Zpráva z jednání
Zpráva z jednání CDG k přímím platbám a greeningu.
- Schválení programu jednání
Program jednání byl přijat bez diskuse. - Schválení zápisu z minulého jednání
Zápis z minulého jednání byl schválen bez diskuse. - Volba předsedy a místopředsedů
Předsedou CDG pro Přímé platby a greening byl zvolen Mr. Grege (ELO), posty místopředsedů obsadili M. S. Østergaard (COPA) a T. Robijns (BirdLife Europe). - Rozvrh setkání CDG pro rok 2017
Příští jednání proběhne zřejmě dne 19. května 2017, bude ještě potvrzeno. Datum podzimního jednání zatím nebylo stanoveno, proběhne zřejmě na přelomu listopadu a prosince 2017. - Zpráva shrnující zkušenosti po prvním roce implementace greeningových opatření v rámci přímých plateb (SZP)
Evropská Komise prezentovala výsledky analýzy implementace greeningových opatření po jednom roce uplatňování. Pracovní dokument je volně k dispozici na stránkách EK (https://ec.europa.eu/agriculture/sites/agriculture/files/direct-support/pdf/2016-staff-working-document-greening_en.pdf) Dopady implementace na přímé platby (annex 2): 72 % celkové zemědělské plochy spadá pod alespoň jedno greeningové opatření, na 75 % zemědělské půdy je využívána diverzifikace plodin (na 62 % střídání tří plodin, na 13 % střídání 2 plodin). Celkem 68 % zemědělské půdy spadá pod EFA (38 % půdy ponechané ladem, 39 % plodin vázající dusík, 15 % meziplodiny). Dopady implementace na rovné podmínky členských států (annex 3): implementace greeningových opatření neměla žádný významný dopad na rovné podmínky členských států v roce 2015, některá jiná opatření by ale dopad na rovné podmínky mít mohla (kvalifikace krajinných prvků chráněných v rámci cross-compliance, zelený porost nebo dusík vázající plodiny, délka jednotlivých období v rámci diverzifikace plodin). Dopady implementace na produkční potenciál v EU (annex 4): nebyl zaznamenán žádný okamžitý dopad implementace greeningových opatření na produkci EU, produkce v EU je stabilní. Z dlouhodobého hlediska je možné kolísání produkce +/- 1,5 %. Střídání plodin – na pouze 1 % celkové zemědělské plochy umožněno pěstování jen jednoho druhu plodiny. Plocha EFA bude s největší pravděpodobností vzrůstat. Dopady implementace na administrativní zátěž (annex 5): některé ze zúčastněných stran požadovaly legislativní změny zejména v oblasti trvalých travních porostů z hlediska definic, povinností, a způsobu klasifikace. Bude provedena dodatečná harmonizace některých požadavků s ohledem na odstranění zatěžujících technických požadavků bez ohrožení přínosů pro životní prostředí. - Iniciativy ke zjednodušení SZP a greeningu
- Prezentace Komise k navrhovaným změnám prováděcích aktů a aktů v přenesené působnosti
V návaznosti na výše zmíněný pracovní dokument předložila Evropská Komise návrhy na zjednodušení greeningových opatření s cílem jasněji stanovit definice a pravidla, aby byl proces greeningu pro zemědělce srozumitelnější. Hlavními oblastmi pro zjednodušení bylo střídání plodin (možné rozlišení periody pro střídání plodin na národní/regionální úrovni); definice půdy ponechané ladem (obecně platná minimální doba 6 měsíců, možnost obnovit produkci před koncem roku); meziplodiny a zelený porost (odstranění lhůty pro setí meziplodin nebo zeleného porostu – 1. října, obecně platné období minimálně 8 týdnů pro meziplodiny a zelený porost), plodiny vázající dusík (možnost mixování osiv). Hlavní návrhy zahrnují sloučení některých krajinných prvků a pásů, větší flexibilita při klasifikaci krajinných prvků; zákaz používání PPPs na plodiny vázající dusík pěstované v EFA, meziplodiny a zelený pokryv ležící ladem. Většina návrhů byla uvítána, zákaz PPPs však napříč členskými státy i zemědělskými organizacemi (zejména Copa – Cogeca) vyvolává rozpaky a nesouhlas. DG AGRI poskytne členským státům pokyny (směrnice) k novým změnám, byl již zahájen postup přijetí nových aktů v přenesené pravomoci (měly by být přijaty na začátku roku 2017), v platnost by měly vstoupit v průběhu prvního čtvrtletí 2017.
