Společný dopis nevládních organizací k SZP 2023+

Vážený pane ministře, vážený pane náměstku,

v návaznosti na jednání ke Strategickému plánu Společné zemědělské politiky EU (SP SZP) pro období po roce 2020 dne 19. 5. 2021 a další zaslané podklady Vám jako zástupci šesti nevládních organizací, které dohromady zastupují většinu zemědělské veřejnosti všech podnikatelských forem, zaměření i velikostí, včetně zástupců samosprávy, zasíláme následující připomínky a požadavky:

1) Na základě informativních jednání pracovních skupin MZe, které doposud probíhaly a na kterých byly prezentovány počáteční návrhy SP SZP z pohledu Ministerstva zemědělství (MZe) vás žádáme, ve smyslu námi prezentovaných písemných i ústních vyjádření, o svolání dalšího kola pracovních skupin, na kterých proběhne podrobnější diskuse, a budou jasně vypořádány naše připomínky a bude zřejmé, co a v jaké formě bylo či nebylo zapracováno do SP SZP a získáme informace k modelaci dopadů na úrovni jednotlivých typů farem. Bez těchto navazujících jednání a znalosti, jak naše připomínky k předloženým podkladům ze strany MZe byly konkrétně ve Strategickém plánu vypořádány a jaký bude dopad na jednotlivé modelové farmy, nemůžeme adekvátně posoudit relevantnost návrhů.

Z našeho pohledu tedy musí být Strategický plán dále podrobně diskutován se zemědělskou veřejností a k této debatě musíme mít všechna adekvátní data. Z dostupných materiálů je však zatím zcela nesporné, že se MZe snaží z evropských zdrojů posilovat finanční příjmy konvenčních velkých farem v produkčních oblastech na úkor ANC oblastí, malých farem a ekologicky hospodařících zemědělců, o čemž se domníváme, že není v souladu s aktuálním evropským směřováním SZP.

Jsme přesvědčeni o tom, že teprve nyní (po prvotním seznámení s připravovaným Strategickým plánem) lze očekávat skutečnou diskusi zemědělské i další odborné veřejnosti, která bude odpovídat všem postojům, jež v rámci struktury českého zemědělství existují. Společně deklarujeme, že jsme připraveni na korektní a věcná jednání, která pomohou skutečně vyřešit maximum kritických míst a připravit co nejpřijatelnější konsenzus pro celé programové období.

2) Žádáme o zveřejnění, odůvodnění a projednání kalkulace sazeb na jednotlivá navrhovaná opatření včetně detailu, zkolika procent je u jednotlivých typů intervencí navrhována
kompenzace újmy; požadujeme, aby (nejen) zemědělská veřejnost byla bezodkladně informována o všech současných ekonomických variantách zvažovaných sazeb podpor k jednotlivým dotačním titulům, které byly v předchozích měsících připravovány na MZe a ÚZEI. Tento zcela relevantní požadavek vznášíme i s vědomím, že na evropské úrovni nebyl zcela dojednán finanční rámec SZP EU. Tato skutečnost podle našeho názoru nijak nebrání, aby zemědělci znali úvahy resortního ministerstva o otázce nastavení celého konceptu Strategického plánu a celkové provázanosti jednotlivých intervencí.

3) Požadujeme využití maximálního poskytnutého času unijní legislativou k do projednáni finální podoby SP SZP v rámci ČR, čímž bude možnost využít časový prostor pro diskusi a pro nalezení maximálně možné vnitřní shody před jejím odesláním Evropské komisi.

