Stanovisko Evropské rady vyznačeno v návrhu Evropské komise a některé závěry ze zasedání Evropského parlamentu

Evropský parlament zasedal 

Odsouhlasili zastropování na podnik i konečného příjemce (fyz.osobu) za předpokladu, že ČS nebude chtít použít nástroj redistribuce.

Před použitím zastropování mohou ČS využít odpočet 50% platů/mezd spojených se zemědělskou činností vykázané zemědělcem, včetně daní a sociální příspěvky související se zaměstnáním;

a) nejméně o 25 % za částku v rozmezí od 60 000 EUR do 75 000 EUR;

b) nejméně o 50 % za částku v rozmezí od 75 000 EUR do 90 000 EUR;

c) nejméně o 75 % za částku v rozmezí od 90 000 EUR do 100 000 EUR;

d) o 100 % za částku přesahující 100 000 EUR.

Zastropování konečného příjemce:

500 000 EUR v prvním pilíři pro přímé platby

1 000 000 EUR na investice v rámci druhého pilíře;

Komise oznámí, pokud je strop překročen.

Komise vyhodnocuje případ od případu, zda lze v řádně odůvodněných případech udělit výjimku. Komise vypracuje jasně definovaná objektivní kritéria, která se bez zbytečného odkladu zveřejní ve formě pokynů orgánům členských států.

Při redistributivní platbě min.12 % se zastropování nemusí aplikovat.

regresivita od 60 tis.€

4% pro mladé začínající

Evropský parlament hlasoval o svém stanovisku ke kompromisním návrhům dne 20/10/2020, navrhuje 30 % pro eko-schémata, 35 % pro zemědělsko-environmentální opatření se započítáním 40 % ANC, 10 + 2 % VCS plateb, a minimálně 60 % pro přímé platby (souhrnně pro platbu na plochu, redistributivní platbu, a VCS platby).

Pro výpočet částek mezd použijí členské státy skutečné mzdové náklady nebo průměrnou standardní mzdu související se zemědělskou a s ní spojenou činností na vnitrostátní nebo regionální úrovni vynásobenou počtem ročních pracovních jednotek vykázaných dotčeným zemědělcem. Členské státy mohou použít ukazatele standardních mzdových nákladů spojených s různými druhy zemědělských podniků nebo referenční hodnoty týkající se vytváření pracovních míst podle druhů zemědělských podniků

https://www.europarl.europa.eu/doceo/document/TA-9-2020-0287_CS.html


Níže naleznete stanovisko ER  ve srovnání s návrhem Komise je přidaný text označen tučně a podtržen a pro vypuštěný text je použito přeškrtnutí.

https://data.consilium.europa.eu/doc/document/ST-11869-2020-INIT/en/pdf

Níže jsou označeny jen některé odlišné body:

Evropská rada ministrů

zastropování dobrovolné pro ČS

Pokud se rozhodnou lze ze zastropování odečíst:

a) platy spojené se zemědělskou činností vykázané zemědělcem, včetně daní a
sociální příspěvky související se zaměstnáním;

b) ekvivalentní náklady na řádnou a neplacenou práci související se zemědělskou činností

– praktikované osobami pracujícími na dotyčné farmě, které nedostávají plat, nebo – kteří dostávají nižší odměnu, než je částka běžně vyplácená za poskytnuté služby,
ale jsou odměněni prostřednictvím hospodářského výsledku podnikání na farmě .

c) prvek mzdových nákladů ze smluvních nákladů souvisejících se zemědělskou činností prohlášení deklarované zemědělcem.

regresivitu může členský stát uplatnit od 60 tis.€ za rok

2% pro mladé začínají

Celkem 20 % z I. pilíře by mělo být alokováno na eko-schémata v I. pilíři, 30 % na zemědělsko-environmentální opatření v II. pilíři. VCS podpory zůstávají navrženy na současné úrovni. Neprodukční prvky by měly být na 10 % plochy, výsadba vinic by měla být povolena až do prosince 2040. Definice skutečného zemědělce zůstala dobrovolná, stejně tak implementace zastropování.


Evropská komise

zastropování povinné pro ČS

ze zastropování lze odečíst:

a) platy spojené se zemědělskou činností vykázané zemědělcem, včetně daní a
sociální příspěvky související se zaměstnáním;

b) ekvivalentní náklady na řádnou a neplacenou práci související se zemědělskou činností

– praktikované osobami pracujícími na dotyčné farmě, které nedostávají plat, nebo – kteří dostávají nižší odměnu, než je částka běžně vyplácená za poskytnuté služby,
ale jsou odměněni prostřednictvím hospodářského výsledku podnikání na farmě .

regresivita od 60 tis.€

2% pro mladé začínající