaku dopravců, tak také kvůli nepřehledné situaci na přístupových cestách ke zmíněným hraničním přechodům. Problémy s plynulostí odbavení kamiónů by však trvale vyřešilo až rozšíření kapacit na jednotlivých hraničních přechodech. Například Maďarko již ohlásilo, že ve spolupráci se Srbskem plánuje navýšit kapacitu hraničního přechodu Horgoš. Nedá se však očekávat, že by se situace na tomto hraničním přechodu zlepšila již v letošním roce s ohledem na to, že bude potřeba provést rozsáhlé stavební úpravy.

USA
Tereza Černá, zemědělský diplomat, velvyslanectví ČR ve Washingtonu, D. C.,
Mob.: +1 202 507-3859, mob. CZ: +420 727 938 522, e-mail: tereza.cerna@mzv.gov.cz
Trendy v sektoru petfood v USA: mladší generace chovatelů preferuje
čerstvé krmivo Poslední report od společnosti CoBank ukazuje, že mladší generace majitelů domácích zvířat v USA, zejména mileniálové a generace Z, stojí za významným růstem prodeje v kategorii čerstvého krmiva. Tito zákazníci preferují mražené nebo chlazené produkty s podobným označením a claimy vztahujícími se ke zdraví jako u potravin, které kupují pro sebe.
Ačkoliv suché krmivo stále tvoří většinu trhu, mladší majitelé domácích zvířat vyhledávají produkty, které jsou prezentovány jako čerstvější, zdravější nebo přírodnější. Od roku 2021 došlo k významnému nárůstu prodeje čerstvého krmiva pro psy a kočky, a to o 86 % respektive 54 %. Očekává se, že růst v segmentu čerstvého krmiva přiláká nové hráče na trh a vytvoří příležitosti pro dodavatele nových ingrediencí. Výdaje amerických spotřebitelů za krmivo pro domácí zvířata vzrostly za poslední rok o téměř 12 %, a to díky růstu cen. Objem prodeje meziročně klesl o 2,7 %. Průměrné roční výdaje domácností na petfood vzrostly od roku 2011 o 54 %. Report uvádí, že přibližně dvě třetiny amerických domácností mají alespoň jednoho domácího mazlíčka a že výdaje na krmivo pro domácí zvířata mají stále ještě značný prostor pro růst. Aktuálním hlavním motorem inovací v oblasti petfood je větší důraz na zdraví a wellness. Spotřebitelé, zejména mladší generace, jsou ochotni si připlatit za krmiva, která mají poskytovat specifické zdravotní výhody a funkční benefity. To zahrnuje produkty podporující kontrolu hmotnosti, zdravé stárnutí nebo např. dentální zdraví. Tyto trendy představují pro výrobce a exportéry jak výzvy, tak příležitosti. Inovace a adaptace na preference mladších generací mohou být klíčem k úspěchu na dynamicky se vyvíjejícím americkém trhu petfood.

 

KANADA
Filip Lameš, zemědělský diplomat, velvyslanectví ČR v Ottawě,
Mob.: +1 343 998 1023, mob. CZ +420 602 371 010, e-mail: filip.lames@mzv.gov.cz
Urychlení změn pravidel pro prodej piva nebo vína v provincii Ontario
Ontario je se svými téměř 13 mil. obyvateli nejlidnatější kanadská provincie, a tedy významný trh pro potravináře i prodejce nápojů. Distribuce a samotný prodej alkoholických nápojů zde doposud probíhaly ve velmi komplikovaném režimu. Monopol drží státem řízený podnik Liquor Control Board of Ontario, který alkoholické nápoje prodává ve svých obchodech. Výjimku tvoří pivo a víno, které se mohou prodávat i v několika jiných specializovaných a licencovaných řetězcích jako je Beer Store nebo Wine Shop a dalších obchodech.
To vše se mělo změnit původně k 1. lednu 2026, kdy pivo, víno, cider, míchané nápoje, minerální vody s alkoholem (hard seltzer) a další nízkoalkoholické nápoje bude možné koupit v dalších více než 8 500 obchodech. V provincii Ontario se tak zvýší počet obchodů, kde bude možné koupit alkohol, o téměř 300 %! Celý proces změny pravidel se však nyní výrazně urychlí. Podle aktuálního rozhodnutí vedení provincie Ontario by první nízkoalkoholické nápoje měly být na pultech běžných obchodů již od 4. září tohoto roku. Kompletní sortiment výše zmíněných alkoholických nápojů by měl být ve všech nových obchodech k dispozici nejpozději 31. října 2024, tedy o více než
rok dříve, než se původně předpokládalo.
Jedná se o další dobrou zprávu pro české exportéry piva, vína nebo míchaných nápojů, kteří mohou počítat s rychlejším rozšířením maloobchodní distribuční sítě v celé provincii.