- Prezentace Komise k navrhovaným změnám prováděcích aktů a aktů v přenesené působnosti
- Časový plán a postup prací Evropské Komise
- Hodnotící zpráva EFA k implementaci
Evropská Komise zahájila hodnocení greeningu pro rok 2015 / 2016, hodnocení přímých plateb bylo zahájeno v říjnu 2016, potrvá do listopadu 2017. Výsledná zpráva bude publikována v průběhu roku 2018. Do 31. března 2017 předloží Evropská Komise hodnotící zprávu stran plnění 5 % podílu EFA v rámci zemědělské půdy, zpráva bude doprovázena návrhem legislativního aktu Evropského Parlamentu a Rady o zvýšení podílu 5 % na 7 %. - Nařízení Omnibus
Návrh nařízení Omnibus, který Evropská Komise představila v září 2016, se týká všech čtyř základních nařízení SZP. V rámci nařízení pro rozvoj venkova navrhuje zajištění specifického nástroje ke stabilizaci příjmů, jednodušší přístup zemědělců k půjčkám a dalším finančním nástrojům, a větší podporu mladým farmářům. V rámci horizontálního nařízení navrhuje změny pravidel pro zadávání veřejných zakázek, a 50/50 pravidla pro odstraňování odchylek. Pro SOT nařízení navrhuje zavedení funkčních programů (například pro sektor ovoce a zeleniny), a změny v managementu dovozních kvót. V rámci nařízení k přímým platbám EK navrhuje změny v definování aktivního farmáře (EK by měla umožnit členským státům větší pravomoc pro uplatňování definice aktivního zemědělce, od roku 2018 by se členské státy mohly rozhodnout neuplatňovat celou doložku aktivního farmáře – od roku 2018 by členské státy mohly uplatňovat jen jedno až dvě kritéria platná pro aktivní farmáře); platbách mladým zemědělcům (posílení podpory mladých zemědělců, aniž by byla ohrožena existence 2 % stropu a výše plateb malým podnikům); plateb SAPS – jednotných plateb na plochu (celkem 10 členským státům bude umožněno navýšení stropu na 3 %); a dobrovolné vázané podpoře na produkci (zavedení nástroje pro členské státy, který bude předcházet ohrožení nerovnováhy na trhu vlivem nadprodukce, možnost prodloužit tuto možnost až do roku 2018).
- Hodnotící zpráva EFA k implementaci
- Zkušenosti s implementací greeningových opatření a výsledky
- Analýza implementace EFA (plochy využívané v ekologickém zájmu)
Zástupkyně environmentálních NGO prezentovaly vliv EFA na biodiverzitu. V roce 2015 byly EFA tvořeny zejména plochami se zeleným porostem, meziplodinami, půdou ponechanou ladem, a plodinami vázajícími dusík. Vzhledem k tomu, že nikdy nebyly vědecky posouzeny ze strany Evropské Komise, environmentální NGO zadaly vypracování studie IEEP (Institut pro evropskou environmentální politiku). Podle studie aktuální EFA nepřinášejí žádné významné výhody pro biodiverzitu, v některých případech mohou být plodiny pěstované v EFA pro biodiverzitu dokonce škodlivé. Studie ovšem nebyla z finančních důvodů provedena ve všech členských státech. Byl podpořen zákaz PPPs v EFA, a to jak na plodiny vázající dusík, tak na meziplodiny a bílkovinné plodiny. Zástupci zemědělských organizací reagovali nesouhlasně. - Příklady z členských států: Španělsko a Maďarsko
Zástupci Španělska a Maďarska prezentovali výsledky implementace EFA ve svých členských státech.Ve Španělsku nedošlo k nárůstu kulturních plodin, došlo ale k nárůstu plodin vázajících dusík. Více jak 56.000 podniků s více jak 10 hektary půdy zvýšilo počet pěstovaných plodin v EFA. Došlo k nárůstu bílkovinných plodin i půdy ponechané ladem, implementace EFA měla pozitivní vliv na diverzifikaci plodin, nedošlo k redukci TTP.Maďarsko implementovalo 18 z 19 EFA (kromě kamenných zídek), v největší míře však lady, meziplodiny a plodiny vázající dusík. V případě meziplodin ale administrativní překážky. Diverzifikace plodin probíhá od 1. května do 30. září, hladký průběh – žádné sankce. Z hlediska implementace greeningu ale obecně platí poměrně vysoká administrativní zátěž.
- Analýza implementace EFA (plochy využívané v ekologickém zájmu)
- Sociální důsledky greeningu – EFFAT
Podle EFFAT má implementace greeningových opatření z hlediska sociálních důsledků určitá negativa (například možný úbytek pracovních pozic, změny typu pracovního zaměření, atd.), ale současně poskytuje i poměrně značný prostor pro benefity. EFFAT doporučuje zaměřit se na ekologičtější produkci, a současně trénink a vzdělávání zemědělců o významnosti zelenějšího zemědělství. To by mohlo vést k možnému vzniku nových pracovních míst, nárůstu povědomí o problematice, a lepšímu zdraví a bezpečnosti potravin. - Prezentace využívání přímých plateb v členských státech
Evropská Komise prezentovala preference členských států ve využívání přímých plateb, tabulka je přílohou tohoto dokumentu. Státy EU 28 v roce 2016 v rámci přímých plateb využívají zejména základní platby (44 % z PP), greening (30 %), SAPS (11 %), a dobrovolnou podporu vázanou na produkci (10 %).