Změny v nemocenském pojištění od 1. 1. 2020 – eNeschopenka

Od 1. 1. 2020 nás čekají změny v nemocenském pojištění, které přináší povinná elektronizace hlášení o dočasných pracovních neschopnostech (tzv. eNeschopenka).

Cílem těchto změn má být zjednodušení a tím zrychlení a zpřehlednění všech procesů souvisejících s administrací dočasných pracovních neschopností(dále jen „DPN“) pro poskytovatele zdravotních služeb (lékaře), zaměstnavatele, pojištěnce i orgány nemocenského pojištění.

  •  Žádné papírové doklady pro zaměstnavatele

Zaměstnavatel již nebude přijímat od zaměstnance a dále předávat okresní správě sociálního zabezpečení doklady potřebné k výplatě nemocenského. U ostatních dávek nemocenského pojištění se stávající postupy nemění.

  • Podkladem pro omluvení nepřítomnosti v práci a výplatu náhrady mzdy v době prvních 14 dnů DPN jsou informace od ČSSZ v elektronické podobě. Více k tomuto tématu níže v kapitole „Možnosti zaměstnavatele pro zjištění dočasné pracovní neschopnosti svého zaměstnance“.
  • Povinnost zaměstnance neprodleně informovat zaměstnavatele o DPN.

Forma informování není stanovena.

  • Lékař zasílá hlášení o vzniku, trvání, ukončení DPN povinně elektronicky ČSSZ, pojištěnci předává v papírové podobě pouze průkaz
  • Po 14 dnech trvání dočasné pracovní neschopnosti je zaměstnavatel povinen zaslat příslušné okresní správě sociálního zabezpečení tiskopis „Příloha k žádosti o dávku“, a to v elektronické formě (papírový tiskopis bude možno použít pouze v případě technického výpadku). Podklady pro provádění srážek z dávek nemocenského pojištění bude možné zasílat stejně jako dosud (elektronicky či v papírové podobě).
  • Do přílohy k žádosti o dávku bude zaměstnavatel nově uvádět informaci, jakým způsobem je zaměstnanci vyplácena mzda nebo plat

Stejným způsobem se zpravidla bude zaměstnanci vyplácet nemocenské tzn. účet nebo hotovost.

osz

  • Při skončení dočasné pracovní neschopnosti bude zaměstnavatel příslušné okresní správě sociálního zabezpečení zasílat hlášení s údaji potřebnými pro výplatu poslední dávky nemocenského. Nový elektronický formulář (dříve 5.díl RNDP)

Možnosti zaměstnavatele pro zjištění dočasné pracovní neschopnosti svého zaměstnance

Zaměstnavatel bude mít k dispozici dva způsoby pro zjištění informací o dočasných pracovních neschopnostech svých zaměstnanců:

  • prostřednictvím služby pro ověření či stažení údajů o dočasných pracovních neschopnostech svých zaměstnanců (ePortálu ČSSZ*) . Výstup by měl umožnit uložit soubor jako PDF podepsaný elektronickou pečetí
  • může požádat o zasílání elektronických notifikací o dočasných pracovních neschopnostech svých zaměstnanců. Dalo by se říct automatizace první možnosti. Prostřednictvím ePortálu ČSSZ podáte žádost o trvalé zasílání notifikací o dočasných pracovních neschopnostech svých zaměstnanců na email(informativní zpráva o změně) či do datové schránky(komplexní informace ve formě PDF souboru i XML souboru pro případné další použití např.mzdové výpočty).

Pro zaměstnavatele se již nebude vystavovat žádný díl rozhodnutí o dočasné pracovní neschopnosti. I nadále zůstane povinností pojištěnce, aby o své dočasné pracovní neschopnosti neprodleně informoval svého zaměstnavatele (např. telefonicky či e-mailem). V průběhu dočasné pracovní neschopnosti (v závislosti na jeho zdravotním stavu) a vždy po jejím skončení bude zaměstnanec moci prokázat zaměstnavateli její existenci a trvání též předložením „Průkazu dočasně práce neschopného pojištěnce“, který si (na rozdíl od současného stavu) při skončení dočasné pracovní neschopnosti vždy ponechá.

