Nahlížení do katastru nemovitostí pouze pro přihlášené uživatele již od června 2021

Katastr nemovitostí - změny v aplikaciKatastr nemovitostí - změny v aplikaci

V červnu 2021 se tedy již anonymní uživatel (nepřihlášený) nedozví vlastníky a účastníky řízení, ale pouze základní informace o nemovitostech a řízeních, bez uvedení vlastníků nemovitostí a účastníků řízení.

Kompletní údaje budou dostupné pouze pro uživatele přihlášené prostřednictvím Portálu národního bodu pro identifikaci a autentizaci – eidentita.cz nebo pomocí účtu Dálkového přístupu do katastru nemovitostí. Informace v Nahlížení do KN budou i po přihlášení zobrazovány bezplatně.


Podání žádosti – založení účtu Dalkového přístupu

Žádost o založení zákaznického účtu a přidělení uživatelského oprávnění se podává na příslušném formuláři odpovídajícím požadovanému typu účtu a aplikaci. Potřebné formuláře lze zde stáhnout (viz níže). Upřesnění některých položek žádosti poskytují vysvětlivky. V případě nejasností se obracejte na Kontakty. Založení zákaznického účtu je bezplatné. Po vyplnění žádosti ji žadatel předá poskytovateli jedním z akceptovatelných způsobů:

  1. osobně nebo poštou na adresu:Český úřad zeměměřický a katastrální
    Odbor správy dat, Oddělení služeb uživatelům
    Pod sídlištěm 1800/9
    18211 Praha 8

    • je nutné úředně ověřit podpis na dokumentu „Žádosti“,
  2. prostřednictvím datové schránky IDDS uuaaatg:
    • totožnost se považuje za prokázanou, je-li dokument „Žádosti“ zaslán prostřednictvím datové schránky žadatele (v případě fyzických osob pouze prostřednictvím datové schránky fyzické osoby, v případě právnických osob pouze prostřednictvím datové schránky právnické osoby),
    • „Žádost“ nesmí být vytištěna, fyzicky podepsána a naskenována, více viz níže autorizovaná konverze,
  3. e-mailem na adresu cuzk@cuzk.cz:
    • „Žádost“ musí být podepsána uznávaným elektronickým podpisem (který mimo jiné obsahuje tzv. identifikátor MPSV),
    • „Žádost“ nesmí být vytištěna, fyzicky podepsána a naskenována, více viz níže autorizovaná konverze.

Dokument „Žádosti“ při podání datovou schránkou nebo prostřednictvím elektronické pošty musí být vytvořen převodem ze vstupního dokumentu (např. v Adobe Acrobat Reader), nesmí být získán jako grafický obraz (a to jak softwarově – pomocí grafického editoru, virtuální tiskárny např. PDFCreator nebo prostřednictvím naskenování listinné podoby dokumentu). Výjimkou jsou dokumenty, které vznikly provedením autorizované konverze podle zákona č. 300/2008 Sb., o elektronických úkonech a autorizované konverzi dokumentů (konverzi provádí za poplatek např. pracoviště Czech POINTu) – tyto dokumenty jsou vždy sken listinné podoby dokumentu. Dokumenty, které vznikly provedením autorizované konverze, musí být ve formátu PDF verze 1.7 a vyšší.

Potvrzení o přijetí a zpracování žádosti bude žadateli cca do 14 dní zasláno s číslem zřízeného zákaznického účtu a číslem jednacím. Tím bude také uzavřen smluvní vztah o poskytování služeb na daném účtu. Současně žadatel obdrží uživatelské jméno umožňující vytvoření hesla pro vstup do systému („Přístup pro registrované uživatele“ – „Vytvořit/obnovit zapomenuté heslo“). Přidělené uživatelské jméno je po celou dobu životnosti účtu neměnné. Vytvořené heslo musí splňovat podmínky viz Bezpečnost a hesla.

U placených služeb (DP a WSDP) bude po uplynutí účtovacího období vystavena a zaslána faktura v hodnotě odpovídající rozsahu  výstupů  odebraných  uživatelem  v  daném  období.  Tuto  fakturu  je třeba uhradit na příjmový účet ČUZK u ČNB číslo 19-6828001/0710. Pokud nebude faktura ve stanovené lhůtě uhrazena, poskytovatel dočasně zákaznický účet zablokuje. Aktuální stav svého zákaznického účtu DP, včetně přehledu zaúčtovaných výstupů, si může uživatel sám v DP kdykoliv bezplatně zjistit pomocí funkce Výpis stavu zákaznického účtu.