4) Pokud se máme v částečném detailu vyjádřit k doposud zaslaným podkladům, tak vznášíme v tuto chvíli následující připomínky (opětovně upozorňujeme na fakt, že vycházíme z doposud poskytnutých informací a materiálů, které ale hodnotíme jako ne zcela dostatečné):
– Vzhledem k tomu, že podpora a konkurenceschopnost malých a středních podniků je právě to, co potřebujeme v ČR posílit, vnímáme redistributivní platbu jako vhodný nástroj, jehož dopad můžeme např. navýšením obálky až na 30 % akcelerovat. Žádáme Vás proto o poskytnutí modelace a kalkulací při zavedení redistributivní platby až do výše 30 %.
– Požadujeme, aby předmětem degresivity a případného zavedení zastropování přímých plateb nebyly platby na ozelenění (ekoschémata), platby na citlivé komodity a platba pro mladé zemědělce.
– Nesouhlasíme s převodem finančních prostředků z I. do II. Pilíře, aniž by byla alokace cíleně mířena do ANC oblastí, ekologického zemědělství a plateb pro mladého zemědělce.
– Požadujeme vyčlenit minimálně 4 % z obálky přímých plateb přímo na platbu pro mladé zemědělce v rámci I. Pilíře SZP (plošnou platbu) – generační obměna je skutečně prioritou, která si zaslouží opravdovou, nikoliv pouze deklaratorní podporu, tzn. podpora musí být vyplácena ve výši adekvátní motivačnímu účinku. Dle našich vlastních analýz očekáváme od roku 2023 nárůst počtu začínajících zemědělců cca o 300 – 500 žadatelů/ročně. Pokud nebude vyčleněna adekvátní obálka v I. Pilíři, investicemi to ve II. Pilíři nespravíme. Nikoli každý začínající zemědělec bude žádat investiční opatření. Naopak platba v I. Pilíři znamená ekonomickou stabilitu a skutečnou podporu. Současně je ale třeba ve II. Pilíři vyčlenit obálku, která uspokojí poptávku těch, kteří investiční opatření budou potřebovat využít. Současně žádáme o zaslání dalších analýz a ekonomických dat k podpoře mladých začínajících zemědělců. Z dosud zaslaných materiálů není zřejmé, z čeho vychází propočty, např. alokace 98 mil. EUR ve II. Pilíři či s jakou teoretickou množinou žadatelů, kteří budou moci žádat v r. 2023 o dotaci v rámci mladého začínajícího zemědělce, MZe vlastně počítá.
– Podpory příjmů vázané na produkci (VCS) požadujeme vyplácet přímo na VDJ všech skupin přežvýkavců, což je přímá cesta ke snížení administrativní zátěže a zejména ke spravedlivějšímu rozdělení z důvodu zajištění plošnější podpory živočišné výroby (mikroorganismy, organická hmota, EZ nutnost atd.), dále na bílkovinné plodiny, chmel, brambory, ovoce a zeleninu. Zároveň žádáme ekonomické zdůvodnění podpory komodity cukrová řepa.
– Žádáme, aby Ministerstvo zemědělství zahájilo ve spolupráci se zemědělskou veřejností diskusi o věcném řešení otázky podpory modelu rodinných farem tak, jak to explicitně vyplývá z navrhovaných článků evropských nařízení k provedení SZP EU a připravilo návrhy na zapracování do navrhovaných opatření. Tento model zatím není na ministerské úrovni v České republice vůbec diskutován a jeho koncepční podpora v ČR zatím chybí. Model rodinných farem přitom může vhodně doplnit současnou strukturu zemědělství a pomoci řešit požadavky, které vyplývají ze strategií Evropské komise.
– Nesouhlasíme s převodem části přímých plateb (SOT) od všech zemědělců na navrženou intervenci v sektoru nosnic ve výši téměř 1,17 miliardy Kč a na intervenci v sektoru okrasných rostlin ve výši přes 10 milionů Kč. Tyto intervence považujeme za zcela neodůvodnitelné, nedostatečně účinné a nepřiměřené i vzhledem k tomu, že jdou na úkor plateb pro všechny ostatní zemědělce a zemědělské sektory při sníženém rozpočtovém rámci.
– Nesouhlasíme se snížením obálky na ANC oblasti o navrhovaných 15 %, a to v žádné z předložených variant kofinancování či převodu prostředků z I. do II. Pilíře SZP. Naopak požadujeme navýšení těchto plateb přesunem finančních prostředků z navržené podpory pro dobré životní podmínky v chovu prasat a z podpory osevních postupů kukuřice a řepky, které požadujeme nejen vzhledem k rozpočtovým snížením vůbec nezavádět.
– Žádáme (a o tomto návrhu jsme také připraveni diskutovat se zástupci Ministerstva financí) o navýšení míry kofinancování II. Pilíře na minimálně 45 % s tím, že toto navýšení prostředků bude výlučně směrováno na navýšení podpory v oblastech ANC, navýšení podpor pro

Ekologické zemědělství (např. navržená platba na TTP či ornou půdu je v tuto chvíli nedostatečná – ekologičtí zemědělci nemohou bez TTP hospodařit ani na OP – potřebují hnůj a tedy i plochy s TTP) a na naplnění obálky pro investice do zpracování zemědělských produktů faremními prvovýrobci, především v souvislosti s krátkými dodavatelskými řetězci (mířeno na mikro, malé a střední podniky).
– Požadujeme garanci financování titulu Pozemkové úpravy nadále ve stejném objemu finančních prostředků tak, jak tomu bylo v tomto končícím rozpočtovém období, ať již z fondů MŽP či MZe (Národní plán obnovy).
Vážený pane ministře, vážený pane náměstku, předem děkujeme za věcné projednání našich návrhů a za vaši odpověď.

Dne 9. června 2021

Ing. Milan Boleslav v. r.
předseda SMO

Ing. František Winter v. r.
předseda ČMSZP

Mgr. Ing. Jaroslav Šebek v. r.
předseda ASZ ČR

Ing. David Brož v. r.
prezident SMA ČR

Bc. Kateřina Urbánková v. r.
manažerka PRO-BIO

Ing. Veronika Vrecionová v. r.
předsedkyně SPOV