Aktuální situace v problematice redefinice LFA

Provedením redefinice je podmíněna možnost v následujících letech poskytovat
plnou podporu v ostatních LFA ze zdrojů EU. Redefinice nejpozději od 2018 je ukotvena v nařízení Evropského parlamentu a Rady (EU) č. 1305/2013, konkrétně v článku 31. V případě, že členský stát redefinici ostatních LFA neprovede, bude možné od roku 2018 vyplácet jen postupně se snižující procento platby, která byla poskytována podle PRV 2007-2013, a to maximálně 80 % této platby v roce 2018 a maximálně 20 % této platby v roce 2020.
Vlastní redefinice ostatních LFA spočívá ve dvou krocích:

  • v rámci prvního je posuzováno, zda zemědělská půda v rámci obce je postižena alespoň z 60% jedním ze stanovených biofyzikálních kritérií, přičemž biofyzikální kritéria ani jejich prahové hodnoty nelze v žádném případě doplňovat kritérií definovanými na národní úrovni;
  • v rámci druhého kroku pak jsou pouze vyřazována území, kde došlo k překonání přírodního znevýhodnění, a to buď ekonomickou aktivitou nebo vynaloženými investicemi (např. závlahy v suchých oblastech, odvodnění daného zamokřeného území atd.).

V současné době je aplikace jednotlivých biofyzikálních kritérií v rámci prvního kroku
předmětem vyjednávání s EK, resp. Společným výzkumným centrem (dále jen „JRC“), kdy ze strany zástupců JRC jsou opakovaně vznášeny dotazy a připomínky k aplikaci
biofyzikálních kritérií (vč. relevantnosti statistických dat a časových řad, přesnosti měření, datových podkladů atd.).

Souběžně s touto diskuzí je veden vyjednávací dialog s EK k aplikaci druhého kroku, tzv. fine tuningu, kdy je ze strany Ministerstva zemědělství obhajováno např., že za funkční odvodňovací stavby jsou považovány stavby postavené po roce 1987 včetně. Zároveň dochází i k obhajobě ekonomického ukazatele hrubý roční rentní efekt, který je Ministerstvem zemědělství navrhován jako alternativní ukazatel k ukazatelům navrženým EK (např. standardní produkce, výnos převládající plodiny, hustota
hospodářských zvířat atd.), neboť se jednalo o ukazatele zcela nevhodné a zásadním způsobem omezující vymezení ostatních LFA v podmínkách ČR. Zde ministerstvo
zemědělství zvolilo takový přístup, aby do celkové plochy vymezení bylo zahrnuto co největší území, které je nějakým způsobem znevýhodněno a lze na něm dle EU metodik toto vymezení uplatnit.
S ohledem na co největší transparentnost provedení redefinice a nastavení podpory
po roce 2018 byla Ministerstvem zemědělství zřízena pracovní skupina, jejímiž členy jsou mimo jiné zástupci nejvýznamnějších nevládních zemědělských organizací (např. ČMSZP, ASZ, SMA, AK, ZS ap.) . V návaznosti na požadavky členů této pracovní skupiny byly opakovaně diskutovány mimo jiné i datové zdroje použité pro vymezení. Výstupem této pracovní skupiny je návrh vymezení oblastí s přírodními omezeními, který byl v rámci vyjednávání předložen EK. Souběžně v zájmu zajištění transparentnosti byl na webových stránkách Ministerstva zemědělství uveřejněn
indikativní seznam zařazení jednotlivých katastrálních území do redefinovaných ostatní LFA.
V souvislosti s probíhajícím vyjednáváním a obhajobou přístupu ČR je nicméně nezbytné zmínit skutečnost, že některé v současnosti vznášené připomínky EK mohou mít negativní dopad na celkové vymezení LFA v ČR a jejich důsledkem by mohl být i pokles vymezených oblastí oproti původnímu návrhu.
Snahou Ministerstva zemědělství dle slov pana Sekáče bude zachovat maximální rozsah území, kde bude možné ze zdrojů EU poskytovat podporu kompenzující zvýšené náklady a ušlé příjmy v důsledku přírodního znevýhodnění. Na základě připomínek a úsilí Ministerstva zemědělství vůči EK již došlo v minulosti k úpravám biofyzikálních kritérií i principů vymezení v legislativě EU. Jedná se například o snížení podílu znevýhodněné zemědělské půdy na úrovni obce z 66 % na 60%, zohlednění délky vegetačního období u kritéria nízká teplota nebo třeba možnost zohledňovat věk odvodňovacích staveb namísto předpokladu, že všechny odvodňovací stavby bez ohledu na jejich stáří jsou funkční.
Redefinice v žádném případě nekončí vymezením ostatních LFA na základě biofyzikálních kritérií. Z tohoto důvodu jsou v současné době analyzovány další způsoby jak zajistit zemědělcům hospodařícím v oblastech negativně postižených redefinicí podporu kompenzující ztížené podmínky v hospodaření, a to ve formě
využití možnosti dané evropskou legislativou na vymezení oblastí se specifickými omezeními (LFA-S).

Oblastem, kde takové přeřazení nebude možné, je v souladu s evropskou legislativou umožněno poskytovat postupně se snižující platbu do roku 2020.
V této souvislosti mi dovolte zmínit, že problematika redefinice je citlivě vnímána i
ostatními členskými státy. Toto dokládá i skutečnost, že v rámci aktuálně diskutovaného návrhu nařízení Evropského parlamentu a Rady, tzv. Omnibusu, je navrhováno posunout konečný termín pro redefinici z roku 2018 na rok 2019. Jednotlivé členské státy, u kterých doposud nebyla redefinice dokončena, by tak získaly větší časový prostor provést redefinici přesně dle potřeb daného členského státu. LFA stejně jako ostatní podpory bude opět podrobeno velmi složité diskusi v rámci nové SZP po roce 2020 a i zde je nutné se společně podpořit, abychom pro ČR zajistili vhodné podmínky.

Zdroj: MZe (Ing. Pavel Sekáč; 28. dubna 2017)

 

Napsat komentářPřihlásit se

Tato stránka používá Akismet k omezení spamu. Podívejte se, jak vaše data z komentářů zpracováváme..