SZP po roce 2020: dopady stanovisek Evropského parlamentu a Rady na rozvoj venkova, vývoj v trialogu

Trialogy k SZP byly zahájeny 10/11/2020 na společném supertrialogu, během kterého byly diskutovány všechny tři části balíčku SZP – Strategické plány, Horizontální otázky, a Společná organizace trhu. Trialogy by měly probíhat nejméně do dubna 2021.

Strategické plány:
Pozice Rady – 20 % pro eko-schémata z obálky pro I. pilíř; příspěvek welfare k životnímu prostředí a klimatu alespoň 30 % prostředků, 30 % pro zemědělsko-environmentální opatření z II. pilíře SZP s úplným započítáním ANC plateb, umožnění přesunů z I. do II. pilíře s cílem využít nevyužité prostředky z eko-schémat v letech 2023-2024. Podle Komise Rada podporuje oslabení podmíněnosti, zejména v případě DZES, ochrany biodiverzity, a nakládání s živinami. To je podle Komise rizikem pro ambiciózní reformu. Revize výkonnosti nové politiky by podle Rady měla proběhnout pouze dvakrát, a to v letech 2025 a 2027. I toto je podle Komise nepřijatelné – revize by měly probíha každoročně. V případě rozvoje venkova Rada navrhuje možnost revidovat vymezení ANC oblastí a podpor, Rada navrhuje zahrnout do investic i nákup půdy (Komise navrhovala vyloučení tohoto prvku, Rada navrhuje zachovat 10 % jako je tomu v současnosti), a umožňuje posílení podpor pro rozvoj malých farem. Mimo LEADER Rada navrhuje umožnit velké investice do internetového připojení, obnovitelných zdrojů, a ochrany před povodněmi. V oblasti kofinancování Rada navrhuje 86 % pro méně rozvinuté oblasti, 80 % pro nejvzdálenější regiony, 60 % pro přechodné období, 43 % pro ostatní oblasti, 65 % pro ANC, 80 % pro LEADER.

Evropský parlament – 30 % pro eko-schémata z obálky pro I. pilíř, 35 % pro zemědělsko-environmentální opatření z II. pilíře SZP s 40% započítáním ANC plateb, celkem 30 % z prostředků pro investice by mělo být určeno na zelené investice a cíle, 30 % z prostředků pro poradenské systémy musí být určeno na plnění zelených cílů. Parlament zařadil nanegativní list investic investice, které nebudou v souladu s welfare zvířat a směrnicí RED.Flexibilita mezi pilíři je zcela odlišná, než jak navrhl Evropský summit (42 % z I. do II. pilíře, 25% z II. do I. pilíře) – Parlament navrhuje přesuny pouze 12 % a 5 %. Revize v polovině období by měla být realizována v červnu 2025. Pro mladé zemědělce EP navrhuje 4 %, nikoli 2 %,jako Komise.

Evropská komise do konce letošního roku představí souhrn vodítek a doporučení pro členské státy k nastavení Strategických plánů SZP, bude se jednat o 27 jednotlivých dokumentů, pro každý členský stát bude dokument zpracován samostatně. Evropská komise pravděpodobně předloží i delegované akty, které by měly shrnovat opatření, která bude možné zahrnout mezi eko-schémata. Nebude se jednat ale o vyčerpávající seznam eko-schémat. ANC platby by podle Komise neměly být započítávány do 30 % pro zemědělsko-environmentální opatření, nejsou pro životní prostředí nijak přínosná, nevyžadují po zemědělcích žádné dodatečné aktivity v oblasti ochrany životního prostředí.

Zdroj: ČMSZP, CDG Rozvoj venkova