SPOJENÉ ARABSKÉ EMIRÁTY
Lukáš Zamrzla, zemědělský diplomat, velvyslanectví ČR v Abú Dhabí,
Mob.: +971 502 309 663, mob. CZ: +420 602 768 207, e-mail: lukas.zamrzla@mzv.gov.cz
Skvělá příležitost vystavovat na veletrhu Organic & Natural Expo 2024 v
Dubaji
Již tři roky jsem sledoval a psal o novém dubajském veletrhu zaměřeném na organické a přírodní produkty. Z poměrně malé akce během pandemie vznikl zajímavý veletrh, který sice zabírá jen několik hal obřího dubajského výstaviště, nicméně svým specifickým zaměřením získává na popularitě. Hlavním rozdílem oproti potravinářským veletrhům je, že Organic & Natural Expo nabízí možnost vystavovat produkty napříč všemi sektory. Mezi ně patří vše od jídla a nápojů až po kosmetiku.
V letošním roce se veletrh vrací do Dubaje 18. listopadu a bude trvat celých 5 dní do 22. listopadu. Již několikrát české firmy účast na veletrhu zvažovaly, nicméně většinou zvítězil mnohem větší a slavnější Gulfood. Tentokrát jsme se ale s pořadateli veletrhu domluvili, že v případě účasti alespoň šesti českých firem, dostaneme speciální podmínky a slevu.
Za účast ve formátu šesti českých firem a vytvoření pavilonu České republiky bude nabídnuta vystavovací plocha včetně vybavení za pouhých 2 625 dolarů na jednu firmu. V měřítku cen veletrhů v tomto regionu jde opravdu o velmi zajímavou nabídku. Jelikož by se Ministerstvo zemědělství na veletrhu podílelo pouze organizačně a ne finančně, mohly by zúčastněné firmy dále čerpat dotaci 9H pro účast na zahraničních veletrzích. V případě zájmu o tento veletrh a více informací co se týká ceny, účasti, vybavení, fotografií stánků a reportáže z minulého roku, mě neváhejte co nejdříve kontaktovat.

JAPONSKO
Veronika Vanišová, zemědělský diplomat, velvyslanectví ČR v Tokiu,
Mob.: 00-81 70 4371 1120, mob. CZ: +420 603 350 236,
e-mail: veronika.vanisova@mzv.gov.cz
V důsledku revize zákona o dani z alkoholu má v Japonsku dojít s účinností od roku 2026 ke snížení daně z piva Účelem novelizace japonského zákona o dani z alkoholu, na níž začali tamní zákonodárci pracovat v říjnu 2023, je sjednocení daně z piva a dalších nápojů na bázi piva. Těmito ostatními nápoji se rozumí tzv. happoshu, tj. alkoholické, převážně perlivé nápoje obsahující nejvýše 67 % sladu a tzv. pivní nápoje třetí kategorie, jež se vyznačují použitím jiných obilovin (např. sóji nebo hrachu) namísto sladu. Dle platné právní úpravy činí daň z piva 63,35 JPY, zatímco daň z happoshu a piv třetí kategorie 46,99 JPY na 350 ml nápoje.
Zejména happoshu přitom v posledních letech v Japonsku platí za hlavního konkurenta pivu, neboť představuje alternativu především pro ty spotřebitele, pro které je rozhodujícím kritériem při výběru alkoholického nápoje cena. Cena jednoho 350ml balení takového nápoje vychází v obchodech v průměru o 30 % levněji. Stejně velké balení tzv. piva třetí kategorie lze pořídit, v důsledku nahrazování sladu v nápoji jinými ingrediencemi, ještě levněji.
První společností, která uvedla nápoj kategorie happoshu na trh byl pivovar Santory, a to v roce 2012. K dnešnímu dni vyrábí tyto nápoje hned v několika variantách a příchutích všechny největší japonské pivovary. S účinností od roku 2026 by se však daňové rozdíly mezi těmito kategoriemi nápojů měly vyrovnat, resp. by mělo dojít k zavedení unifikované daně ve výši 54,25 JPY na 350 ml nápoje. V případě piva by se tak jednalo o pokles o 14,4 %, zatímco u happoshu a piv třetí kategorie o nárůst o 15,4 %. V důsledku této změny by také mělo dojít ke snížení cenového rozdílu mezi předmětnými produkty. Zástupci japonských pivovarníků si od dané změny slibují, že napříště již nebude hlavním faktorem při výběru pivního nápoje cena, ale chuť a kvalita. Doufají proto rovněž v opětovné navýšení spotřeby piva.