*Ke službám ePortálu ČSSZ se lze přihlásit buď pomocí systému datových schránek, nebo prostřednictvím některého z prostředků v rámci Národní identitní autority (NIA), tzn. elektronickým občanským průkazem (eObčanka https://info.eidentita.cz/eop/) nebo uživatelským účtem NIA, který lze zřídit bezplatně postupem uvedeným na portálu eidentita.cz (https://info.eidentita.cz/ups/). K využívání služeb ePortálu ČSSZ může rovněž zaměstnavatel pověřit svého zaměstnance či jinou fyzickou nebo právnickou osobu. Učinit tak může za pomocí k tomu určených služeb ePortálu ČSSZ (pro přihlášené klienty), případně interaktivních tiskopisů. Pověřené fyzické osoby pak mohou ke službám přistupovat prostřednictvím přihlašovacích údajů ke své datové schránce, nebo prostřednictvím prostředků NIA (eObčanka, uživatelský účet). V případě pověření právnické osoby je třeba, aby pověřila fyzickou osobu, která za ni bude jednat. Důvodem je, že služby ePortálu ČSSZ může za jiný subjekt využívat výhradně fyzická osoba (nikoliv právnická).


Prvotní notifikace o vzniku dočasné pracovní neschopnosti zaměstnance bude zaměstnavateli zasílána do datové schránky v okamžiku doručení hlášení ošetřujícího lékaře ČSSZ – půjde o informativní zprávu zatím neověřenou v systémech ČSSZ, že u zaměstnance dotyčného zaměstnavatele lékař uznal dočasnou pracovní neschopnost. Cílem je co nejrychlejší upozornění zaměstnavatele; zaslání ověřené notifikace pak bude následovat po zpracování podání na straně ČSSZ.

Služby pro zaměstnavatele, který chce s eNeschopenkami pracovat přímo ve svém softwaru bude zřízena nová služba „Data zaměstnavatelům o dočasné pracovní neschopnosti“ typu dotaz – odpověď, která bude fungovat přes kanál VREP (APEP), tj. kanál provozovaný již v současnosti pro příjem elektronických podání od zaměstnavatelů. Tato služba umožní průběžně automatizovaně stahovat do mzdového či personálního softwaru informace o dočasných pracovních neschopnostech zaměstnanců. Obdobně bude možné tyto informace stahovat i prostřednictvím systému datových schránek. Způsob zapracování do SW zaměstnavatele pak záleží na jeho dodavateli. ČSSZ poskytuje dodavatelům SW pro zaměstnavatele podporu a spolupráci.

Od kdy bude zaměstnavatel moci požádat o zasílání notifikací či o novou službu „Data zaměstnavatelům o dočasné pracovní neschopnosti“

Tyto žádosti bude možné podávat od prosince 2019 a bude možné je vyřídit elektronicky.Již v současnosti je pro zaměstnavatele k dispozici služba ePortálu ČSSZ „Informace o dočasné pracovní neschopnosti zaměstnance“, která bude od 1. 1. 2020 rozšířena o další detailnější informace a přehled práce neschopných zaměstnanců. Pokud zaměstnavatel v současnosti udělí pověření k využívání této služby pro svého zaměstnance či jinou fyzickou či právnickou osobu, bude toto pověření platné i od 1. 1. 2020.


Neschopenky vystavené do konce roku 2019

Neschopenky vystavené na stávajícím pětidílném tiskopisu do 31. 12. 2019 budou nadále dokladovány „postaru“, tzn. stejně jako nyní, prostřednictvím papírových tiskopisů, které jsou určeny pro zaměstnavatele a tiskopisů, které bude zaměstnavatel po doručení pojištěncem předávat příslušné okresní správě sociálního zabezpečení, a to až do úplného ukončení těchto konkrétních dočasných pracovních neschopností.

3-dílná neschopenka bude vydávána od 1.1.2020; pro tyto neschopenky budou platit nové formuláře a postupy pro lékaře i zaměstnavatele (i papírové)

S případnými dotazy se můžete obracet na příslušnou okresní správu sociálního zabezpečení (oddělení nemocenského pojištění) nebo na bezplatnou telefonní linku +420 800 222 700. Rovněž lze využít webový formulář: www.cssz.cz/eneschopenka/dotazy.

Zpracoval: ČMSZP

ZDROJ:

ČSSZ, Mgr. Eva Bolcková, ředitelka odboru nemocenského pojištění zaměstnanců