UKRAJINA
Petr Sochor, Zemědělský diplomat, velvyslanectví ČR v Kyjevě,
Mob.: +380 506 138 519, e-mail: petr.sochor@mzv.gov.cz
Ukrajina zakázala do konce roku 2024 vývoz cukru do EU
Ukrajinský kabinet ministrů zakázal vývoz cukru do zemí Evropské unie s platností až do konce letošního roku. V praxi to znamená, že nad stanovenou roční bezcelní kvótu pro export, která je již plně vyčerpána, nelze vyvážet ani za předpokladu zaplacení cla.
Během války na Ukrajině ukončilo činnost nebo bylo zlikvidováno 1261 zemědělských podniků Během války na Ukrajině zaniklo 1.261 zemědělských podniků, což je nejvyšší počet uzavřených podniků ze všech oborů podnikání. Informace se týká období od roku 2022 do prvního čtvrtletí roku 2024 včetně. Dalšími oblastmi z hlediska počtu uzavírek jsou velkoobchody a stavební firmy. Likvidací podniků během války se ve srovnání s rokem 2021 nejvíce zvýšila v Oděské, Záporožské a Kyjevské oblasti.
Ukrajina v důsledku války nemá dostatek pšenice na pečení chleba Na Ukrajině je v poslední době nedostatek potravinářského obilí určeného pro domácí trh, což se projevuje v omezených dodávkách chleba do maloobchodů. Aktuálně jsou ceny mouky na domácím trhu mnohem vyšší než loni. V nové sezóně může světový trh s pšenicí čelit rekordnímu nárůstu cen v důsledku očekávaného výrazného snížení produkce a celosvětovému poklesu zásob potravinářského obilí. Zásoby na Ukrajině v současné době nepřesahují 5 mil. tun, zatímco loni v tomto období činily asi 8 mil. tun. Produkce pšenice na Ukrajině v roce 2024 nepřesáhne podle předběžných odhadů 19 – 20 mil. tun oproti 23 mil. tun sklizeným v loňském roce. V roce 2024 bude hrubá produkce obilovin a olejnin činit asi 74 mil. tun, což je asi o 10 % méně oproti sklizni roku 2023, která činila 82 mil. tun.
Zdroj: Ministerstvo agrární politiky a potravin Ukrajiny

5

KAZACHSTÁN
Artyom Lukashov, místní zástupce ČR pro agro-potravinářství, velvyslanectví ČR v Almatě,
tel: +7 701 5150541, e-mail: artom.lukasov@mzv.gov.cz
Zdražení potravinářských výrobků v Kazachstánu
U některých potravinářských výrobků došlo ke konci dubna ke zdražení, a to 0,3 % měsíčně a meziročně o 6,3 %.
Ceny u významných potravinářských výrobků v Kazachstánu k polovině května letošního roku podle analytiků vzrostly od začátku roku o 0,3 %, ačkoli ve srovnání se stejným obdobím roku 2023 klesly o 0,4 %. Například od začátku roku došlo ke zdražení mrkve o 13,9 %, brambor o 13,5 %, kuřecího masa o 5,4 %, chleba o 4,9 %, cukru o 4,3 % a zelí o 4,3 %. V meziroční dynamice zdražila zase rýže o 18,8 %, máslo o 11,9 %, kuřecí maso o 10,3 %, mléko o 8,3 %, tvaroh o 8 %, kefír o 6,7 %, vejce o 6,1 % a sůl o 4,4 %. Maso a masné výrobky meziročně zdražily o 5,6 %. Samotné maso vykázalo zdražení o 5,1 %, uzeniny o 6,1 %, masné výrobky o 7 %. U pekařských výrobků a obilovin meziročně zdražila mouka o 8 %, chléb o 7,2 % a těstoviny o 6,3 %.
Z produktů rostlinného původu zdražilo ovoce a zelenina o 3,9 %, konkrétně čerstvé ovoce o 16,8 %, zpracované a konzervované ovoce o 3,9 %, zpracovaná a konzervovaná zelenina o 7,9 %. Naopak čerstvá zelenina zlevnila o 4,9 %.

VIETNAM
Luboš Marek, místní zástupce ČR pro agro-potravinářství, velvyslanectví ČR v Hanoji,
tel.: +84 904 099 562, e-mail: lubos.marek@mze.gov.cz / commerce.hanoi@mzv.gov.cz
Cena vietnamské rýže prudce klesá
Vietnam, kde se nepěstuje nejoblíbenější odrůda rýže (basmati), a kde nelze příliš hovořit ani o kvalitě, ani o bezpečnosti potravin se v poslední době pyšnil tím, že exportuje rýži za vyšší ceny než okolní země. Z nejvyšší ceny na světě nyní cena vietnamské rýže klesla na úroveň nejnižší. Pohlédneme-li podrobněji na vývoj cen, lze říci, že se ceny rýže vracejí tam, kde byly před rokem, tj. lehce nad úrovní 500 USD/t.
Podle údajů Vietnam Food Association (VFA) cena vietnamské standardní rýže (do 5%
zlomkové rýže) nadále klesá a aktuálně se obchoduje za 574 USD za tunu, což je nejméně z top 6 předních exportních zemí na světě. Podle statistických údajů z roku 2023 jsou Indie, Thajsko, Vietnam, Pákistán, USA a Čína země vyvážející nejvíce rýže.
V současnosti je tuna vietnamské rýže o 46 USD nižší než thajská a o 19 USD nižší než rýže pákistánská, nebo myanmarská. Na začátku letošní úrody ve Vietnamu pršelo, což mělo vliv na kvalitu. Proto prý mnoho zákazníků nenakoupilo a cena rýže klesá. Například výběrové řízení na dodávku 100 000 tun rýže pro indonéskou státní agenturu Perum Bulog vyhrála vietnamská akciová společnost Loc Troi Group s cenou 563 USD za tunu.
Také další exportéři rýže uvádějí, že ceny rýže klesají, a to nejen ve Vietnamu. Cena rýže se může dále výrazně snížit, pokud Indie přestane regulovat export této komodity.
Dinh Ngoc Tam, zástupce generálního ředitele firmy Co May informoval, že zásoba rýže v podnicích je stále velká a blíží se další sklizeň, což tlačí ceny dolů. Podle Amerického Ministerstva zemědělství má globální nabídka rýže tendenci růst, což ovlivňuje exportní cenu rýže.

V souvislosti s uvedenou dodávkou rýže do Indonésie za cenu 563 USD/t nařídilo vietnamské Ministerstvo průmyslu a obchodu, aby VFA prověřila skutečnosti související s vývozními cenami rýže. Ministerstvo se domnívá, že vývoz rýže za nízké ceny může porušovat zákony o hospodářské soutěži. Indonésie je tradičním a klíčovým exportním trhem Vietnamu, takže musí existovat opatření na ochranu trhu a efektivitu exportu.
Podle Ministerstva zemědělství a rozvoje venkova dosáhl vietnamský export rýže za prvních 5 měsíců tohoto roku 3,6 mil. tun, obrat 2,3 mld. USD, tj. nárůst objemu o 11% a nárůst ceny o 34,8%.

VELKÁ BRITÁNIE
Paul Wilkins, místní zástupce ČR pro agro-potravinářství, velvyslanectví ČR v Londýně,
tel.: +44 749 533 9811, e-mail: uktrade@mze.gov.cz
Zvýšení prodejů některých nápojů a potravin v Británii během EURA
2024
Letošní mistrovství Evropy ve fotbale (EURO 2024), které proběhne od 14. června do 14. července v Německu, přinese britským supermarketům a dalším prodejcům nápojů a potravin nezanedbatelné zvýšení odbytu u položek rychlého občerstvení, piva, chipsů apod.
Podle předpovědí odborníků na maloobchodní data společnosti Reapp by měly v období konání EURA 2024 v hlavních britských supermarketech zaznamenat nárůst především prodeje piva. Předpokládané zvýšení by mohlo dosáhnout až 66 mil. liber. Na základě prediktivní analýzy umělé inteligence, která vycházela z prodejů během předchozího turnaje, který se konal v roce 2021, se předpokládá, že prodej nejvýznamnějších značek piva vzroste o 17 %. To znamená, že by zákazníci měli nakoupit o 6,7 mil. více lahví piva. Očekává se také, že se během této fotbalové události prodá o 11 % více kusů mražené pizzy, zatímco u chipsů se předpokládá zvýšení prodeje o 1,2 mil. kusů, což by mohlo přinést zvýšení tržeb přesahující 2,2 mil. liber.
Tento trend prodejů navazuje na podobný jev pozorovaný při loňském mistrovství světa ve fotbale žen, kdy se podle Britského maloobchodního konsorcia zvýšily tržby za potraviny v britských supermarketech o 8,2 %.

BRAZÍLIE
Martin Lošťák, místní zástupce ČR pro agro-potravinářství, velvyslanectví ČR v Brasília,
tel: +5 511 989 411 211
Brazílie se stala „sýpkou světa“, přesto bude dovážet rýži
Brazílie, země s více než 200 miliony obyvatel, dnes produkuje potraviny dostačující pro výživu téměř 900 milionů lidí a je světovou jedničkou ve vývozu sedmi potravin: sóji (56 % větové produkce), kukuřice (31 %), kávy (27 %), cukru (44 %), pomerančového džusu (76 %), hovězího masa (24 %) a kuřecího masa (33 %). Kromě toho je druhým největším producentem etanolu a bavlny. Produkce obilovin v Brazílii vzrostla ze 47 mil. tun v roce 1977 na dnešních 312 mil. tun. Zemědělská produktivita se od roku 2000 zvýšila o 58 %. Ve stejném období byl přitom růst zemědělské produktivity v ostatních rozvíjejících se zemích 37 % a ve vyspělých ekonomikách jen 32 %. Přitom pouze 8 % brazilského území zabírá rostlinná výroba, daleko méně, než je tomu jiných zemích: například 14 % v Argentině, 18 % v USA a Číně, 58 % ve Francii a 61 % v Indii. Přesto brazilská vláda schválila první tendr na nákup 300 tis. tun rýže ze zahraničí s celkovým rozpočtem 1,7 mld. reálů (7,5 mld. CZK) pro kompenzaci škody způsobené povodněmi v Rio Grande do Sul. Tento stát je zodpovědný za více než 70 % produkce rýže v Brazílii. Rýže bude určena pro řízenou distribuci na trhu pro koncové spotřebitele s pevně danou cenou 4 reály za kilogram. Celkem bude na dovozy rýže uvolněno 7,2 mld. reálů (31,6 mld CZK) na nákup v objemu až 1 mil. tun. Rozhodnutí vlády dovážet rýži se na domácím trhu setkává s polemikou především ze strany výrobců, kteří tvrdí, že je produktu na trhu dostatek a není třeba do volného trhu zasahovat.


 

 AKCE A SEMINÁŘE Ministerstva zemědělství v zahraničí/ČR

  1. Pozvánka na videokonzultaci s novým zemědělským specialistou MZe v Brazílii – 6. června 2024
  2. Pozvánka na EXPORTNÍ KONZULTACE SE ZEMĚDĚLSKÝMI DIPLOMATY– PVA Letňany, Praha dne 27. červen 2024
  3. Pozvánka k účasti na veletrhu Cambodia FoodPlus Expo 2024 – 2.-4. srpna 2024
  4. Pozvánka na veletrh FoodAg 2024 v Karáčí pro zájemce o obchod s Pákistánem – 9.-11. srpen 2024
  5. Pozvánka k účasti na veletrhu WorldFood Istanbul 2024 (Turecko) – 3.-6. září 2024
  6. Pozvánka na US veletrh Husker Harvest Days 2024 – Nebraska 10.-12. září 2024
  7. Možnost zapojení do VIII. ročníku akce pro startupy ze střední Evropy a Japonska TechBIZKON 2024 se zaměřením oblast zemědělství a potravinářství – 28. listopadu 2024